Legislacja

fotoradar

Fotoradary – dobrze czy źle?

Analiza porównawcza stanu bezpieczeństwa pierwszych kwartałów lat 2010 i 2011 wskazuje zauważalny wzrost liczby wypadków drogowych w roku 2011 o 173, spadek liczby ofiar rannych o 100 i niestety wzrost w najcięższej kategorii, czyli ofiar śmiertelnych – o 134.

Tachograf cyfrowy

Tachograf cyfrowy

Rejestracja czasu pracy kierowców obowiązuje osoby prowadzące pojazdy których dmc przekracza 3,5 tony oraz pojazdy przystosowane do przewozu więcej niż dziewięciu osób . Najbardziej popularne tachografy należą do grupy elektronicznych.

policjanci

Co nowego w ITD

W tym roku mija 10 lat od uchwalenia ustawy o transporcie drogowym, która ustanowiła Inspekcję Transportu Drogowego. Od 1 stycznia 2011 r. spektrum działania służby rozszerzono o nowe zadania.

droga wewnętrzna

Drogi ograniczonego zaufania

Dłuższy czas zastanawiałem się nad tytułem artykułu dotyczącego nowego podejścia prawnego do dróg wewnętrznych, obowiązującego od 4 września 2010 r. W moim odczuciu drogi te są nadal… „częściowo wyjęte spod prawa”, stąd to „ograniczone zaufanie”, jak w tytule. Dlaczego ? – o tym poniżej.

Prędkość w momencie uderzenia i prawdopodobieństwo śmierci pieszego - wykres

Nowe (stare) reguły "gry"

W nawiązaniu do poprzedniego numeru, w którym poruszony został problem podwyższonych limitów prędkości jazdy na autostradach i drogach ekspresowych, w odniesieniu do parametrów technicznych tych dróg – w niniejszym wydaniu miesięcznika kilka słów o obowiązującym aktualnie nowym taryfikatorze mandatów karnych, nakładanych za popełnienie wykroczenia drogowego.

Prędkość w momencie uderzenia i prawdopodobieństwo śmierci pieszego - wykres

Nowe (stare) reguły „gry”

W nawiązaniu do poprzedniego numeru, w którym poruszony został problem podwyższonych limitów prędkości jazdy na autostradach i drogach ekspresowych, w odniesieniu do parametrów technicznych tych dróg – w niniejszym wydaniu miesięcznika kilka słów o obowiązującym aktualnie nowym taryfikatorze mandatów karnych, nakładanych za popełnienie wykroczenia drogowego.

Hamowanie awaryjne na wprost z ominięciem przeszkody

Hamowanie awaryjne na wprost z ominięciem przeszkody

Aby prawidłowo zrozumieć istotę hamowania awaryjnego, musimy najpierw je zdefiniować. Hamowanie awaryjne jest to sposób na natychmiastowe zatrzymanie pojazdu w ekstremalnej sytuacji, np. nagłego pojawienia się przeszkody na drodze. Jest to tak rzadki sposób hamowania, iż wielu kierowców nie pamięta, kiedy ostatni raz w ten sposób zatrzymywało się. Hamowanie to cechuje energiczne wciśniecie pedału hamulca z maksymalną siłą, można by nazwać to kopnięciem w pedał hamulca.

Warto doskonalić technikę

W poprzednim numerze naszego miesięcznika przybliżyliśmy, jak zostać instruktorem techniki jazdy. Tym razem zapytaliśmy specjalistę w dziedzinie doskonalenia techniki jazdy Sebastiana Wesołowskiego, czego tak naprawdę możemy nauczyć się w miejscu pracy takiego instruktora, czyli Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy.

Uwaga Poślizg!

Śnieg, deszcz i oblodzone drogi to nieodzowne atrybuty zimy, z którymi każdy kierowca powinien być oswojony. Niestety w wielu przypadkach tak nie jest. Wielu kierowców nie wie co zrobić, kiedy samochód zacznie się zachowywać nienaturalnie. Wychodząc naprzeciw tym problemom postanowiliśmy wraz z Sebastianem Wesołowskim z ODTJ Rajder w Toruniu przedstawić w kilku odsłonach niebezpieczne zjawiska, które mogą nas spotkać na drodze. Zaczynamy od poślizgu.