Warto doskonalić technikę

W poprzednim numerze naszego miesięcznika przybliżyliśmy, jak zostać instruktorem techniki jazdy. Tym razem zapytaliśmy specjalistę w dziedzinie doskonalenia techniki jazdy Sebastiana Wesołowskiego, czego tak naprawdę możemy nauczyć się w miejscu pracy takiego instruktora, czyli Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy.

Maciej Piaszczyński: Kto właściwie korzysta z usług ODTJ-u?

Sebastian Wesołowski: Najpierw zastanówmy się, czym tak naprawdę zajmują się niedawno powołane ODTJ-oty. Wielu kierowców czy instruktorów uważa to za twór niepotrzebny i zbędny. Wielu kierowców nie rozumie istoty działania szkoleń z doskonalenia techniki jazdy. Uważają, iż skoro jeżdżą 30 czy 40 lat to takie szkolenia im są niepotrzebne, bo potrafią prowadzić pojazd. Jest to zupełnie błędne myślenie ukazujące jak mało wiedzą na temat szkoleń. Szkolenia z doskonalenia techniki jazdy nie mają na celu kształcić „piratów drogowych” popisujących się umiejętnościami na miejskich bulwarach. Szkolenia takie przede wszystkim mają ostudzić zapały kierowców, pokazać im zagrożenia i ich niedoskonałości w prowadzeniu pojazdu, nauczyć jak reagować w sytuacjach ekstremalnych i dać możliwość przetestowania w bezpiecznych warunkach nowoczesnych systemów bezpieczeństwa takich jak ABS, ASR, ESP czy Break Asistant. W szkoleniach często biorą udział kierowcy flotowi, przedstawiciele handlowi, jak wiemy jeżdżący dużo i często niebezpiecznie. I to właśnie oni po kilkunastu minutach spędzonych na płytach poślizgowych stwierdzają jak wiele im jeszcze brakuje. Technika prowadzenia pojazdu to bardzo szczególna umiejętność. Skoro wszyscy kierowcy jeżdżący latami są doskonali technicznie to dlaczego mamy tak wiele wypadków na skutek utraty panowania nad pojazdem i dlaczego mamy tylko jednego Roberta Kubicę?

– Z czego wynika ciągle zauważalny opór kierowców do doskonalenia swojej techniki jazdy?

Niestety wielu kierowców uważa to po prostu za niepotrzebne, za stratę czasu i pieniędzy. Zaś ci którzy odbyli szkolenia, uważają je za niezbędne, wręcz za obowiązkowe np . na kursach nauki jazdy. Jak do tej pory jedynie Szkoła Nauki Jazdy Rajder, działająca przy ODTJ, daje swoim kursantom nauki jazdy możliwość nieodpłatnego odbycia szkolenia „O ryzyku prowadzenia pojazdu”. Zajęcia te mają na celu młodym adeptom kierownicy ukazać jak niebezpieczne może być prowadzenie pojazdu w trudnych warunkach np. na śliskiej nawierzchni, Kursanci prócz zajęć teoretycznych w Safety House, gdzie mogą doświadczyć jak ważnym, elementem są zapięte pasy bezpieczeństwa (zajęcia na symulatorze zderzenia i dachowania) mają możliwość sprawdzenia swoich zachowań w sytuacjach ekstremalnych na płytach poślizgowych. Mogą przetestować zachowanie w przypadku pojawienia się nagłej przeszkody czy zahamować awaryjnie w zakręcie. Mają również możliwość przetestowania systemów takich jak ABS, ESP. Wszystko po to żeby nie eksperymentowali na drodze po odebraniu prawa jazdy. Szkolenie to ma ukazać prawdziwe oblicze prowadzenia pojazdu i „ostudzić „ich trochę.

– Czego jeszcze nauczymy się w ODTJ-cie?

W ośrodkach doskonalenia techniki jazdy prócz szkoleń na płytach poślizgowych prowadzi się również szkolenia z zakresu ostatnio modnej jazdy ekologicznej (tzw. eco-driving), jazdy defensywnej w ruchu ulicznym czy terenowej off-road. Na forum internetowym szkola-jazdy.pl pojawiały się często pytania o koszt Standardowe szkolenie jednodniowe samochodem osobowym na płycie poślizgowej trwa około 6 – 8 godzin i kosztuje około 600 – 800 zł w zależności od wariantu. Zajęcia składają się z wykładów teoretycznych oraz zajęć praktycznych na płytach poślizgowych, W skład ćwiczeń wchodzą m.in. różnego rodzaju slalomy, awaryjne hamowania na wprost i z ominięciem przeszkody czy nagła zmiana pasa ruchu. Od niedawna do szkoleń wykorzystywane są również samochody poślizgowe typu Skid-Car (nowoczesniejsza wersja popularnych trolejów i zarazem dużo droższa) . Pojazd taki za pomocą hydraulicznych wysięgników pozwala regulować nacisk na podłoże zarówno kół przedniej jak i tylnej osi, przez co można symulować poślizg pod i nadsterowny oraz aquaplaning. Jest to urządzenie alternatywne do płyt poślizgowych, wystarczy tylko tor szkoleniowy z zakrętami. Szkolenia prowadzone są w ODTJ w Toruniu, w Toruńskiej Akademii Jazdy (www.taj.torun.com.pl), z którą współpracuje Szkoła Jazdy Rajder (www.rajder.net).

Rozmawiał: Maciej Piaszczyński

 

 

4 komentarze do “Warto doskonalić technikę”

  1. Pingback: is ecstasy a designer drug

  2. Pingback: Buy MDMA Skulls Online

  3. Pingback: max muay thai ticket

Dodaj komentarz