Niechronieni, poważnie zagrożeni
Liczba tragicznych zdarzeń na polskich drogach systematycznie spada. Niestety, okazuje się, że sytuacja w ogólnym ujęciu wygląda lepiej niż w rozbiciu na czynniki pierwsze.
Liczba tragicznych zdarzeń na polskich drogach systematycznie spada. Niestety, okazuje się, że sytuacja w ogólnym ujęciu wygląda lepiej niż w rozbiciu na czynniki pierwsze.
Współczesne samochody w coraz mniejszym stopniu pozwalają kierowcy na niepożądane zachowania. To, co jeszcze kilka lat temu było łatwe do zrealizowania, powoli staje się niewykonalne – chociażby wyłączenie systemu ESP czy zawrócenie z użyciem hamulca ręcznego.
Na torze wyścigowym Slovakia Ring Volvo Trucks zaprezentowało najnowsze samochody ciężarowe, poruszające się w tzw. platooningu. To sposób jazdy połączonych ze sobą elektronicznie zestawów drogowych, które podążają jeden za drugim w niewielkich odległościach, utrzymując wzajemną łączność i wymieniając dane.
W Komisji Europejskiej trwają prace nad przepisami nakazującymi, żeby wszystkie nowe samochody wyprodukowane po 1 stycznia 2020 roku były wyposażane w inteligentny tempomat ISA (Intelligent Speed Assistance). Zadaniem ISA będzie poinformowanie kierowcy, że przekracza dozwoloną prędkość.
Przejścia dla pieszych są newralgicznymi punktami sieci drogowej. Nie sposób przy każdym zamontować sygnalizacji świetlnej, więc bezpieczeństwo zależy od rozsądnego zachowania przechodniów i kierujących.
W ostatnim czasie Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego rozpoczęła dwie kampanie edukacyjne. Jedna z nich skierowana jest do młodych kierowców, kolejna do zmotoryzowanych i pieszych, którzy często nie potrafią się porozumieć.
Jak zachęcić ludzi do noszenia, szczególnie podczas przechodzenia przez przejścia dla pieszych, elementów odblaskowych? W Toruniu wymyślili pewien nietypowy sposób. W czterech miejscach stoją słupki, a na nich znajdują się opaski odblaskowe. Wystarczy jedną z nich wziąć, rozwinąć, przejść z nią przez ulicę i… zostawić na kolejnym słupku, żeby mogli z niej skorzystać inni.
Od 1 września nowe modele samochodów rejestrowane w Unii Europejskiej, zanim wyjadą na drogi, muszą przechodzić ulepszone badania emisji spalin.
Na terenie blisko 40-milionowego kraju powinno znajdować się przynajmniej kilka torów wyścigowych. Jak wygląda sytuacja w Polsce? Media i amatorzy szybkiej jazdy od lat jak mantrę powtarzają, że brakuje tego typu obiektów. Ile w tym prawdy?
Jaworzno, Instytut Transportu Samochodowego oraz firma Comtegra podjęły współpracę mającą zaowocować stworzeniem w mieście strefy, w której mogłyby poruszać się pojazdy autonomiczne.