Wiosna nadciąga z Dalekiego Wschodu, czyli przegląd pojazdów egzaminacyjnych

Rok 2016 nieuchronnie zmierza ku końcowi, jak zwykle skłaniając do podsumowań. Bilansu dokonamy też w naszym cyklu dotyczącym pojazdów wykorzystywanych przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego do szkolenia i egzaminowania w ramach najpopularniejszej kategorii B.

Świat motoryzacji nie znosi próżni. Producenci prześcigają się w tworzeniu kolejnych modeli, standardem stał się face lifting wykonywany po trzech, czterech latach od premiery danego auta i prezentacja całkowicie nowej generacji co siedem, osiem lat. Samochody przestały być długowieczne. Przykłady pojazdów produkowanych z niewielkimi zmianami przez dwanaście, piętnaście lat to historia. Duże zmiany dokonują się również w ośrodkach szkolenia kierowców. Na wybór auta do szkolenia kandydatów na kierowców kategorii B nadal największy wpływ mają decyzje podejmowane przez WORD-y. Mimo możliwości przeprowadzania egzaminu samochodem należącym do OSK ośrodki, mając na względzie oczekiwania kursantów, dopasowują swoją flotę do wykorzystywanej w ośrodku egzaminacyjnym. Na razie nic nie wskazuje, by miało się to zmienić. Jak zatem wygląda ranking najpopularniejszych pojazdów szkoleniowych w 2016 roku?

Na czele yaris, za nim hyundai i20

Pierwsze miejsce zajęła toyota yaris. Jest wykorzystywana w piętnastu WORD-ach. Japońskie auto zdecydowanie lideruje w naszym zestawieniu. Legendarna niezawodność yarisa w przypadku jego III generacji nie jest już może tak oczywista, ale i tak jest lepsza od aut konkurencji. Jakość przeważnie wiąże się z ceną. Pod tym względem japońskie auto nie wypada najkorzystniej, zwłaszcza w porównaniu z koreańską konkurencją. Tym zapewne można tłumaczyć brak spektakularnych sukcesów yarisa w postępowaniach przetargowych 2016 roku.

Drugie miejsce zajął hyundai i20. Jest wykorzystywany w jedenastu WORD-ach. Miejskie auto z Korei Południowej dosłownie depcze po piętach otwierającej stawkę toyocie. Od końca XX wieku koreańska motoryzacja osiągnęła wyraźny postęp. Można pokusić się o stwierdzenie, że Koreańczycy coraz częściej wyznaczają trendy, zachowując przy tym korzystny stosunek ceny do jakości. Przekłada się to na popularność ich produktów. Hyundaie i20 zarówno pierwszej, jak i drugiej, najnowszej generacji cieszą się dobrą opinią wśród użytkowników.

Trzecie miejsce zajęło renault clio, wykorzystywane w siedmiu WORD-ach. Francuskie auto króluje w Wielkopolsce. Jego panowanie zbliża się jednak ku końcowi. W przyszłym roku clio III generacji zastąpi wyłoniona w przetargu ogłoszonym przez pięć wielkopolskich WORD-ów kia rio. Najnowsze clio IV generacji użytkował będzie opolski WORD.

Baleno wypiera swifta

Czwarte miejsce należy do fiata punto, użytkowanego w sześciu WORD-ach. Dział marketingu Fiata zapewne z rozrzewnieniem wspomina czasy, kiedy włoskie auta przeważały na polskich ulicach. Znaczenie marki na polskim rynku znacznie spadło. Wpływ na to ma specyficzna polityka modelowa producenta. Przez ostatnie lata rozwijał linię wywodzącą się od fiata 500, zapominając o tym, z czego niegdyś słynął – tanich i solidnych autach miejskich. Grand punto i jego kolejne ewolucje – punto evo i punto – to samochody, których korzenie sięgają 2005 roku. Jak na obecne standardy, jedenaście lat obecności modelu na rynku to zbyt długo, aby konkurować z innymi producentami w tym segmencie.

Piątą lokatę zajęło suzuki swift, wykorzystywane w pięciu WORD-ach. To kolejny japoński pojazd w stawce. Solidny, ale kosztowny w przypadku awarii. Jego popularność na rynku szkolenia kierowców zapewne nie będzie rosnąć ze względu na pojawienie się nowego produktu koncernu z Hamamatsu – suzuki baleno.

No właśnie, suzuki baleno przypada szóste miejsce. Jest użytkowane w trzech WORD-ach. To nowość na rynku w klasie samochodów miejskich. Po latach Suzuki postanowiło powrócić z modelem baleno. Rozsądnie wycenione, przestronne i niezbyt skomplikowane auto powinno spełnić potrzeby ośrodków szkolenia kierowców. Na razie pojawiło się w trzech ośrodkach egzaminacyjnych i zapewne nie jest to koniec ekspansji.

Poza pierwszą szóstką znalazły się następujące pojazdy: kia rio, opel corsa i skoda fabia – każdy wykorzystywany jest w dwóch WORD-ach, oraz mitsubishi colt, fiat panda i kia picanto – każdy wykorzystywany w jednym ośrodku.

Ekspansja Azjatów

Czego zatem możemy spodziewać się w  nadchodzącym 2017 roku? Przede wszystkim dalszej ekspansji producentów z Korei Południowej. Pięć wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego z Wielkopolski (Poznań, Piła, Konin, Kalisz i Leszno) rozstrzygnęło przetarg na dostawę nowych pojazdów. Zwycięska oferta dotyczy kii rio. Auta mają zostać dostarczone w pierwszym kwartale 2017 roku, co oznacza, że będzie to już nowy model koreańskiego producenta. Ośrodki szkolenia kierowców będą zatem skazane na zakup nowych pojazdów bez możliwości pozyskania ich z rynku wtórnego. Czy skłoni to przedsiębiorców do częstszego podstawiania na egzamin własnych pojazdów? Czas pokaże. Jedno jest pewne – po zrealizowaniu tego zamówienia pojazdy Hyundaia i Kii będą obecne aż w osiemnastu ośrodkach egzaminowania. Doliczając do tego innych producentów – Toyotę i Suzuki, azjatyckie pojazdy będą obecne w 41 WORD-ach. Wniosek może być tylko jeden. Wśród pojazdów wykorzystywanych do szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców wiosna nadciąga z Dalekiego Wschodu.

Dariusz Piorunkiewicz

Wasze komentarze (8)

  1. "wspaniałe"auto do nauki jazdy: Yaris z silnikiem 1.0. Zgroza do jazdy "L" i w ogóle do jazdy. NIEPOROZUMIENIE przez duze N.
  2. Ale drogi serwis przykład za wymianę 2 żarówek świateł pozycyjnych Yarysce płaci się 50 zł i godzinę w oczekiwania na wymianę razem 100zł.Pozdrawiam szefa Tojoty z Zielonej Góry, robi pan dobre interesy a ja głęboko się zastanawiam czy korzystać z takich usług.
    • Wymiana pozycji w Yarisie tj.czas max.2min. A koszt zarowki max.10PLN. Dostep jest bdb. Natomiast silnik 1.0 to faktycznie dramat.
  3. W Tarnowie było Suzuki Swift - masakra z przekładniami kierowniczymi ( na gwarancji wymieniali 3 razy ), widoczność przez przednią szybę - porażka !!!!! Teram mają "wymienić" na Suzuki Baleno. TRAGEDIA !!!!! Samochód kosztuje 46900,00 zł,- TYLKO WYMIENIAĆ !!!!!!
  4. W 2017 WORD w Zielonej Górze wymienia samochody egzaminacyjne kategorii B. Wypożyczalnia RENT od momentu wprowadzenia nowych pojazdów egzaminacyjnych oferuje do wynajęcia - TOYOTA YARIS 1.0 benzyna - na egzamin państwowy. Cena wynajęcia na stronie.
    • Dlatego powinna byc pelna swoboda w autach OSK tak jak jest to w UE. PL to chory kraj. Tu widze winne istnienia WORDow i ich monopol.
  5. W toyotach "L" są silniki 99 konne 1,33 z 6 stopniową skrzynią biegów drodzy Panowie (tak dla jasności). A żal czytać, że nie zmieniacie żarówek sami... Mi (i to kobiecie) byłoby wstyd z czymś takim pojawić się u mechanika/w serwisie...
    • Droga Pani. Z lubością informuję, ze Toyotowskie 1.33 posiadają 101 Ps. (Chyba ze podane 99 tj.2km wpierniczylo LPG ?). Kochana Pani: są miasta np. Bydgoszcz ,Toruń gdzie Toyota nieszcześliwie wygrala przetarg z silnikiem 3 cylindrowym 1.0 68 PS, z 5 piegową skrzynią. Owszem 1.33 to super rozwiązanie. W.w. 1.0 to porazka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.