"Zlikwidujcie Super OSK"

nauka jazdy

Tego domagają się członkowie Stowarzyszenia Instruktorów i Ośrodków Szkolenia Kierowców w Sieradzu oraz Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów Regionu Piotrkowskiego. Wysłali w tej sprawie do ministra Sławomira Nowaka list otwarty.

Oto treść listu:

Szanowny Panie Ministrze,

Stowarzyszenie Szkół Nauki Jazdy i Instruktorów reprezentujących szkoły nauki jazdy i instruktorów z całego byłego województwa sieradzkiego i piotrkowskiego, prosi o inicjatywę ustawodawczą mającą na celu nowelizację ustawy „O kierujących pojazdami” z dnia 05.01.2011 r.

Ustawa o kierujących pojazdami spowoduje wyeliminowanie mniejszych ośrodków szkolenia kierowców, a pozostaną jedynie ośrodki w dużych miastach, co przyczyni się do postępującego upadku gospodarczego tzw. polski powiatowej. Art. 31 pkt 4 w związku z art. 23 ustawy „O kierujących pojazdami” z dnia 5.01.2011 r. wprowadził metodę szkolenia teoretycznego z wykorzystaniem e-leamingu. Jednocześnie umożliwiono powstanie elitarnych finansowo tzw. Super Ośrodków Szkolenia Kierowców, które jako jedyne będą miały możliwość prowadzenia w ten sposób szkolenia teoretycznego. Wbrew postanowieniom ustawy o swobodzie działalności gospodarczej spowoduje to

zmonopolizowanie usług szkolenia kierowców przez największe i najbogatsze ośrodki szkolenia, które dysponują także składami pojazdów ciężarowych oraz autobusów, których posiadanie jest niezbędne wg w/w ustawy, by móc prowadzić szkolenie w systemie informatycznym. Zmniejszy to ilość kursantów w terenowych ośrodkach szkolenia kierowców, które i bez tego funkcjonują na granicy opłacalności. Z pewnością większość ośrodków szkolenia kierowców jest w stanie prowadzić szkolenie w systemie informatycznym, spełniając wszelkie wymagania ustawowe zarówno lokalowe, sprzętowe jak i zatrudnienia osób o odpowiednich kwalifikacjach. Nie posiadają jedynie autobusu lub samochodu ciężarowego, bo na tego rodzaju szkolenie chętnych generalnie nie ma. Natomiast na szkolenie w formie e-leamingu na samochody o dopuszczalnej masie całkowitej <3,5 tony jest wielu.

Dla kursantów możliwość odbywania nauki praktycznej i jazd próbnych blisko miejsca zamieszkania jest zgodne z zasadami ekonomii i współżycia społecznego, bo kursant nie traci czasu i pieniędzy na dojazdy na zajęcia po kilkadziesiąt kilometrów w jedną stronę. Nie ma więc logicznych przeszkód, by szkolenie kandydatów na kierowców w formie e- leamingu prowadziły „małe SUPER OSK”, które spełniały by wszystkie wymagania w/w ustawy w zakresie danej kategorii np. A czy B, lecz nie są zainteresowane szkoleniem w zakresie wszystkich kategorii, gdyż nie ma to uzasadnienia finansowego lub finansowo nie są w stanie spełnić tych warunków (zakup samochodu ciężarowego i autobusu) Czy nie można być „SUPER OSK” szkoląc perfekcyjnie np. na najpopularniejszą kategorię B. Czy posiadanie na własność (tak wymaga ustawa )autobusu i samochodu ciężarowego zapewni prawidłowe nauczanie na motocykl (kat. A) i samochód osobowy (kat. B) ? Czy ustawa ta w takiej formie poprawi jakość nauczania, czy doprowadzi tylko do wyeliminowania konkurencji przedsiębiorców w mniejszych miejscowościach?

Wprowadzenie faktycznego monopolu ośrodków spowoduje upadek i likwidację terenowych ośrodków szkolenia kierowców. Na skutek tego stracą pracę zatrudnieni w ośrodkach szkolenia kierowców instruktorzy, pracownicy techniczni i administracyjni. Będzie to miało też wpływ na ich rodziny, gdyż zasilą armię bezrobotnych. Wywoła to skutki finansowe oraz społeczne. Powiatowe Urzędy Pracy będą zmuszone wypłacać zasiłki dla bezrobotnych instruktorów i innych pracowników zlikwidowanych ośrodków, a członkowie ich rodzin będą zmuszeni korzystać z pomocy Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej.

Potencjalni kursanci zmuszeni będą dojeżdżać po kilkadziesiąt kilometrów na zajęcia praktyczne, przez co również zubożą sytuację swoją i swoich rodzin. Społeczne koszty wprowadzenia „SUPER OSK” będą więc bardzo wysokie. Przepisy ustawy o kierujących pojazdami z dnia 05.01.2011 r. wprowadzono kosztem społeczeństwa, by przysporzyć dochodów nielicznym, a rzekome podwyższenie jakości szkolenia stanowi jedynie wymówkę dla usprawiedliwienia szkodliwych społecznie zmian. Niniejsze pismo zostało sporządzone po zapoznaniu się ze stanowiskiem właścicieli ośrodków szkolenia kierowców i ich pracowników znajdujących się na terenie dawnych województw sieradzkiego oraz piotrkowskiego.

W związku z powyższym prosimy jak na wstępie o doprowadzenie do nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami z dnia 05.01.2011 r. (Dz. U. Nr 30 z 10.02.2011 r. poz. 151 z późniejszymi zmianami), ponieważ w podobnej sytuacji znajdują się także i inne osoby prowadzące ośrodki szkolenia kierowców oraz instruktorzy w całym kraju.

 

9 komentarzy do “"Zlikwidujcie Super OSK"”

  1. Macie koledzy rację popieram wasz list ale takie listy powinny być wystosowane ze wszystkich województw wtedy może ktoś się nad nimi zastanowił Jak zauważyłem Pan KUBIŚ z Zielonej Góry
    wysłał już kilka listów a odzew żaden, tu trzeba radykalnych dzialań, czekam na propozycje.

  2. A ja proponuje zablokować kancelarię mościwie panującego Pana Premiera bo ta Ustawa i rozporządzenia zniszczyły system szkolenia w Polsce i doprowadzają do upadłości większość uczciwie pracujących małych przedsiębiorstw jakimi są OSK.
    P.S.
    Ja osobiście po 10 latach w branży poważnie rozważam porzucenie zawodu w wyjazd zagranice.

  3. Chora ustawa ,chore rozporządzenia . Ministerstwo utrudniło życie Szkołom nauki jazdy, czy ktoś pomyślał jak będą wyglądały nasze wakacje!!!! Plaża , woda i KOMPUTER DO WYSYŁANIA CODZIENNYCH RAPORTÓW DO STAROSTWA.
    Następna paranoja szkolenia dla instruktorów w SUPER SZKOLE PRZEZ SUPER INSTRUKTORÓW.Co może mnie nauczyć super instruktor , jeżeli mam 20 letni staż w szkoleniu na wszystkie kategorie. Dla mnie tj. PATOLOGIA i zniszczenie biedniejszej konkurencji, mniejszych osk.
    Widocznie ministerstwu na tym zależy, żebyśmy sami siebie zniszczyli
    .Nie ma siły w szkołach i instruktorach ,żeby się przeciwstawić i walczyć z patologią.

  4. Chcieliśmy zlikwidować szkoły krzaki, wiec wymyślona nam super osk i to nam też nie pasuje!!! czy w polsce szkoła jazdy to ma być gość co pracuje jak wół za psie pieniądze i swoim doświadczeniem 20 letnim wie jak obejść prawo… bo tak często jest. Dajmy e-lerning wszystkim to dopiero bedzie nauka i płacz.

  5. Powinni zaostrzyć wymagania dla dla OSK, każda szkoła powinna spełniać warunki super osk, a nie jakieś place na parkingach pod supermarketami, zdezolowane samochody i sale wynajmowane na godziny w podstawówkach… co to wogle jest to sie nie powinni nazywac ośrodkiem szkolenia kierowców.

  6. Pingback: disana

  7. Pingback: เสือมังกร lsm99

  8. Pingback: tire alignment near me

Dodaj komentarz