Aktualności Wyścig z czasem

Czy przebudowywany za gigantyczne pieniądze system CEPiK będzie w pełnej wersji działać tak, jak zapowiadano, czyli 4 stycznia? Jest sporo wątpliwości. Wiadomo jedno. Trwa wyścig z czasem…

Żeby system mógł działać od 4 stycznia jak należy, potrzebna jest współpraca wszystkich podmiotów mających za zadanie zasilić CEPiK danymi z COI. Najprościej mówiąc: systemy, na których pracują m.in. starostwa powiatowe, WORD-y, stacje kontroli pojazdów czy policja muszą być kompatybilne z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców. Tutaj, na zaledwie kilka miesięcy przed ustawowym terminem wdrożenia systemu, coraz częściej pojawiają się informacje o problemach mogących uniemożliwić działanie całości w zakładanym terminie.


Pierwszy taki poważny sygnał pojawił się na spotkaniu organizowanym przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Wydziałów Komunikacji, które odbyło się w pierwszej dekadzie października w Kamiennej Górze. Swoją prezentację pokazywała tam m.in. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. W jaki sposób PWPW jest związana z tworzoną przez COI modyfikacją systemu CEPiK?


- Naszym zadaniem jest integracja obecnych systemów lokalnych (SI Pojazd, SI Kierowca, SI WORD, Portalu OSK) z nową centralną ewidencją -  tłumaczy Paweł Prus, rzecznik prasowy Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.


Wróćmy jednak do prezentacji. Co z niej wynikało? Przede wszystkim PWPW przedstawiało zagrożenia i ryzyka wynikające z narzuconego harmonogramu, która ma sprawić, że CEPiK zacznie działać od 4 stycznia. Chodziło m.in. o brak 22 rozporządzeń regulujących jego działanie i potrzebnych do wykonania przez PWPW niezbędnych działań. Dodatkowo Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych argumentowała, że  COI przekazał jej niepełną dokumentację techniczną. Konkluzja? Wszystkie swoje obowiązki PWPW może wypełnić dopiero w marcu 2016 r. Do tego trzeba jeszcze dodać szkolenia dla użytkowników systemu. Te miałyby się zakończyć dopiero w maju 2016 r.!


Rzecznik prasowy PWPW nie chce się jednak wypowiadać na temat projektu CEPiK 2.0.


- To projekt realizowany przez Centralny Ośrodek Informatyki na podstawie umowy zawartej pomiędzy MSW a COI we wrześniu 2013 r. Niezręcznością z naszej strony byłoby wypowiadanie się w imieniu tej instytucji - mówi Paweł Prus.


Dodaje jednak, że PWPW nie otrzymała jeszcze z COI kompletnej dokumentacji technicznej.


-  Bez niej PWPW nie może zrealizować wszystkich swoich zadań związanych z dostosowaniem rozwiązań do zmian wynikających z przepisów prawa. Dodam, że projekty rozporządzeń ukazują się sukcesywnie i są przez nas analizowane - kończy Paweł Prus.


Jak całą sprawę komentuje MSW, COI oraz Związek Powiatów Polskich? O tym dowiecie się, czytając najnowszy numer "Szkoły Jazdy"!

felietonista z działu
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0