Szkoła Jazdy nr 6/2015 (114)

Zapoznaj się z zawartością najnowszego numeru miesięcznika „Szkoła Jazdy” nr 6/2015 (114)!

Temat numeru: Ministerstwo ujawniło bazę pytań
W połowie maja na stronie internetowej Info-Car.pl, należącej do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, pojawiła się baza pytań egzaminacyjnych. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, dostęp do niej jest jawny, ale… właściwych odpowiedzi trzeba szukać samemu.
OS-y wystawiają lewe kwity?
Prokuratura Okręgowa w Zielonej Górze podejrzewa, że ośrodki szkolenia z województwa lubuskiego podawały urzędowi wojewódzkiemu nieprawdziwą liczbę godzin odbytych przez osoby ubiegające się o kwalifikację wstępną. Jeszcze w kwietniu w OS-ach pojawiła się policja i zabezpieczyła interesujące ją dokumenty.
Federacja (na razie) rozmawia
Póki wiceminister resortu infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz jest skłonny rozmawiać z przedstawicielami Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców o ustanowieniu ceny minimalnej, zapowiadanego ogólnopolskiego protestu nie będzie.
ITS chce certyfikować ośrodki
Instytut Transportu Samochodowego zwrócił się do resortu infrastruktury i rozwoju z propozycją wprowadzenia certyfikatów oceny jakości pracy ośrodków szkolenia kierowców. Przeciwne wprowadzeniu takiej regulacji są organizacje branżowe.
Sprawnie i wygodnie
PWPW przygotowała moduł, będący rozwinięciem systemu Info-Car.pl, czyli aplikację kasową, umożliwiającą pobieranie opłat w kasie, przy jednoczesnym dostępie do funkcjonalności Info-Car.pl w systemach Pojazd i Kierowca oraz WORD.
Zwycięska walka o sprawiedliwość
Zasądzone odszkodowanie i zadośćuczynienie w wysokości ponad 8 tys. zł – tak skończyła się kilkuletnia batalia Michała Jóźwiaka, właściciela Ośrodka Szkolenia Kierowców „Motoklub” w Więcborku, w której dowiódł, że policja niesłusznie ukarała go mandatem za rzekome przewożenie w elce zbyt dużej liczby osób.
Drzewa przy drogach. Wycinać czy nie?
Najwyższa Izba Kontroli chce zmniejszenia liczby drzew rosnących przy drogach, żeby w ten sposób podnieść bezpieczeństwo kierowców. Czy dzięki temu będzie mniej wypadków samochodowych? Ekolodzy protestują.
Francuski łącznik
Co łączy Francję, Formułę 1 i naukę jazdy? Okazuje się, że więcej, niż pozornie mogłoby się wydawać.
Wielka Brytania testuje nowe rozwiązania
Siedemnastoletni Grant Ferguson jest pierwszym Brytyjczykiem, który pomyślnie przeszedł nową formę egzaminu praktycznego, zakładającą m.in. poruszanie się po mieście za pomocą nawigacji. Rozwiązanie jest na razie testowane. Niewykluczone jednak, że już wkrótce będzie obowiązywało na terenie całej Wielkiej Brytanii.
Edukacja potrzebna od zaraz
W przedszkolu, szkole podstawowej, zawodowej, średniej oraz na uczelniach powinien być przedmiot, który możemy nazwać roboczo ruchem drogowym. Wystarczą zajęcia raz w tygodniu. Mogłyby być prowadzone przez specjalistów z dziedziny prawa o ruchu drogowym, policjantów, ratowników medycznych, psychologów transportu, instruktorów nauki i techniki jazdy – pisze Marcin Zygmunt.
Ekonomiczne główkowanie
Spróbujmy dokonać analizy bilansu, który wbrew pozorom nie musi być czymś skomplikowanym i wyłącznie przeznaczonym dla specjalistów z dziedziny rachunkowości. Nie mając fachowej wiedzy musimy jednak posiadać coś w zamian – intuicję ekonomiczną – uważa Paweł Żuraw.
Kod 78, czyli automatyczne prawo jazdy
Automatyczne skrzynie biegów zyskują coraz większą popularność. W przypadku nowych samochodów z górnej półki są wybierane przez zdecydowaną większość klientów. Czy w niedalekiej przyszłości będzie to równoznaczne z większą liczbą praw jazdy z kodem ograniczenia 78, który uprawnia wyłącznie do prowadzenia pojazdów z automatyczną skrzynią biegów?
Dwa gary
Praktyczny samochód do miasta z polskim sercem. Oto najkrótsza charakterystyka fiata pandy
z dwucylindrowym silnikiem 0.9 TwinAir, który może przypaść do gustu osobom zaczynającym przygodę z motoryzacją.
Oblicza Henry’ego Forda
Amerykański przemysłowiec, który w 1903 roku założył w Detroit spółkę Ford Motor Company, to postać nietuzinkowa i wielowymiarowa. Dlatego też książka Vincenta Curcio „Henry Ford” jest lekturą nad wyraz wciągającą. Nie tylko dla zagorzałych fanów motoryzacji.
Ważna jest jakość, nie marka
– Nie jestem zwolennikiem jakiejś konkretnej marki samochodu. Dla mnie najważniejsza jest jakość i wygoda. Wybieram auta, które są mi potrzebne do określonego celu. Muszą być niezawodne i dobrze skonstruowane – zdradza w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” Karol Strasburger.
Powstał kodeks etyczny dla instruktorów. Co w nim zapisano?
Instruktor ma być m.in. autorytetem, szanować kobiety i mężczyzn, odpowiednio się ubierać, nie zaniżać cen i wykazywać się wysoką kulturą osobistą. Jak jest teraz? Czy szkoły jazdy podpiszą kodeks wydany przez PFSSK?
Niewidzialni
Znacie to? Stoimy w korku. Mamy dwa, nawet trzy pasy ruchu w tym samym kierunku. Aut na drodze dużo, a my musimy skręcić już za 300 metrów i co ważne – zmienić pas. To spore wyzwanie! – pisze Albin Sieczkowski.
Powrót do przeszłości
Oferta wystaw, targów, zlotów i rajdów umożliwiających obcowanie z historią motoryzacji jest coraz szersza, co zapewne cieszy zainteresowanych. Warto się z nią zapoznać, odwiedzając jedną z licznych imprez. Zwłaszcza że obecnie mamy do czynienia z coraz większą unifikacją konstrukcji pojazdów i większym podobieństwem wyrobów poszczególnych koncernów motoryzacyjnych – uważa Marek Wierzchowski.
Dobre, bo japońskie!
Samochody z Kraju Kwitnącej Wiśni cieszą się renomą niezawodnych i wolno tracących na wartości. Reguła, szczególnie w przypadku starszych modeli, znajduje pokrycie w rzeczywistości.
Uczymy się jeździć
Bohaterowie naszego cyklu odbyli już zajęcia teoretyczne i pierwsze praktyczne. Czują, że życie kierowcy nie jest takie proste, ale jazda daje dużo frajdy i zabawy – pisze Marcin Zygmunt.
Gra pozorów
Dyskusja na temat sankcjonowania nietrzeźwych sprawców wypadków nabrała mocy od stycznia ubiegłego roku, kiedy to w Kamieniu Pomorskim kierujący samochodem, będąc w stanie nietrzeźwym oraz pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu, zjechał na chodnik, na którym zabił sześć osób. Od tamtej pory mówiło się o zaostrzeniu kar dla pijanych. Dziś już znamy treść nowych przepisów, które wydają się pozornym zaostrzeniem kar – zauważa Marek Rupental.
Badać czy nie badać?
Czy kierowca w podeszłym wieku powinien tracić prawo jazdy? Może powinien poddawać się okresowo specjalistycznym badaniom? Dyskusje na ten temat przetaczają się od czasu do czasu w mediach, ale do tej pory nie ma jednoznacznych regulacji ustawowych. I nic nie wskazuje na to, by się
pojawiły.
Dowodowy ambaras
W nowych dowodach osobistych nie znajdziemy pola z adresem zameldowania. Nieprzypadkowo. Plany zakładają zniesienie obowiązku meldunkowego do końca bieżącego roku. Aktualnie taki obowiązek wciąż istnieje. Przystosowanie dokumentów do przepisów, które zaczną obowiązywać w niedalekiej przyszłości, skomplikowało proces karania kierowców, jak również ściąganie należności z tytułu mandatów.
Szczecin uruchomił pilotażowy program
Dzięki porozumieniu, które zawarli szczecińscy motocykliści z tamtejszym magistratem, kierowcy jednośladów mogą korzystać z pasa dla autobusów na ul. Arkońskiej, między ul. Wojciechowskiego a Bułgarską.
Częsta i krótka jazda
Zdecydowana większość polskich kierowców jeździ przede wszystkim na krótkich odcinkach i uruchamia silnik więcej niż trzy razy dziennie – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut PBS na zlecenie Castrol. Taki styl jazdy ma negatywny wpływ na trwałość jednostki napędowej.
Fabryczne ustawienia to nie świętość!
Każdy kursant kończący kurs prawa jazdy i udający się na egzamin państwowy powinien umieć przygotować motocykl do bezpiecznej jazdy – uważa Marcin Kukawka.
Przegląd legislacyjny
Zapraszamy na podsumowanie zmian w przepisach, które od niedawna są już egzekwowane na naszych drogach. Przyjrzymy się także kompetencjom świeżo upieczonego pełnomocnika rządu do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nie ulegajmy iluzji!
Lobbing i wieloletnie starania o niepozorny zapis ustawowy zaczną już za kilka miesięcy przynosić milionowe dochody! Przecież za zajęcia podzielone na teorię i praktykę będą płacić młodzi kierowcy! – pisze Wojciech Szemetyłło.

1 komentarz do “Szkoła Jazdy nr 6/2015 (114)”

  1. Pingback: เว็บแทงหวย24

Dodaj komentarz