Szkoła Jazdy nr 5/2017 (137)

Zapoznaj się z zawartością najnowszego numeru miesięcznika „Szkoła Jazdy” nr 5/2017 (137)!

Temat numeru: Tajemnicze obrady zespołu doradczego
Ponad pół roku milczenia
Pod koniec drugiej dekady września ubiegłego roku odbyło się pierwsze spotkanie powołanego przez ministra infrastruktury i budownictwa zespołu doradczego, mającego zajmować się ulepszaniem systemu szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców. O czym rozmawiają doradcy? Jakie wysunęli postulaty? Czy ich praca przełoży się na jakieś zmiany w prawie? Oto pytania, na które wciąż nie znamy odpowiedzi. Członkowie zespołu oraz resort na temat swojej pracy milczą.
 
Egzamin bez kamer… cofania
Kamera nie parkuje. Pomaga tylko dojechać na kilka centymetrów – przekonuje instruktor Marek Tomczyk, który w WORD-zie Tarnobrzeg usłyszał, że auto jego OSK podstawiane na egzamin jest… zbyt nowocześnie wyposażone.
Więcej egzaminów w filiach? opozycja jest za, rządzący nie bardzo
Podczas kwietniowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury odbyło się pierwsze czytanie projektu zmiany w ustawie o kierujących pojazdami, polegającej na zwiększeniu liczby egzaminów w filiach WORD-ów. Okazuje się, że propozycje posłanki PO Ewy Drozd pozytywnie zaopiniowały tylko osoby, które nie są związane z partią rządzącą. Ostatecznie projekt został skierowany do podkomisji ds. drogownictwa.
Południowy luz
Chcesz bezstresowo zdobyć prawko? Jedź do Grecji. We Włoszech nie ma obowiązkowego kursu. W Hiszpanii idziesz na egzamin z instruktorem. Na południu Europy dość łatwo zostać kierowcą, trudniej przestrzegać przepisów drogowych.
Elki przeszkadzają  mieszkańcom osiedla
Prezydent Tarnobrzega Grzegorz Kiełb chciałby, żeby elki, zarówno szkoleniowe, jak i egzaminacyjne, nie jeździły po części ul. 1 Maja. Dlaczego? Bo jego zdaniem powodują „znaczne utrudnienia w ruchu podczas trwających uroczystości pogrzebowych i kościelnych”.
Szkolenie pod napięciem
Na razie są uważane za objaw motoryzacyjnej ekstrawagancji. Przez wielu traktowane jako wyznacznik kresu „prawdziwej” motoryzacji, przez niewielu gloryfikowane. Samochody elektryczne – dzisiaj niszowe, w niedalekiej przyszłości mogą istotnie zmienić obraz motoryzacyjnego rynku. Czy szkoleniowego również?
Akademia SPS: Czego pragną młodzi?
Rozpoczynamy nowy cykl artykułów, którego celem jest przybliżenie obrazu dzisiejszych młodych kursantów. Dowiecie się m.in., czego oczekują od życia, jakie mają aspiracje, po co im prawo jazdy oraz w jaki sposób potrafią i chcą się uczyć.
Właściciel OSK po godzinach
Spędzają w elkach po kilkanaście godzin dziennie, prowadzą wykłady, a po tym wszystkim czeka na nich jeszcze sterta dokumentów do wypełnienia… Życie właściciela szkoły jazdy nie jest lekkie. Dlatego zapytaliśmy kilkoro z nich, jak się relaksują i odpoczywają.
Pierwsza e-usługa już jest
Od 24 kwietnia wszyscy polscy kierowcy mogą bez wychodzenia z domu sprawdzić, ile punktów karnych zebrali za wykroczenia drogowe. E-usługa jest dostępna za darmo na portalu Obywatel.gov.pl. Jednak żeby z niej skorzystać, potrzebny jest profil zaufany (eGO).
Niesłyszący  na ciężarówki!
Zmiana przepisów pozwoli osobom z dysfunkcjami słuchu zdawać prawo jazdy na kategorie C i C1. Oznacza to, że tak jak w innych państwach europejskich, niesłyszący będą mogli być kierowcami zawodowymi.
Diesel? nie, dziękuję!
Turbodiesle urzeczywistniły marzenia wielu kierowców o jeździe szybkiej, a zarazem oszczędnej. Systematycznie zaostrzane normy emisji spalin oraz stale rosnący stopień wysilenia motorów o zapłonie samoczynnym i ich awaryjność przyczyniły się do spadku zainteresowania klekoczącymi silnikami.
Elektryczne doładowanie
Pierwsze samochody z mechanicznym doładowaniem (kompresorem) pojawiły się w latach 20. XX wieku. W latach 70. zadebiutowały auta z turbodoładowaniem, wykorzystującym energię gazów spalinowych. Teraz rozpoczyna się era elektrycznego doładowania.
WORD-y przyjeżdżają  do kandydatów na kierowców
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Zielonej Górze zorganizował na początku kwietnia pierwszą w tym roku turę egzaminów na kategorię AM poza swoimi siedzibami. Odbyła się ona w Kargowej. Z kolei na koniec kwietnia opolski WORD zaplanował egzaminy w innych niewielkich miastach. Chodzi o Oleśno i Nysę.
Elektryczne auta z Polski
Rząd chciałby widzieć Polskę w roli liczącego się na rynku producenta samochodów elektrycznych. Nawet jeżeli nie na eksport, to zdolnego do zaspokojenia wewnętrznych potrzeb. Plan zakłada, że cena auta nie przekroczy 70 tys. zł.
Uważajmy na to, co jemy. Nawet w podróży!
– Kawa, słodzone napoje, dużo słodyczy, wysoko przetworzona żywność – to niestety zazwyczaj serwują nam największe sieci gastronomiczne. Warto więc tak zaplanować sobie trasę, żeby gdzieś po drodze odwiedzić jakąś fajną knajpkę. Bo coraz więcej mamy w Polsce dobrych jakościowo lokalnych restauracji. Można też wcześniej przygotować sobie jakąś przekąskę – mówi w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” Grzegorz Łapanowski, znany polski kucharz.
Polska wśród najgorszych państw
Każdego roku na drogach Unii Europejskiej życie traci populacja małej miejscowości. W ubiegłym roku zginęło na nich 25.500 osób. 2993, czyli aż 12 proc. z nich, w Polsce.
Zmiany na lepsze
Najczęściej wybieranym samochodem elektrycznym w Polsce jest bmw i3. Niewykluczone, że zainteresowanie nim wzrośnie, bo producent dokonał zmian, dzięki którym i3 jeszcze lepiej sprawdza się w nadwiślańskich realiach.
Żerańskie  samochody
Jakie auta lub prototypy powstały w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu między 1951 a 1977 rokiem? Dowiecie się tego z książki Marka Kuca. Warto, bo to w końcu historia polskiej motoryzacji!
Biłgoraj doczekał się oddziału terenowego
Od kwietnia kandydaci na kierowców mogą zdawać egzaminy na prawo jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1 oraz B w Biłgoraju. Oddział terenowy otworzył tam Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Zamościu.
Kształćmy świadomych motocyklistów!
My, motocyklowi instruktorzy, musimy stawiać na jakość szkolenia, podnoszenie własnych kwalifikacji, umiejętne przekazywanie wiedzy oraz stawianie wysoko poprzeczki kursantom. Może umiejętności i wiedza zdobyte na kursie przyczynią się do zmniejszenia liczby wypadków z udziałem motocyklistów? – zastanawia się Marcin Zygmunt.
Ustawodawca nie ma nic wspólnego z motocyklami
Tym razem zajmę się dwoma kwestiami. Pierwsza dotyczy tego, jak przygotować pojazdy, żeby były zabezpieczone i jednocześnie nie narażać się na zarzuty, że dodatkowe elementy spowodowały obrażenia osoby szkolonej lub innego uczestnika ruchu drogowego. A druga? Podpowiem, jak zadbać o bezpieczeństwo kursanta i instruktora w trakcie szkolenia – pisze Marcin Kukawka.
Jedź płynnie, nie myśl tylko o sobie
Co możemy zrobić, jeśli chcemy rozładować korki i sprawić, żeby ruch był bardziej płynny, a kierowca docierał do celu wcześniej? Wystarczy odłożyć na bok telefon i… dodać gazu! – radzi Albin Sieczkowski.
Stacje poza kontrolą
Ponad połowa skontrolowanych przez NIK stacji diagnostycznych wykonywała badania samochodów w niepełnym zakresie lub za pomocą urządzeń niespełniających wymagań. Kto jest temu winny? Starostwa powiatowe, które sprawują nadzór na przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów.
Zadłużona wizytówka polskiej gospodarki
Do blisko 442 milionów złotych wzrosło zadłużenie branży motoryzacyjnej notowane w Krajowym Rejestrze Długów. To prawie 30 proc. więcej w stosunku do lipca 2016 roku. Przede wszystkim odpowiadają za nie dilerzy samochodowi i sprzedawcy części. Nie najlepiej wygląda też kondycja finansowa warsztatów – wynika z ogólnopolskiego raportu Krajowego Rejestru Długów „Sytuacja finansowa branży motoryzacyjnej w dobie historycznego prosperity”.
Współpraca się opłaca
Świat to globalna wioska. Jeśli tylko chcemy, możemy bez problemu komunikować się z ludźmi żyjącymi na innych kontynentach, w innych strefach czasowych. No właśnie, trzeba tylko chcieć. Bo instruktorzy i właściciele nauki jazdy też bez problemu mogą się z sobą komunikować. Pytanie tylko, czy tego chcą – zastanawia się Marcin Zygmunt.
Ekologia coraz bardziej w cenie
Transport odpowiada za prawie 55,5 proc. ogólnego zanieczyszczenia atmosfery pyłem PM10, blisko 30 proc. PM2,5 oraz 22,5 proc. B(a)P. Udział spalin samochodowych jest więc naprawdę znaczący – pisze Marek Rupental.
Przegląd legislacyjny
Kwiecień, oprócz kapryśnej pogody, przyniósł kilka interesujących projektów, choć jedno z istotnych dla branży rozporządzeń wciąż nie trafiło do Dziennika Ustaw – informuje Radosław Biernat.
Prowadzisz? Nie pisz!
FirmyAllianz i Jet Line zainicjowały kampanię społeczną. Od kwietnia do czerwca przy drogach w całej Polsce, w tym przy trasach ekspresowych i autostradach, pojawią się billboardy przedstawiające rozbity ekran smartfona z wiadomością pozostawioną bez odpowiedzi. Hasło kampanii brzmi „Prowadzisz? Nie pisz!”.
Zarządca powinien  zrekompensować szkodę
– Kierowcy muszą pamiętać, że odpowiedzialność za szkody powstałe na dziurawej jezdni ponosi zarządca drogi, na której doszło do zdarzenia. I to on jest w związku z tym zobowiązany do naprawienia szkody, czyli pokrycia kosztów naprawy auta czy motocykla – przypomina Michał Makarczyk, dyrektor likwidacji szkód w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

2 komentarze do “Szkoła Jazdy nr 5/2017 (137)”

  1. Pingback: click now

  2. Pingback: https://vivrelarepublique.fr/wp-content/uploads/2017/01/index.html

Dodaj komentarz