Szkoła Jazdy nr 10/2015 (118)

Zapoznaj się z zawartością najnowszego numeru miesięcznika „Szkoła Jazdy” nr 10/2015 (118)!

Temat numeru: Kandydat na kierowcę się skarży
Systematycznie spada liczba odwołań od wyniku praktycznego egzaminu na prawo jazdy. W 2013 roku do urzędów marszałkowskich w całej Polsce wpłynęło 1071 pism w tej sprawie, rok później już tylko 690, w pierwszej połowie 2015 roku – 291. W ciągu dwóch i pół roku najczęściej odwoływano się w Warszawie (270 przypadków), najrzadziej w Elblągu (tylko jeden przypadek!) – wynika z raportu, który przygotowaliśmy specjalnie dla naszych czytelników.
WORD-y szukają dostawcy
Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego są zobligowane do tego, żeby do początku stycznia przyszłego roku wyłonić wykonawcę systemu teleinformatycznego, który jest potrzebny m.in. do egzaminowania kandydatów na kierowców. Czasu jest jednak mało, problemów także nie brakuje…
Przyszli kierowcy chcą zdążyć przed zmianami
Szkoły jazdy przeżywają prawdziwy szturm, kolejki na egzamin wydłużają się także w WORD-ach. Wszystko przez zmiany przepisów, które wchodzą w życie z początkiem przyszłego roku i, jak twierdzą niektórzy, nieco uprzykrzą życie młodym kierowcom.
Kto jeździ po naszych drogach?
Nauczyciel, konkurent, filozof czy wszechwiedzący… Specjaliści z Goodyeara i Londyńskiej Szkoły Ekonomii i Politologii na podstawie badań wyodrębnili siedem typów kierowców, których możemy najczęściej spotkać na europejskich drogach.
Info-Car.pl – to się naprawdę opłaca!
Info-Car.pl to ciągle rozbudowywany zestaw usług, używany przez wydziały komunikacji w starostwach powiatowych, wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, kierowców i kandydatów na kierowców szkolących się w OSK oraz firmy leasingowe. To kompleksowe rozwiązanie zostało stworzone przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych.
(Nie) uprzywilejowani ratownicy
Zgodnie z podpisaną ostatnio przez prezydenta kolejną nowelizacją ustawy o kierujących pojazdami, kierowcy pracujący w większości służb mundurowych nie będą musieli odbywać dodatkowego szkolenia dla prowadzących samochody uprzywilejowane. Na liście nie znaleźli się ratownicy medyczni. Oburzeni tym faktem napisali do premier Ewy Kopacz list.
Operacja się udała
Pod koniec sierpnia 2014 roku weszła w życie jedna z najbardziej rewolucyjnych zmian w prawie o ruchu drogowym. Kierowcy, którzy przynajmniej od trzech lat posiadali prawo jazdy kategorii B, otrzymali zielone światło do prowadzenia motocykli z silnikami o pojemności do 125 ccm i mocy nieprzekraczającej 11 kW. Jak się jednak okazało, zmiana nie miała żadnego wpływu na pogorszenie się drogowych statystyk.
Niekonstytucyjne przepisy?
Nowy rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar skierował do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie niezgodności przepisów prawa o ruchu drogowym i ustawy o kierujących pojazdami z konstytucją oraz Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Chodzi o czasowe zabieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h.
Toyota yaris. Między legendą a rzeczywistością
Samochody japońskiego producenta od lat owiane są legendą. Nie wiąże się ona jednak z ich sportowym duchem, ponadczasową, wysmakowaną stylistyką czy też innymi cechami predestynującymi pojazd do miana kultowego. W tym wypadku sednem sprawy jest bezawaryjność.
Policjant uczy jeździć
W internecie krąży film, na którym umundurowany policjant prowadzi lekcję nauki jazdy. Funkcjonariusz z województwa łódzkiego był w tym czasie na służbie. Jego zachowanie wyjaśniają przełożeni. Jak się jednak okazuje, policjanci bardzo często pracują w ośrodkach szkolenia kierowców.
Pracownicy
Mój kolega zatrudnił instruktora. Chłopak wydawał się normalny, miał odpowiednie doświadczenie. Kolega zadzwonił do poprzednich szefów instruktora, okazało się, że wypowiadają się na jego temat w samych superlatywach. Uspokojony zdecydował się na niego postawić. Jednak od tego momentu zaczęły się problemy… – opowiada Marcin Zygmunt.
Analiza progu rentowności
Tym razem czeka nas trochę liczenia. Ale dzięki temu uda nam się przeanalizować próg rentowności ośrodka szkolenia kierowców – wyjaśnia Paweł Żuraw.
Aktywne kierowanie
Układy kierownicze przestały być prostą mechaniczną przekładnią. Za sprawą coraz bardziej rozbudowanego osprzętu są już elementem istotnie podnoszącym komfort i bezpieczeństwo.
Przekraczasz prędkość? Licz się z karą
Unia Europejska wymaga od państw członkowskich zdecydowanych działań, mających ograniczyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach. Działania Komisji Europejskiej to już nie tylko naciski na poszczególne kraje, ale również wypełnienie zapisów dyrektywy, która nakazała tworzenie tzw. krajowych punktów kontaktowych – pisze Marek Rupental.
Bo warto wiedzieć!
Jakie zmiany czekają branżę związaną ze szkoleniami kandydatów na kierowców wraz z planowanym wejściem w życie nowych przepisów? Jak zmieni to sposób funkcjonowania ośrodków? Na te oraz wiele innych pytań właściciele OSK uzyskują odpowiedzi podczas organizowanych przez Akademię SPS spotkań w siedzibach wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego w całej Polsce.
Dojrzały kierowca
– Tak się składa, że dawno temu, kiedy pracowałem w radiowej Trójce, byłem dziennikarzem, który zajmował się także motoryzacją. Pracowaliśmy z Magdą Nurkiewicz i Jerzym Iwaszkiewiczem w audycji „Wrzuć Trójkę”. Wtedy mogłem wsiąść do właściwie każdego auta! – wspomina w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” Krzysztof Ziemiec.
Slow driving. Czy ten styl przyjmie się w Polsce?
Według filozofii slow drivingu, jazda jest celem samym w sobie. Podróżujący często wybierają trasy widokowe, żeby móc podziwiać pejzaże i cieszyć się bliskością natury. Nie spieszą się. Gdy tylko zechcą, mogą się zatrzymać, zjeść coś w restauracji, poznać bliżej lokalny koloryt miejsca, przez które właśnie przejeżdżają.
Czy ja jestem niewidzialny?
Czasem na drodze czuję się jak duch. Ale nie dlatego, że mnie nie widać, chowam się za krzakami, ekranami dźwiękochłonnymi czy dużą ciężarówką. Problem leży gdzie indziej. Niektórym kierowcom brakuje wyraźnie zmysłu obserwacji. Czyżby nigdy go nie było, czy tylko zanikł? – pyta Albin Sieczkowski.
Nowość z Polski
Mamy powody do dumy. Samochody z polskich fabryk trafiają we wszystkie zakątki globu. Świetnym przykładem jest fiat 500, który od 2007 roku powstaje w Tychach. Znane i cenione auto właśnie doczekało się nowej wersji.
Harleyem przez Amerykę
Czym przemierzać amerykańskie drogi, jeśli nie harleyem? Z tego założenia wyszedł Holender André van der Wenden. Opis jego niezwykle ciekawej podróży można przeczytać w książce „Boy with toy. Harleyem przez Amerykę”.
Prawie jak nowe
Zakup nowego samochodu jest poważnym wydatkiem. Wielu kierowców unika też leciwych aut – nieznana historia i widmo potencjalnych usterek skutecznie odstraszają. Rozwiązaniem jest zakup używanego pojazdu z niewielkim przebiegiem.
Noga z gazu, czyli strefa trzydziestki
Jak zwiększyć bezpieczeństwo na miejskich drogach? Coraz częściej tworzy się strefy o ograniczonej do 30 km/h maksymalnej prędkości. W Polsce tzw. strefy tempo 30 wprowadzono już w Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu i Warszawie. Niedługo do tych miast dołączą Katowice.
Ostatnie szlify
Bohaterowie naszego cyklu zbliżają się do końca kursu. Dla jednych to jest przygoda życia, dla innych – droga przez mękę. Czują już stres związany ze zbliżającym się egzaminem. – pisze Marcin Zygmunt.
Strażnicy tracą fotoradary
W 2014 roku strażnicy miejscy i gminni podjęli ponad 2,5 mln interwencji, z czego ponad 900 tys. było związanych z wykroczeniami rejestrowanymi przez fotoradary! Już niedługo się to zmieni. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy, która od stycznia zakazuje używania przez strażników fotoradarów.
Kierowca pod (wirtualną) kontrolą
Już ponad jedna trzecia kierowców bez polisy OC jest wykrywana dzięki wirtualnym kontrolom, o których właściciele pojazdów nawet nie wiedzą. Liczba odkrytych w ten sposób nieubezpieczonych wzrosła w ostatnich trzech latach o ponad 50 proc. – wynika z najnowszego raportu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego o efektywności kontroli komunikacyjnego OC.
Polacy przekonują się do pasów
Coraz częściej zapinamy pasy bezpieczeństwa – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Wypadki. Jak im zapobiegać?
Musimy skoncentrować się na właściwym nauczaniu. Już od początku szkolenia należy wpajać kursantom, że bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze. Z kolei kluczem do bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest umiejętność obserwacji i przewidywania  – pisze Marcin Kukawka.
Przegląd legislacyjny
W ostatnim numerze rubryka poświęcona została głównie okresom próbnym dla osób, które zdadzą egzamin na prawo jazdy w styczniu przyszłego roku. Tym razem przygotowałem coś dla tych, którzy balansują na krawędzi… limitu punktów karnych – wyjaśnia Radosław Biernat.
Koniec epoki
Widać wyraźnie, że to w małych ośrodkach, szkolących około 100 osób rocznie, osiąga się najlepsze rezultaty. Procent zdających egzamin za pierwszym razem jest znacznie wyższy niż w Super OSK. A może właśnie dlatego nie jesteśmy lubiani przez system? – pyta w swoim felietonie Wojciech Szemetyłło.

2 komentarze do “Szkoła Jazdy nr 10/2015 (118)”

  1. Pingback: https://korea-descargas.org/wp-content/uploads/2017/wp-staging/page4.html

  2. Pingback: viagra naturala

Dodaj komentarz