Skarga do prezydenta na ustawę

Bronisław Komorowski

W dniu 19 stycznia Ogólnopolskie Stowarzyszenie KIEROWCA.PL skierowało list do prezydenta RP Bronisława Komorowskiego w sprawie niezgodności Ustawy o kierujących pojazdami z Konstytucją RP.

W liście czytamy: “Dnia 5 stycznia 2011 r. została ostatecznie przyjęta ustawa o kierujących pojazdami. Ogólnopolskie Stowarzyszenie „Kierowca.pl” aktywnie brało udział w pracach parlamentu nad tą ustawą. Nniestety wiele z postulatów i uwag zgłaszanych przez naszą organizację nie zostało wziętych pod uwagę, mimo że miały zasadniczy charakter – zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tymi wątpliwościami Ogólnopolskie Stowarzyszenie KIEROWCA.PL wystąpiło do prof. zw. dr. hab. nauk prawnych Andrzeja Bałabana o przygotowanie ekspertyzy w kwestii zgodności ustawy z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej i prawem Unii Europejskiej. Niestety, nasze wątpliwości uzyskały potwierdzenie, a profesor Bałaban dopatrzył się naruszenia przez ustawę co najmniej pięciu konstytucyjnych zasad”.

– Analiza skali sprzeczności planowanej ustawy z zasadami prawa polskiego i unijnego pozwala przewidywać, że zostanie ona uchylna w trybie skargi tzw. abstrakcyjnej do Trybunału Konstytucyjnego bądź skargi konstytucyjnej podmiotów indywidualnych – pisze w swojej ekspertyzie prof. Bałaban. – W trybie skargi sądowej kwestionować można będzie decyzje oparte na tej ustawie także z punktu widzenia zgodności z prawem Unii Europejskiej. Przewidywane uchylenie ustawy da stronom podstawę do procesów odszkodowawczych opartych na art. 77 ust.1 Konstytucji wytaczanych przez instytucje i osoby, które poniosą straty będące następstwem błędnych regulacji ustawowych. W dalszym tle rysuje się też możliwość dochodzenia roszczeń na podstawie »strasburskiej« Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.

Przedstawiciele stowarzyszenia KIEROWCA.PL wyjaśniają, iż, co do zasady, organizacja nie jest przeciwna wejściu w życie ustawy. Sprzeciw natomiast budzi uchwalanie przepisów naruszających konstytucyjne zasady równości i swobody działalności gospodarczej. Przepisy te to odpowiednio: art. 26 ust. 2, 9 i 10, art. 31 i 53 ust. 1 Ustawy o kierujących pojazdami.

red

 

Wasze komentarze (10)

    • Samochody mogę spokojnie zmieniać co 4 lata, tylko nie wtedy gdy muszę obniżać cenę bo "młody" instruktor dostał pieniądze z urzędu pracy i otworzył ośrodek z ceną 840 zł. Jedynym rozwiązaniem dla osk jest ustalenie ceny minimalnej w kraju
    • Dokładnie, 800-900zł co to za ceny?"opłacalne" dla tych z "biznesmenów" z Urzedu Pracy z biurem w torbie,którzy chcą dorobić tylko...
  1. Projektanci nowej ustawy prawdopodobnie nie konsultowali opinii ze środowiskiem właścicieli szkół jazdy. Co to za ustawa, która tak naprawdę nikomu się nie podoba. Żeby to miało ręce i nogi musi być cena urzędowa minimum 1200zł, wtedy możemy rozmawiać o ustawie.
  2. Koledzy jak głosujecie tak macie. Jaki Rząd takie ustawy. Głosując na Gajowego oraz na Ryżego Pajaca nie spodziewajcie że będzie lepiej. Ta ustawa PROWADZI do zapasci.
    • czekamy na odp, szkoły jazdy w sprawie ceny min,prezes sssk u nas szkoli po 899 wstyd to jest przykład trzeba to apel do wszystkich pisać o sprawie może kiedyś coś się da zmienić
  3. Mam 4 auta do kat. B, 2 do C, 2 motocykle, cenę za kurs kat. B 1400 zł i ciągły wzrost liczby kursantów. Ta ustawa zlikwiduje słabych instruktorów i pseudomenadżerów, tylko zaniżających ceny. Ma być autobus - to kupię. O co Wam chodzi? Żeby brać za kurs kat.. B 1000 zł?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.