Podkomisja za WORD-ami w miastach prezydenckich

Podkomisja jednogłośnie poparła projekt ustawy autorstwa grupy posłów PO, która ma umożliwić egzaminy na prawo jazdy w miastach prezydenckich, które nie posiadają praw powiatu.

Podczas procedowania starły się dwa obozy. Umożliwienie tworzenia oddziałów terenowych w miastach prezydenckich bez praw powiatu nie podoba się samym WORD-om, które ostrzegają, że może to przynieść katastrofalne skutki finansowe. – Trzeba będzie stworzyć infrastrukturę za olbrzymie pieniądze – mówił Andrzej Szklarski, prezes Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD. – Otwarcie filii spowoduje upadek WORD-ów macierzystych.

Szklarski zaznaczył również, że proponowane forma decentralizacji będzie powrotem do sytuacji sprzed lat, gdzie egzaminator jechał do ośrodka i był tam Bogiem. Wpływało to jego zdaniem na kombinacje, sprzedaż egzaminów, a nawet libacje w OSK.

Zarzuty te odpierali przedstawiciele części organizacji społecznych zrzeszających OSK. Wojciech Szemetyłło, wiceprezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców odnosząc się do zarzutów Szklarskiego stwierdził, że brak jakichkolwiek dowodów, statystyk i wyroków na kryminalne poczynania egzaminatorów, którzy dawniej egzaminowali kursantów w ośrodkach. – Słyszy się jednak takie doniesienia obecnie – podsumował Szemetyłło i dodał, że PFSSK w pełni popiera projekt, jednak sugeruje, żeby zacząć od umożliwienia zdawania teorii w mniejszych miastach.

Przychylnie o projektowanej nowelizacji wypowiedzieli się również przedstawiciele Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców. Próbowaliśmy przeforsować już wszystkie opcje, aby kursanci nie musieli jechać w jedną stronę po 100 km, aby zdać egzamin – stwierdził Czesław Swaryczewski, członek zarządu PIGOSK-u. – Lobby dyrektorów WORD-ów było zawsze zbyt silne. Jest mi przyjemnie, że posłowie przedstawili to skutecznie.

Szkoleniowcy mają również rozwiązanie głównego problemu, który widzą w rozwiązaniu nie tylko WORD-y, ale również marszałkowie województw, czyli kłopotów z finansowaniem przedsięwzięcia. Jest nim od dawna już forsowany projekt dopuszczenia do egzaminowania samochodów podstawionych przez ośrodki szkolenia na wniosek. – Nasza propozycja idealnie wpisuje się w prezentowaną ideę – mówił Roman Stencel, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców. – Pozwoli ona obniżyć koszty działania WORD-ów.

Michał Łydka, wiceprezes Stowarzyszenia KIEROWCA.PL przedstawił również wyliczenia, z których wynika, że ośrodek oddalony od WORD-u o około 100 km zarabia o około 450 zł mniej na kursie, niż ośrodek usytuowany w tym samym mieście, gdzie odbywają się egzaminy.

Stowarzyszenie KIEROWCA.PL zaproponowało gotową treść poprawki do projektu ustawy: w art. 53, gdzie w ust. 1 po wyrazach „wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego” dodaje się wyrazy „lub ośrodka szkolenia kierowców wskazany przez osobę egzaminowaną i na jej koszt.” Może się jednak okazać, że zmiana tego typu okaże się niekonstytucyjna, bowiem wychodzi poza ramy pierwotnego projektu poselskiego. – Po posiedzeniu podkomisji udało nam się przedstawić posłom, którzy przygotowali projekt szczegółowe argumenty dotyczące proponowanych przez nas zmian – mówi Rafał Matuszak ze Stowarzyszenia KIEROWCA.PL. – Posłowie po zapoznaniu się z nimi będą rozważać kolejny projekt nowelizacji ustawy, który umożliwi kursantom zdawanie egzaminu kursantom na wskazanym przez siebie pojeździe.

Obecny projekt nowelizacji został przegłosowany z kilkoma poprawkami: rozszerzono zakres kategorii, które miałyby być obsługiwane w filiach (A, A1, A2, AM, B i B1) oraz zwiększono czas vacatio legis dla ustawy do 30 dni. Teraz trafi z powrotem do Komisji Infrastruktury.

Maciej Piaszczyński

Zobacz relację telewizyjną:

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/transmisje.xsp?unid=8048C2CD1DA893C2C1257B1E00354064

 

8 komentarzy do “Podkomisja za WORD-ami w miastach prezydenckich”

  1. T o że ustawa przejdzie cały proces legislacyjny nie musi oznaczać że łaskawcy Marszałkowie wyrażą zgodę na powstanie nowych ośrodków egzaminowania swoje stanowisko w tej sprawie wyrazili na Konwencie Marszałków w Białowieży ustawa ta jeśli powstanie to będzie kwiatkiem do kożucha ponieważ wyrazili tam zainteresowanie skutkami ekonomicznymi a nie ułatwieniem życia dla człowieka
    Mnie bardziej interesuje oddzielenie Egzaminatorów od WORD

  2. Tzw liderzy zaraz odtrąbią sukces.To,że cała ustawa nadaje się do kosza ich nie intersuje.Panowie środowisko OCZEKUJE OFICJALNEGO poparcia protestów.Członkowie poszczególnych organizacji niech patrza jak zachowuja sie ich”liderzy” ! ! !

  3. Na jeden ośrodek egzaminowania w POLSCE przypada około 700.000 osób tak więc kolejki są stałym elementem wpisanym w działalność ośrodka tym bardziej że długość tej kolejki jest dodatkowo sztucznie regulowana po przez podkręcanie śruby lub luzowaniem , do tego doszła dodatkowa regulacja TESTAMI przez wymianę testów na łatwiejsze lub trudniejsze które jak wiadomo są tajne i mają być uzupełniane. Nowe .ośrodki egzaminowania są po to aby lud przyczołga się na kolanach wszędzie tam gdzie władza wskaże Władza nie jest dla LUDZI ale dla samej władzy

  4. Pingback: duurzaam spelen

Dodaj komentarz