Rada Porozumienia Organizacji Pozarządowych na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego krytycznie ocenia projekt zmian w prawie, którze zmierzają do dania pieszym pierwszeństwa jeszcze przed tym, jak wkroczą na pasy. 

Dlaczego? Powodów jest kilka. Organizacje (m.in.stowarzyszenia: KIEROWCA.PL, Alter Ego, Droga i Bezpieczeństwo) wskazują, że nie dokonano rzetelnej analizy stanu bezpieczeństwa osób korzystających z oznakowanych przejść dla pieszych oraz rzeczywistych przyczyn  wypadków z ich udziałem. 


"Poza możliwością bezpośredniego pogorszenia bezpieczeństwa osób wkraczających na przejście dla pieszych jest bardzo prawdopodobne, że ustawa, w kształcie zaprezentowanym w projekcie poselskim, pogorszy również pozycję pieszych w ewentualnych postępowaniach karnych wszczynanych w sytuacjach, gdy zostaną oni potrąceni przez wjeżdżający na przejście dla pieszych pojazd. Natomiast z całą pewnością ustawa zostanie wykorzystana przez ubezpieczycieli obowiązanych do naprawienia szkody związanej ze skutkami takiego wypadku. W każdym przypadku będą oni mogli przypisać potrąconym pieszym, co najmniej przyczynienia się do wypadku, a tym samym ograniczyć wysokość należnego z ubezpieczenia OC p.p.m. zadośćuczynienia i odszkodowania. Będzie to możliwe w związku z nałożeniem na pieszego nie tylko obowiązku zachowania szczególnej ostrożności, ale dodatkowo również obowiązków zatrzymania się przed wejście na przejście i upewnienia się, czy kierujący ustępuje mu pierwszeństwa. Praktycznie w każdym przypadku dojścia do wypadku będzie istniała możliwość przerzucenia przynajmniej części odpowiedzialności na pieszego, który podjął niewłaściwą decyzję, czyli nie upewnił się" - czytamy w stanowisku Rady Porozumienia Organizacji Pozarządowych na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.


Zdaniem ekspertów, w projekcie ustawy brak jest jakiejkolwiek próby zwiększenia ochrony pieszych przechodzących na skrzyżowaniach, na których nie ma sygnalizacji świetlnej i namalowanych pasów przejścia dla pieszych. Nie zawiera on także żadnych rozwiązań dotyczących rowerzystów korzystających z przejść dla pieszych, które są równocześnie przejazdami dla rowerów. W związku z tym dwie różne grupy uczestników ruchu drogowego, które w tym samym miejscu przekraczają jezdnię, będą miały różne prawa i obowiązki.


red


zdjęcie: Stiopa/[CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons

felietonista z działu
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0