Ostatni dzwonek na motor!

Od 2012 roku prawo jazdy na motocykl będzie mogła zrobić osoba, która ukończyła 24 lata. Wszyscy ci, którzy ukończyli 18 lat i marzą, by wsiąść na motor, muszą się spieszyć – na zrobienie prawka mają czas tylko do końca roku.

– To bardzo dobra wiadomość dla rodziców, którzy kochają swoje dzieci. Szkoda, że próg podniesiono tak późno – mówi Adam Cieślak, właściciel największej w Szczecinie szkoły nauki jazdy na motocyklach. – Młodzi ludzie nie mają pojęcia co to jest motocykl o mocy powyżej 50 KM, a rodzice kupują im maszyny, które mają ich ponad sto. To zabójstwo. Powinni od razu kupować im trumny.

Rewolucja, której celem jest zmniejszenie liczby „dawców organów”, nadejdzie za rok. Podpisana przez prezydenta w styczniu Ustawa o kierujących pojazdami podnosi próg wiekowy na uzyskanie uprawnień do prowadzenia motocykla do 24 lat (art. 8 ustawy). Nowe zapisy wejdą w życie w lutym 2012 roku. To nowość, bo do tej pory prawo jazdy kategorii A mógł zrobić osiemnastolatek.

– Próg został podniesiony ze względu na bezpieczeństwo na drogach – tłumaczy Marek Kąkolewski z Komendy Głównej Policji. – Jazda na motorze jest znacznie niebezpieczniejsza niż samochodem. Wiele wypadków motocyklowych wiąże się z młodym wiekiem. Młodzi motocykliści, którzy wsiadają na motor o dużej pojemności, mają gorące głowy, a nie potrafią zapanować nad maszyną.

 

Został tylko rok

Osoby, które chcą wsiąść na motor w wieku 18 lat, muszą się spieszyć. Jeżeli nie zrobią prawka przed wejściem w życie nowych przepisów, będą musiały poczekać nawet sześć lat. Właściciele OSK szkolących na kategorię A spodziewają się szturmu kursantów.

– Jeżeli media nagłośnią informację o dacie wejścia zmian nowych kategorii, to sądzę, że część młodych ludzi przyspieszy swoje decyzje i staną sie naszymi klientami – mówi Bogdan Sarna, właściciel OSK „SARBO” z Warszawy szkolącego m.in. na kategorię A. – Na razie nie zauważyłem zwiększonego zainteresowania. Co prawda jest jeszcze zima, ale wydaje mi się, że w całej branży motocyklowej odnotowuje sie spadek zainteresowania jednośladami, co widać w salonach, na targach i imprezach motocyklowych. Myślę że po części, jest to odbicie kryzysu, który dotknął również szkolenie motocyklowe.

– Jest znacznie więcej chętnych niż w tym samym czasie przed rokiem. Dzięki dobrej pogodzie jazdy rozpoczęliśmy już na początku marca – mówi Adam Cieślak. – Część z kursantów to osoby młode, które mają świadomość, że to dla nich ostatni dzwonek na prawko. Ale zwiększone zainteresowanie wiąże się także z modą i dostępnością motocykli. Za niewielkie pieniądze można już kupić całkiem niezły motor.

Wcześniej, ale krok po kroku

Osoby, które nie będą chciały czekać do 24. roku życia, będą miały taką możliwość. Jednak pod warunkiem, że będą to mniejsze pojazdy, na które zdobędą odpowiednie uprawnienia. 18-latek będzie mógł jeździć motocyklem, którego moc nie przekracza 35 kW, czyli ok. 46 koni mechanicznych (i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla), lub motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW. Osoba, która uzyska najpierw kategorię A2, nie będzie musiała czekać do 24. roku życia, by przesiąść się na większy motor. Po dwóch latach od uzyskania kategorii A2 będzie mogła ubiegać się o kategorię A. W praktyce oznacza to, że prawo jazdy na motor można zdobyć w wieku 20 lat, ale pod warunkiem, że motocyklista będzie przez dwa lata zdobywał doświadczenie w prowadzeniu słabszej maszyny. Nowe przepisy popierają szkoleniowcy.

– To bardzo rozsądny i logiczny system – uważa Bogdan Sarna. – Wprowadzenie dodatkowej kategorii A2 niczemu nie przeszkodzi, bo przecież będzie można kierować motocyklami do 35 KW mocy, a to nie jest mało. Wręcz przeciwnie, dzięki temu motocyklista będzie rozwijał się stopniowo od A1, przez A2, aż do kategorii A. Jednakże uważam, że przejście na wyższe kategorie z wiekiem powinno odbywać w sposób automatyczny, gdyż obecny program szkolenia nie może nic zaproponować nowego dla motocyklisty z dwu- lub czteroletnim stażem.

– Doświadczenie w prowadzeniu motocykla to najważniejsza sprawa. Nigdy go za dużo. 20 godzin na kursie nie wystarczy, by wsiąść na szybki motor – dodaje Cieślak.

 

Nowe kategorie

Ustawa wprowadza nową kategorię AM, która zastąpi kartę motorowerową (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy). Będzie ją mógł uzyskać ją 14-latek pod warunkiem odbycia szkolenia i zdania egzaminu państwowego (obecnie kartę motorowerową może mieć osoba, która ukończyła 13. rok życia). 14-latek z kategorią AM będzie mógł jeździć motorowerem, skuterem oraz Fuadem, czyli pojazdem czterokołowym lekkim, którego konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h i który ma masę do 350 kg. Przepisy wprowadzające nowe kategorie praw jazdy zaczną obowiązywać od 19 stycznia 2013 r. Kategorię AM będzie musiała mieć osoba pełnoletnia, by jeździć skuterem, jeżeli nie ma wyższych kategorii prawa jazdy. Taki wymóg obejmie jednak tylko osoby, które pełnoletniość uzyskają po wejściu ustawy w życie. Bez kategorii AM będą mogły na skuterach jeździć osoby, które skończą 18 lat przed 11 lutego 2012 r.

Nie zmieni się za to próg wiekowy dotyczący kategorii A1. Aby kierować motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg lub motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW, wystarczy ukończyć 16 lat.

Mikołaj Radomski

 

———————————————————————-

Ustawa o kierujący pojazdami (regulacje dot. motocykli)

Art. 6

1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

1) kategorii AM:

a) motorowerem,

b) czterokołowcem lekkim;

2) kategorii A1:

a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,

b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,

c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

3) kategorii A2:

a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,

b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,

c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

4) kategorii A:

a) motocyklem,

b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.

Art. 8

1. Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi:

1) 14 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii AM;

2) 16 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A1, B1 i T;

3) 18 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A2, B, B+E, C1 i C1+E;

4) 20 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2;

5) 21 lat – dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW, jeżeli osoba posiada prawo jazdy kategorii A;

6) 21 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii C, C+E, D1 i D1+E, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1, ust. 3 pkt 2 oraz art. 9;

7) 24 lata – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii:

a) A – jeżeli osoba nie posiadała co najmniej przez 2 lata prawa jazdy kategorii A2.

 

8 komentarzy do “Ostatni dzwonek na motor!”

  1. Po dokładnym sprawdzeniu zapisów art. 139 pkt 3 stwierdzam, że występuje w nim błąd i to dosyć istotny. Mianowicie. W w/w jest mowa o art. 8 ust. 1 pkt 6 lit. a. Nie ma czegoś takiego jak litera a w pkt 6, istnieje natomiast lit. a w pkt 7 (prawidłowy zapis byłby wówczas – art. 8, ust. 1, pkt 7, lit.a). Jeśliby chodziło o tenże pkt 7 wówczas 24 lata dla kat. A również wchodziłoby od 19.01.2013. Zwracam się z prośbą do redakcji o próbę wyprostowania zapisu w MI.

      1. poniżej odpowiedź rzecznika ministerstwa Infrastruktury Mikołaja Karpińskiego:
        Zmiany dotyczące wieku dla kategorii a wchodzą dokładnie 19 stycznia 2013 r. Mówi o tym art. 139 pkt. 3 ustawy o kierujących pojazdami przy uwzględnieniu zmiany naniesionej przez ustawę z dnia 1 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami.

    1. Pingback: secret cookies x kush mints

Dodaj komentarz