Nowelizacja opublikowana!

dziennik ustaw rzeczypospolitej polskiej

Wczoraj (24.07) nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami ukazała się w Dzienniku Ustaw pod pozycją 970. Znamy zatem dokładne daty wejścia w życie poszczególnych zmian:

24 lipca nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami ukazała się w Dzienniku Ustaw pod pozycją 970. Znamy zatem dokładne daty wejścia w życie poszczególnych zmian:

1. 23 sierpnia wchodzą m. in. następujące zmiany:

• po 3 latach posiadania prawa jazdy kategorii B kierowcy będą uprawnieni do kierowania dowolnym motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg. Usunięto ostatecznie wymóg automatycznej skrzyni biegów.

• uprawnienia kategorii D1+E nie będą już ograniczone dopuszczalną masą całkowitą zespołu pojazdów, która obecnie nie może przekraczać 12t;

• rada powiatu będzie mogła, w drodze uchwały, zmniejszyć opłatę za wydanie lub zwolnić od jej uiszczenia osoby które będą musiały wymienić dokument w wyniku zmian administracyjnych, np. przesunięcia granic administracyjnych miejscowości lub zmiany jej nazwy;

• młodzi kierowcy ubiegający się o prawo jazdy kategorii C, C+E, D lub D+E będą mogli przystąpić do szkolenia zgodnie z obniżonymi (przez KW) progami wiekowymi już będąc w trakcie kwalifikacji wstępnej; oczywiście również w przypadku obniżonych progów wiekowych jest możliwość rozpoczęcia kursu na 3 miesiące przed ich osiągnięciem, a w przypadku uczniów uczestniczący w zajęciach szkolnych w szkole, w której podstawa programowa kształcenia w zawodzie przewiduje uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym, okres ten wynosi 12 miesięcy;

• kierownik OSK będzie musiał przedstawić staroście właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców, najpóźniej w następnym dniu roboczym od dnia rozpoczęcia kursu, listę uczestników kursu oraz informację o terminie, czasie i miejscu rozpoczęcia pierwszych zajęć teoretycznych w ramach danego kursu a także prowadzić harmonogram zajęć teoretycznych dla każdego kursu, który zawiera terminy, miejsce prowadzenia zajęć teoretycznych oraz godziny rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych zajęć; znikną za to obowiązki zgłaszania egzaminów wewnętrznych i danych osób, które ukończyły kurs;

• możliwe będzie uzyskanie poświadczenia spełnienia dodatkowych wymagań (statusu SUPER OSK) w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy spośród A, B, C lub D;

• uporządkowana zostanie kwestia uprawnień instruktorskich, starosta – zgodnie z nowymi przepisami, wpisując osobę do ewidencji instruktorów w zakresie prawa jazdy kategorii:

1) A – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1 i A2;

2) B, C lub D – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii B1, C1 lub D1;

3) C+E lub D+E – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii B+E oraz odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii C1+E lub D1+E;

4) B+E, C+E lub D+E – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii T;

5) C+E posiadającą uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii D oraz prawo jazdy kategorii D+E – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii D+E;

przypadku wykładowców będzie to wyglądać to analogicznie;

• kursanci będą mieli możliwość zdawania egzaminu państwowego w zakresie niższych kategorii niż te w zakresie których ukończyli kurs i tak osoba, która ukończyła wymagane szkolenie w zakresie prawa jazdy kategorii:

1) A1 – jest uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM;

2) A2 – jest uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii A1 lub AM;

3) A – jest uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii A2, A1 lub AM;

4) B, B+E, C, C+E, D lub D+E – jest odpowiednio uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1, C1, C1+E, D1 lub D1+E oraz do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM.;

• uprawnienia do organizowania 3-dniowych warsztatów doskonalenia zawodowego instruktorów będą miały nie tylko super OSK, jak to ma miejsce obecnie, ale również WORD-om; osoby posiadające zarówno uprawnienia instruktorskie jak i egzaminatorskie nie muszą odbywać 2 różnych warsztatów – wystarczy uczestnictwo w jednych; w przypadku niedopełnienia obowiązku uczestnictwa w warsztatach ponowny wpis do ewidencji możliwy będzie dopiero po odbyciu warsztatów; sposób prowadzenia warsztatów ma zostać ściśle określony w rozporządzeniu;

• do 25 października powołana zostanie komisja, której zadaniem będzie weryfikacja i rekomendowanie ministrowi do zatwierdzenia pytań a także okresowe analizowanie katalogu. Co ciekawe każdy będzie mógł zgłosić swoje pytania, a w przypadku ich zatwierdzenia komisja wyda zaświadczenie potwierdzające ten fakt. Komisja będzie mogła jednak odmówić rekomendacji bez uzasadnienia.

W skład komisji wejdą:

1) przewodniczący – przedstawiciel ministra;

2) sekretarz – przedstawiciel ministra;

3) członkowie – właściwi specjaliści co najmniej w zakresie:

a) bezpieczeństwa ruchu drogowego – w tym zasad uzyskiwania

uprawnień do kierowania pojazdami,

b) zdrowia – w tym medycyny ratunkowej,

c) dydaktyki i metodyki nauczania,

d) psychologii,

e) języka polskiego.

Katalog pytań stanie się w pełni jawny i będzie publikowany w Internecie na publikację bazy przewidziano 6 miesięcy od momentu powołania komisji), natomiast w przypadku oblania egzaminu będzie można uzyskać informacje o treści pytań, w których zostały popełnione błędy i o prawidłowych odpowiedziach na te pytania.

• powstanie fundusz na „System przeprowadzania części teoretycznej egzaminu na prawo jazdy”. Zasilać go będą WORD-y odprowadzając 1.5% opłat pobieranych za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy; środki z funduszu mają być przeznaczone na tworzenie i utrzymanie jednolitego systemu do przeprowadzania części teoretycznej egzaminów państwowych; dotychczasowe systemy teleinformatyczne będą mogły być stosowane najpóźniej do 3 stycznia 2016 r.

• na egzaminie praktycznym pojawią się 2 nowe zadania egzaminacyjne:

25 Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.

26 Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).

UWAGA: powyższe zadana egzaminacyjne wejdą w życie wraz z rozporządzeniem w styczniu 2015. Natomiast już 23 sierpnia 2014 wejdą w życie odnoszące się do eco-drivingu przepisy ustawy.

• praktyczna część egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B lub B+E na wniosek i koszt osoby egzaminowanej, zostanie przeprowadzona wskazanym pojazdem ośrodka szkolenia kierowców, który prowadził szkolenie tej osoby; do wniosku będzie musiało być dołączone oświadczenie OSK o zgodzie na wykorzystanie pojazdu na egzaminie. OSK może z takiej zgody wycofać się do 5 dni przed egzaminem.; jeśli OSK wycofa się po tym terminie lub nie udostępni pojazdu egzamin zostanie przeprowadzony pojazdem ośrodka ruchu drogowego na koszt OSK, który miał udostępnić swój pojazd; plik z nagraniem egzaminu przeprowadzonego pojazdem OSK powinien być zapisany w powszechnie stosowanym formacie zapisu i odczytu danych, możliwym do odtworzenia bez specjalistycznego oprogramowania i sprzętu; obowiązywać będzie zakaz rozpowszechniania takich nagrań.

2. 25 października wchodzą w życie procedury związane z Europejską Siecią Praw Jazdy – dotyczy to zasad weryfikowania kandydatów przez starostwo. Chodzi o sprawdzenie np. czy dana osoba nie posiada prawa jazdy wydanego przez inne państwo członkowskie.

3. 1 stycznia 2015r. wchodzą w życie znoszące obowiązek w części teoretycznej szkolenia i egzaminu wewnętrznego pod warunkiem zdania państwowego egzaminu teoretycznego przed zapisaniem się na kurs. Osoby nie posiadające zaświadczenia o zdanym państwowym egzaminie teoretycznym objęte będą pełnym szkoleniem na dotychczasowych zasadach. Warto zwrócić uwagę, że skorzystać z tego rozwiązania mogą również osoby, które rozpoczęły kurs przed 1 stycznia 2015 r. Jeśli zdecydują się przystąpić do państwowego egzaminu teoretycznego po wejściu przepisów w życie będą zwolnione z dalszego szkolenia teoretycznego i części teoretycznej egzaminu wewnętrznego.

 

21 komentarzy do “Nowelizacja opublikowana!”

  1. Uważam że niektórzy będą mieli problem z opanowaniem przepisów..proponuje zwiększyć ilość godzin praktycznych o 10 lub 20..bo teraz trzeba będzie w czasie jazdy wszystko tłumaczyć..każdy instruktor wie jak się jeździ z tymi co się nie chcą uczyć a później instruktor ma też za niego decydować..mam nadzieje że nie będzie aż tak źle jak myśle..więc czeka nas kolejny zastój..zanim zaczną zdawać teorie bez kursu pewnie minie pół lub nawet cały rok..obym się mylił..

    1. raczej się nie mylisz. Polska gówniarzeria w ramach pokazania kim to ona nie jest ochoczo zacznie podchodzić eksternistycznie do egzaminów z teorii. Zresztą wybór: wydać na paczkę fajek lub na kurs połączony z teorią jest chyba oczywisty.

  2. Wg mojego zdania ( na sobotę 26 lipca, godzina 13.46 gdyż zastrzegam sobie prawo do jego zmiany) najlepszym rozwiązaniem jest: wprowadzenie obowiązkowych 40h jazd w cenie kursu. Przy 40h jazd wprowadzenie ceny minimalnej 1400zł. A teraz najważniejsze: kursant w ramach tych 40h jazd 5 będzie mógł wyjeździć przed egzaminem. Korzyść dla OSK jest wiadoma. Ale korzyść dla budżetu państwa jest jeszcze większa: teraz szara strefa to około 90% jazd dodatkowych. Raptem 10% jazd jest opodatkowana. Po wprowadzeniu łącznie 3 punktów o których pisałem powyżej problem nieopodatkowanych jazd zniknie. Jeden kursant to minimum paragon na 1400 zł. Dając możliwość pozostawienia 5h jazd przed egzaminem odpada konieczność wykupowania jazd dodatkowych. Zysuje i OSK i budżet i kursant

    1. i jeszcze jeden mój postulat. ZAKAZANIE oznakowania samochodu nauki jazdy platfonem L. Zwykła naklejka z tyłu, mała. Dlaczego ?? obecne oznakowanie uniemożliwia szybką jazdę poza terenem zabudowanym. A co w terenie zabudowanym ? otóż niepotrzebnie aż tak samochody nauki jazdy są widoczne – duży platfon na dachu, wymiarowe napisy itp. CZEMU TO MA SŁUŻYĆ ? aha, po prostu kierowca jadący za samochodem „L” ma z odległości 500 metrów być już ostrzegany: ” uważaj jadę zgodnie z przepisami bo jestem L, uważaj bo mogę chcieć puścić pieszego przy przejściu, uważaj bo mogę nie chcieć przejechać na żółtym i będę gwałtownie hamować, uważaj bo jak jest 50km/h to pojadę dokładnie 50 km/h.

      1. PODSUMOWUJĄC: po co ostrzegać innych kierowców o tym, że jeżdzimy zgodnie z przepisami ?? PRZECIEŻ TO POWINIEN BYĆ STANDARD. Więc zabrońmy w ogóle jakiegokolwiek oznakowania pojazdu L. Niech taki pojazd wtopi się w tłum innych pojadów. Bo po co ostrzegać innych o tym, że stosujemy się do przepisów BRD ?

        1. Ma być widać „L”, żeby doświadczeni kierowcy wiedzieli, że kursant może włączyć kierunkowskaz w prawo i pojechać w lewo, albo zamiast do przodu, ruszy z pod świateł do tyłu, więc lepiej do standardowej odległości dorzucić jeszcze z 1,5 metra na czas reakcji instruktora, żeby zdążył nie zginąć, jak uczeń wytnie numer. Po to jest „L”, żeby mieć „oko” na taki pojazd i pomyśleć za kursanta razem z instruktorem.

          1. …i jeszcze jedno – ostatnio, zawracający na skrzyżowaniu autobus z „L” wymusił na mnie pierwszeństwo (miał mnie po swojej prawej stronie, a do tego objeżdżał dość sporą wyspę), a niedouczony instruktor jeszcze mi groził palcem. Szkoda, że nie jechałem ciężarówką i że zdążyłem zatrzymać się zanim doszłoby do kolizji.

          1. Trwają prace nad kolejnymi nowelizacjami. Wbrew temu co mówił pełnomocnik rządu przed TK ,wymagania wobec instruktorów uległy obniżeniu.Jak te biedactwa ,które nie muszą już mieć wykształcenia na poziomie przedszkolnym, poradzą sobie z uokp po 12. nowelizacji ,nie mówiąc już o 15. ,bo do 3.01.2016r. dojdziemy co najmniej do tego wyniku.

        2. 1400 za 40 godz jazd?!!! To kpiny jakieś?!Czy z sikaniem do zbiornika??Aha , sorki zapomniałem..To w tym kraju standard, że instruktor się ceni gorzej niż cieć w Biedronce i za 8 -10 pln /godz zgadza się pracować! Bo ja, jako OSK szanujące się choć trochę za 40 godz brałbym NAJMNIEJ 2000! Ale kolega „paj” zna inne relacje ekonomiczne i dlatego jak sam pisał opuścił branżę szkoleniową.

        3. Nie martwcie się szkoleniem teoretycznym w OSK . Od stycznia otwieram centrum szkolenia teoretycznego
          w mieście. Udział będą brać osoby, które zechcą przygotować się do egzaminu i zdać go bez problemu.
          Nie muszę mieć zezwolenia od starosty, bo to szkolenie nie jest obowiązkowe i nie będę wystawiał zaświadczeń. Ale będę miał interes, bez kłopotów formalnych i kontroli. Kontrolować mogą tych, którym wydali zezwolenie.

        4. A kiedy ponownie pojawi się nowelizacja do nowelizacji, a kiedy posłowie uchwalą ustawę bez poprawek,a kiedy posłowie przestaną ciężko pracować bo jak się wysilą to znowu bubel prawny. I na koniec pytanie, czy w tym kraju są ludzie zdrowego rozsądku myślącymi o Polsce i myślący w kategoriach co zrobić aby ludziom żyło się lżej. Co to za kraj?

        5. Man dla kolegów dobre wiadomości idą wybory i w tym czasie usłyszycie to wszystko co będziecie chcieli nawet, to że egzamin dla dobra społeczeństwa będzie na polskiej wsi, ale nie dajmy się zwieść jak chętnie obiecują tak szybko zapominają, znowu trzeba będzie czekać 4 lata aby mieć słodką iluzję i błogostan i to mi się podoba w wyborach w Polsce gdy niema wyboru i wpływu na zmianę swojej doli i usłyszeć sakramentalne słowa sami tak chcieliście i tak wybraliście ,to wy sami sobie jesteście winni

        6. Jeżdżę czasami samochodem z silnikiem diesla i nawet w nim, czwarty bieg włączam dopiero przy około 55/60 km/h bo wszystko zależy od zestawienia skrzyni biegów z silnikiem (przy mniejszej prędkości wszystko klekocze i silnik szarpie samochodem bo ma za niskie obroty). Piątkę i szóstkę, dopiero po przekroczeniu około 90 i 120 km/h. W „benzyniaku” tak się da – potrafię ruszyć nim płynnie nawet z piątki (paląc trochę sprzęgło), ale to męczy silnik i wcale nie zawsze jest ekonomiczną jazdą. Wszystko zależy od konstrukcji napędu. Punkt jest może dobry dla obecnie stosowanych aut egzaminacyjnych, ale co będzie jak się zmienią… nowelizacja? Kto za to zapłaci?

        7. Pingback: penis enlargement surgery

Dodaj komentarz