Niepełnosprawni będą mieli taniej?

osoba niepełnosprawna na wózku inwalidzkim

Do sejmowej komisji infrastruktury skierowany został projekt zmian w ustawie o kierujących pojazdami, zakładający zniesienie opłaty za egzamin praktyczny niepełnosprawnym posiadającym lekarskie orzeczenie z adnotacją, że mogą prowadzić pojazd silnikowy po przystosowaniu go do rodzaju schorzenia. Teraz takie osoby mają jedynie 50 proc. zniżki.

Za projektem stoją senatorowie, których w pracach reprezentował będzie Jan Filip Libicki (PO). Nowelizacja zakłada dodanie trzech ustępów do art. 56 ustawy o kierujących pojazdami. Jeden z nich dotyczy zniesienia opłaty za egzamin praktyczny niepełnosprawnym posiadającym lekarskie orzeczenie lekarskie z adnotacją, że mogą prowadzić pojazd silnikowy po przystosowaniu go do rodzaju schorzenia. Teraz takie osoby płacą mniej, bo mają 50-procentową zniżkę. Znaczy to, że opłata za egzamin praktyczny na kategorię B wynosi w ich przypadku 70 zł.

Dwa kolejne ustępy dotyczą wprowadzenia internetowej bazy informacji o pojazdach przystosowanych do prowadzenia przez niepełnosprawnych. Mają się w niej znaleźć m.in. nazwy ośrodków szkolenia kierowców, które je posiadają. Dzięki temu osoba niepełnosprawna będzie wiedziała, z kim rozmawiać o wynajmie pojazdu na egzamin praktyczny oraz znajdzie OSK posiadający odpowiednią infrastrukturę (auto) do szkolenia.

Projekt został skierowany do sejmowej komisji infrastruktury.

RPO wnioskuje, Trybunał orzeka

Senatorowie podjęli działania na rzecz niepełnosprawnych w odpowiedzi na zeszłoroczny wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który zapadł po rozpoznaniu wniosku rzecznika praw obywatelskich. TK orzekł, że art. 53 ust. 4 pkt 1 w związku z art. 54 ust. 5 pkt 1 ustawy o kierujących pojazdami jest niezgodny z art. 69 konstytucji RP oraz art. 20 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku w 2006 roku. Nie przewiduje on bowiem udzielenia przez władze publiczne efektywnej pomocy osobie niepełnosprawnej, wymagającej przystosowania pojazdu do rodzaju schorzenia, w zapewnieniu pojazdu na potrzeby praktycznej części egzaminu państwowego na prawo jazdy kategorii B. „Na ustawodawcy ciąży obowiązek wprowadzenia regulacji zapewniających osobom niepełnosprawnym przynajmniej minimalny, a zarazem efektywny poziom pomocy władz publicznych w zdobywaniu uprawnień do kierowania pojazdami” – orzekł Trybunał.

Mały kroczek w dobrym kierunku

– Proponowane zmiany można uznać za mały kroczek w dobrym kierunku – komentuje Zbigniew Zawada, wiceprezes Stowarzyszenia Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom „SPiNKa”. – Koszt uzyskania prawa jazdy dla osób niepełnosprawnych zawsze trochę się zmniejszy. Bo kurs nie jest tani, trzeba za niego zapłacić ponad 2 tys. zł.

– Nie wypada tego pomysłu odrzucać, jest sensowny, ale w kontekście barier, jakie napotykają takie osoby na swojej drodze do zdobycia prawa jazdy, to za mało – ocenia Piotr Makioła, właściciel chorzowskiego ośrodka Elmak, który w swojej ofercie ma kursy na prawo jazdy kategorii B dla osób niepełnosprawnych.

Co należałyby w takim razie zmienić? Obaj panowie zgodnie podkreślają, że każdej osobie niepełnosprawnej, która jest w stanie kierować samochodem i chce zapisać się na kurs prawa jazdy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych powinien sfinansować całe szkolenie. Teraz niestety tak nie jest. PFRON co prawda dofinansowuje kursy na prawo jazdy, ale nie wszystkim, trzeba spełnić odpowiednie warunki.

– Kolejna kwestia to badania lekarskie – wylicza Zawada. – Lekarze boją się podjąć decyzję o dopuszczeniu osoby niepełnosprawnej do kierowania pojazdem, zlecają konsultacje u specjalistów. Jeśli człowiek potrzebuje jej szybko, musi umawiać się prywatnie. A to wszystko kosztuje.

– Trzeba też pamiętać, że takie osoby nie otrzymują pozwolenia od lekarza na czas nieokreślony, tylko na kilka lat – przypomina Makioła. – Dlatego moim zdaniem opłata za badania lekarskie dla osób niepełnosprawnych powinna zostać zniesiona.

Z takim postulatem zgadza się Zawada. Dodaje też, że lekarzom przeprowadzającym badania przydałyby się szkolenia, żeby potrafili samodzielnie podjąć decyzję o wydaniu lub niewydaniu orzeczenia.

Według informacji Stowarzyszenia Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom „SPiNKa”, w Polsce działa mniej niż 50 ośrodków szkolenia kierowców zajmujących się szkoleniem niepełnosprawnych. Ile takich osób rocznie zdobywa prawo jazdy? Około 600.

Jakub Ziębka

4 komentarze do “Niepełnosprawni będą mieli taniej?”

  1. Ta sprawa pokazuje jedynie wierzchołek przysłowiowej góry lodowej! Już kilka lat temu na konferencji zorganizowanej przez ITS poświęconej szkoleniu i egzaminowani osób niepełnosprawnych zwracaliśmy uwagę ,że powinni oni móc zdawać egzamin praktyczny pojazdem w pełni przystosowanym w specjalistyczne urządzenia wspomagające dostosowanym do indywidualnych potrzeb. Obowiązujące rozporządzenie czyli oficjalna instrukcja dzisiaj tego nie przewiduję i w efekcie podlegają identycznej procedurze jak pozostali kursanci.

  2. Uczyłem w zeszłym roku niepełnosprawnego chłopaka z krótszą i nie w pełni rozwiniętą prawą ręką.
    Podczas trwania kursu nauczył się bardzo płynnie prowadzić samochód i pięknie skręcać kierownicą.
    Wiele pań mając sprawne obydwie ręce nie potrafi tak ślicznie i bezpiecznie jeździć jak ten biedny chłopak.
    Dlatego uważam że takim osobom, państwo powinno pomagać w uzyskiwaniu uprawnień.

  3. Pingback: รับผลิตป๊อปคอร์น

  4. Pingback: บอลยูโร 2024

Dodaj komentarz