Kozły ofiarne. Felieton Marcina Zygmunta

figurka policjanta

Atmosfera wokół emerytur zawsze jest w Polsce gorąca. Nasza branża nie jest tutaj żadnym wyjątkiem. Temat byłych mundurowych, obecnie emerytów, rozpala instruktorów i właścicieli OSK do czerwoności. Nie bardzo rozumiem, dlaczego…

Mam 36 lat. Doskonale zdaje sobie sprawę, że jakaś część moich równolatków jest już emerytami. Ale podchodzę do tego spokojnie, nie denerwuje się, nie zaciskam pięści ze złości.

Co wcześniej robili? Byli mundurowymi. Niby mówi się „za mundurem panny sznurem”, ale nigdy nie miałem ciągot do zostania policjantem lub żołnierzem, którzy mają prawo do wcześniejszych emerytur. Nie moja bajka. Może jestem głupi, że nie chciałem skorzystać z tych wszystkich profitów, jakie daje np. praca w armii, ale dobrze mi z tym, jak jest.

Jak wiedzie się emerytom – właścicielom OSK?

Ale chyba nie wszyscy podzielają moje odczucia. Na branżowych portalach oraz forach internetowych często można przeczytać wpisy o byłych mundurowych prowadzących OSK lub będących instruktorami. Co ludzie piszą? Ano to, że naszej branży nie da się uzdrowić, póki działają w niej emeryci, którzy wcześniej pracowali w policji lub armii. Dlaczego? Bo zaniżają ceny za kurs, mając jeszcze inne źródło utrzymania.

Zacząłem zastanawiać się, czy znam jakichś mundurowych emerytów lub emerytów po sześćdziesiątce, którzy są właścicielami szkół jazdy. Okazało się, że znam.  Postanowiłem więc przyjrzeć się ich ofercie cenowej i flocie aut.

Po krótkim namyśle wyliczyłem, że utrzymuję kontakt z czterema takimi osobami. Często ze sobą rozmawiamy i najzwyczajniej w świecie się lubimy. Osoby te prowadzą ośrodki szkolenia kierowców w Poznaniu. Jakie mają ceny kursów? Wahają się od 1650 do 1750 zł za szkolenia na kategorię B. Są to ostateczne ceny, po uwzględnieniu wszystkich rabatów i promocji.

A ile kosztuje u nich godzina jazd doszkalających? 60 zł. Właściciel jednej ze szkół posiada trzy kie rio (nowe, prosto z salonu) – dwie w leasingu i jedną kupioną za gotówkę. Zatrudnia trzech instruktorów. Pracują w autach należących do niego. Sam też jeździ. Kilka godzin dziennie. Na brak klientów nie narzeka.

Kolejny szef OSK posiada trzy kie rio – wszystkie leasingowane. Zatrudnia trzech instruktorów. Oni pracują w swoich autach, także kiach rio. Liczba klientów? Bardzo duża.

Trzeci właściciel szkoły jazdy prowadzi jednoosobową działalność. Z tego, co widzę, praca go pasjonuje, na brak klientów nie może narzekać. A czwarty? Zatrudnia dziesięciu instruktorów, posiada sześć pojazdów (także kie). Prowadzi również szkolenia na kategorie motocyklowe. Wiedzie mu się dobrze.

Konkurencja jak każda inna

Właściciele tych szkół są w wieku od 43 do 50 lat. Odeszli ze służby po piętnastu latach z 40-procentową emeryturą liczoną ze średnich pensji. To nie są oszałamiające kwoty. Ale rzeczywiście mają przewagę nad innymi przedsiębiorcami, bo nie muszą płacić składek do ZUS. Zatrudniają emerytów, studentów, innych pracowników na umowy o pracę. Radzą sobie na rynku tak samo jak ja. Bardzo ciężko pracują, rozwijają swoje biznesy i – tak jak wszyscy – z niepokojem patrzą na to, co się w branży dzieje.

Są dla mnie konkurencją, ale traktuję ich jak innych właścicieli OSK. Znamy się, lubimy, szanujemy. I co najważniejsze – nie konkurujemy ceną. Uważam, że emeryci mają takie samo prawo prowadzić biznes jak ja. Jeżeli robią to profesjonalnie i uczciwie, z całego serca im kibicuję.

Większość właścicieli szkół jazdy zatrudnia emerytów, bo daje to możliwość obniżenia kosztów pracy. Pieniacze, którzy piszą, że emeryci psują tę branżę, sami pewnie zatrudniają takich pracowników. Cenę kursu należy tak ustalić, żeby była opłacalna. Nie można oglądać się na innych, to nie ma sensu. Jeśli ktoś proponuje rażąco niską cenę za kurs, po prostu jest głupi. A takimi osobnikami w ogóle nie warto się zajmować.

Marcin Zygmunt, instruktor nauki jazdy, właściciel ośrodka szkolenia kierowców

16 komentarzy do “Kozły ofiarne. Felieton Marcina Zygmunta”

  1. Panie Zygmuncie opisuje Pan proceder masowo stosowany przez merytów mundurowych. Opisani przez Pana właściciele OSK powinni mieć zmniejszone merytury mundurowe ze względu na prowadzenie działalności gospodarczej. Czy mają? Pewnie nie? Pewnie działalności zarejestrowane na tzw słupy? Skoro jednak taki meryt mundurowy z (limitem zarobku 2190 PLN) prowadzi OSK z 3-10 KIA-nkami to osiągany dochód z OSK powinien doprowadzić do zawieszenie merytur. Czy tak się stało? Pewnie nie? Ale ma Pan czelność pozostałych normalnych instruktorów nazywać „głupkami”? Proszę o nie wypisywanie więcej bzdurnych felietonów – instruktorzy to nie są idioci, którzy kupują każdy bzdurę w mediach. Już dość naczytaliśmy się w Pańskich felietonach o brudnych, chamskich, nieuczciwych, niedouczonych instruktorach nauki jazdy.

    1. Już 8 komentarzy! Panowie i Panie czy Wy nie macie świąt?? Zygmunt jest zbyt młody aby wiedzieć, że to nie są emerytury. To przywilej jaki dali komuniści mundurowym w PRL – milicji, UB SB w nagrodę za gnojenie społeczeństwa. Niestety ustawa o tej tzw emeryturze przetrwała do dnia dzisiejszego i jest szeroko wykorzystywana. W rzeczywistości nie jest to żadna emerytura. Mundurowi bardzo często przed pójściem na tzw emeryturę są bardzo chorzy- często to nerwica. leczą się w klinikach. Na ,emeryturze zdrowieją otrzymują dobre badania psychologiczne i zostają mp. kierowcami zawodowymi lub instruktorami. Często szkolenia na to mają refundowane z wojska. Czy to nie przekręt?

    1. Tymi 3 Kia w leasingu szkolą pracownicy, instruktorzy zatrudnieni na umowę. Zawsze może Pan INSTRUKTOR również pisać do Szkoły Jazdy i jeszcze za to otrzymywać wynagrodzenie. Ja rozumiem, że prawda boli, ale ktoś musi się z tym wszystkim zmierzyć. Mi mundurowi instruktorzy, właściciele nie przeszkadzają i tyle w temacie.

      1. Ci meryci mundurowi NIE SĄ właścicielami tych OSK. OSK mają zarejestrowane na słupy?? Niech Pan poda nazwę tych OSK a ja podam Panu kto jest właścicielem tych OSK. Może taka prawda otworzy Panu oczy? Jeśli chcemy poznać prawdziwy obraz w tej branży to wystarczy dotrzeć do danych przedstawiających ilość mundurowych w całej społeczności instruktorów i egzaminatorów. Przedstawianie 4 OSK z pseudo właścicielami to karma (jak to Pan Zugmunt nazwał) dla głupich.

    2. „Jeśli ktoś proponuje rażąco niską cenę za kurs, po prostu jest głupi. A takimi osobnikami w ogóle nie warto się zajmować.” – u mnie w miejscowości jest „instruktor” który cenę za „kurs” kat. B ma w cenie 1200. W sąsiednich miejscowościach cena waha się od 1800 do 2000 zł. Oczywiście w cenie 1200 zł proponuje jazdę autem clio 3 w którym już trzeci raz wymieniał silnik a Rio nie kupi , bo kasy brak :). Zero wykładów i dziś płacisz za kurs a jutro już jeździsz. Takie właśnie osobniki powinny zniknąć z rynku. To oni psują rynek i całą branżę.

        1. Dziwi mnie troche impertyneckie podejscie do ludzi, którzy czasami muszą walczyć o ciężki kawałek chleba z tym co psują rynek. Ja uważam ,że emeryci k.40 to PATOLOGIA nie tylko OSK ale cłego państwa polskiego. Proszę przyjrzeć się jaki % jest byłych tzw.trepów obecnie egzaminatorami , a ich stosunek do drugiego człowieka pozostawia wiele do zyczenia.

          1. Czytając komentarze mam tylko jedno pytanie? Kto Wam zabrania/niał być mundurowym i teraz robić to co sie lubi. Ja też jestem mundurowy. Ale już będąc w szkole samochodowej wiedziałem że podoba mi się nauczanie innych. Służyłem i podnosiłem kwalifikacje. Dzis jestem instruktorem, posiadam uprawnienia egzaminatora (przecież co za problem być egzaminatorem ? – spróbuj…). Podatki płacę. Zatem – o co chodzi? Ktoś powiedział „cogito ergo sum”. Pozdrawiam. …wszystkich

            1. do TO JA: gdybyś liznął podstaw ekonomii to byś wiedział jaka jest różnica pomiędzy sferą produkcyjną a sferą budżetową : Otóż aby dostać swoją pensję mundurową ktoś wcześniej musi oddać do Państwa podatek ciężko wypracowany w innej branży – chyba ze myślisz iż finanse to perpetum mobile i można utrzymać cała kastę budzetową z podatków które sami płacą ???? Może do Ciebie trafi najprostrzy przykład : : to proponuję Tobie nająć do opieki nad dzieckiem kogoś i po 15 latach wypłacaj mu przez następne 50 lat 2000zł -częściowej emerytury, Żegnam

              1. Pan M.Z. jest oderwany od rzeczywistości i jak zwykle bredzi swoje teksty o szanowaniu się i swoim dochodowym biznesie. Pan zyje w innej rzeczywistości , ale z drugiej strony miło jest poczytać artykuły które wprowadzają ozywioną dyskusję i wątek humorystyczny *bo tak traktuje Pana felietony : jak doby żart.

                1. Marcin Zygmunt

                  Może miasto Poznań tak nastraja do żartów. Teraz w 5 właścicieli Osk modernizujemy plac manewrowy, nowe oświetlenie, nowe pachołki i tyczki itp, jakoś dajemy radę. 665yn9

                2. Nie przekonałeś mnie. Ja też ciężko pracowałem aby wychować 4 dzieci ( w „tamtych czasach gdzie trzeba było wszystko *załatwiać* a nie jak dziś kupić). Każdy orze jsk może. Ale tu nie chodzi o mnie. Ja sobie radziłem i dalej radze. Dziś dobry, oddany instruktor rarytas. Wiem coś bo uczę tez i kandydatów na instruktora. Np. na rozpoczęciu kursu było 10 chetnych. Po 3 zajęciach zostało. .. 5. Pozdrawiam

              2. Straty generowane na polskich drogach ponoszone przez nas wszystkich wynoszą jak wynika z publikowanego raportu ca 50 miliardów złotych! Tym czasem problem pracy tak zwanych emerytów mundurowych gości na naszym forum już od dłuższego czasu.Z wypowiedzi części kolegów wynika ,że są oni odpowiedzialni za wszelkie nieszczęścia trapiące szkolenie i egzaminowanie.Uważam ,że jest to być może modny temat ale niema nic wspólnego z otaczającą nas rzeczywistością.Stanowi on tak zwany temat zastępczy sztucznie wywołany i mający odwrócić naszą uwagę od spraw zasadniczych ,które dla większości z nas są od dawna doskonale znane i wielokrotnie zdefiniowane.

              3. Pingback: ราคาบอลวันนี้

Dodaj komentarz