Komisja do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań stosowanych na egzaminie państwowym na prawo jazdy rozpoczęła już pracę. Efekty będzie widać niedługo.

Komisję powołał minister infrastruktury i rozwoju 10 grudnia ubiegłego roku na podstawie przepisów ustawy o kierujących pojazdami. Kto w niej zasiada? Tu sprawa jest dużo bardziej skomplikowana. Wiadomo, że jej przewodniczącym został Tomasz Piętka, a sekretarzem - Monika Panasiuk. Oboje pracują w MIiR. O pozostałych członkach komisji resort milczy. Pomimo że pytaliśmy o to wielokrotnie, do czasu zamknięcia tego numeru „Szkoły Jazdy” odpowiedzi z biura prasowego nie otrzymaliśmy. Na stronie internetowej resortu możemy jedynie przeczytać, że „w skład komisji weszło sześciu egzaminatorów, sześciu instruktorów nauki jazdy, trzech instruktorów techniki jazdy, pięciu ekspertów w zakresie prawa, dwóch ekspertów w zakresie medycyny ratunkowej, dwóch ekspertów z dziedziny psychologii, trzech ekspertów z dziedziny metodyki i dydaktyki, trzech ekspertów w zakresie języka polskiego, jeden tłumacz języka angielskiego, jeden tłumacz języka niemieckiego oraz trzech ekspertów w dziedzinie języka migowego”.


W tym samym komunikacie znajduje się także informacja, że komisja rozpoczęła już prace.


Trzech dostawców


- Z rozmów z osobami z komisji ministerialnej wynika, że w pierwszej kolejności weryfikowane są pytania z bazy, którą przekazał ministrowi dotychczasowy operator, czyli PWPW - mówi Maciej Matuszak z firmy e-kierowca. - W bazie tej znajdują się pytania pochodzące od trzech dostawców: PWPW, ITS-u i spółki e-kierowca. Jesteśmy pierwszą i jak na razie jedyną zewnętrzną firmą, której pytania znalazły się w oficjalnej bazie pytań na egzamin państwowy. Komisja ma czas do maja, żeby przejrzeć i zweryfikować dotychczas funkcjonujące pytania. Tak więc do tej pory raczej nie należy się spodziewać kolejnej partii nowych pytań.


Słowa Matuszaka znajdują potwierdzenie na stronie internetowej resortu infrastruktury i rozwoju. Znajduje się tam informacja o tym, że „od 10 maja 2015 roku wszyscy zainteresowani, w myśl art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2014 r. poz. 970), będą mogli przesyłać propozycje scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie państwowym, które następnie zostaną zweryfikowane przez komisję. Odpowiedni formularz oraz adres, na który będzie można przesyłać propozycje pytań, zostanie opublikowany na stronie internetowej ministerstwa”.


Złożony proces


- Sama weryfikacja to proces złożony - ocenia Matuszak. - Każde pytanie jest poddane ścisłej analizie na wielu poziomach: merytorycznym, językowym i formalnym. Żeby pytanie zostało zatwierdzone i dołączone do państwowej bazy egzaminacyjnej, musi uzyskać akceptację co najmniej siedmiu członków komisji. Już sama ta procedura świadczy o żmudnej i czasochłonnej pracy, obliczonej na kilka ładnych miesięcy.


Co stanie się w momencie, gdy komisja zweryfikuje pytania, a minister je zatwierdzi? Oczywiście będą je wykorzystywały wszystkie wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami otworzyła także furtkę dla kandydatów na kierowców. Każda osoba, która nie zaliczy egzaminu teoretycznego, będzie mogła sprawdzić, na jakich pytaniach się wyłożyła.


? Zweryfikowana baza pytań znajdzie się ponadto na internetowej stronie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju - mówił podczas wrześniowego spotkania z branżowcami Tomasz Piętka. - Będzie ją można w całości przeglądać, ale nie ściągnąć na swój komputer. Jedyny sposób na zdobycie wszystkich pytań to ręczne ich przepisanie. Ale oczywiście nie da się tego zrobić w przypadku filmów. Należy też pamiętać, że prawa własności do poszczególnych pytań dalej będą przysługiwały podmiotom je tworzącym. Nie stają się one własnością ministerstwa. Warto też dodać, że liczba pytań znajdujących się w bazie może różnić się od wykorzystywanej przez WORD-y.


Jakub Ziębka

felietonista z działu
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0