Kiedy wejdą w życie zapisy ustawy? Oto niezbędnik

dziennik ustaw rzeczypospolitej polskiej

Prezydent RP Bronisław Komorowski podpisał w środę ustawę z dnia 26 czerwca 2014 r o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. W związku z powyższym ustawa powinna zostać niezwłocznie ogłoszona w Dzienniku Ustaw. Co dalej?

Po trzydziestu dniach od ogłoszenia wchodzą m.in. następujące zmiany:

• po 3 latach posiadania prawa jazdy kategorii B kierowcy będą uprawnieni do kierowania dowolnym motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg. Usunięto ostatecznie wymóg automatycznej skrzyni biegów.

• uprawnienia kategorii D1+E nie będą już ograniczone dopuszczalną masą całkowitą zespołu pojazdów, która obecnie nie może przekraczać 12t;

• rada powiatu będzie mogła, w drodze uchwały, zmniejszyć opłatę za wydanie lub zwolnić od jej uiszczenia osoby które będą musiały wymienić dokument w wyniku zmian administracyjnych, np. przesunięcia granic administracyjnych miejscowości lub zmiany jej nazwy;

• młodzi kierowcy ubiegający się o prawo jazdy kategorii C, C+E, D lub D+E będą mogli przystąpić do szkolenia zgodnie z obniżonymi (przez KW) progami wiekowymi już będąc w trakcie kwalifikacji wstępnej; oczywiście również w przypadku obniżonych progów wiekowych jest możliwość rozpoczęcia kursu na 3 miesiące przed ich osiągnięciem, a w przypadku uczniów uczestniczący w zajęciach szkolnych w szkole, w której podstawa programowa kształcenia w zawodzie przewiduje uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym, okres ten wynosi 12 miesięcy;

• kierownik OSK będzie musiał przedstawić staroście właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców, najpóźniej w następnym dniu roboczym od dnia rozpoczęcia kursu, listę uczestników kursu oraz informację o terminie, czasie i miejscu rozpoczęcia pierwszych zajęć teoretycznych w ramach danego kursu a także prowadzić harmonogram zajęć teoretycznych dla każdego kursu, który zawiera terminy, miejsce prowadzenia zajęć teoretycznych oraz godziny rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych zajęć; znikną za to obowiązki zgłaszania egzaminów teoretycznych i danych osób, które ukończyły kurs;

• możliwe będzie uzyskanie poświadczenia spełnienia dodatkowych wymagań (statusu SUPER OSK) w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy spośród A, B, C lub D;

• uporządkowana zostanie kwestia uprawnień instruktorskich, starosta – zgodnie z nowymi przepisami, wpisując osobę do ewidencji instruktorów w zakresie prawa jazdy kategorii:

1) A – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1 i A2;

2) B, C lub D – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii B1, C1 lub D1;

3) C+E lub D+E – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii B+E oraz odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii C1+E lub D1+E;

4) B+E, C+E lub D+E – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii T;

5) C+E posiadającą uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii D oraz prawo jazdy kategorii D+E – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii D+E;

przypadku wykładowców będzie to wyglądać to analogicznie;

• kursanci będą mieli możliwość zdawania egzaminu państwowego w zakresie niższych kategorii niż te w zakresie których ukończyli kurs i tak osoba, która ukończyła wymagane szkolenie w zakresie prawa jazdy kategorii:

1) A1 – jest uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM;

2) A2 – jest uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii A1 lub AM;

3) A – jest uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii A2, A1 lub AM;

4) B, B+E, C, C+E, D lub D+E – jest odpowiednio uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1, C1, C1+E, D1 lub D1+E oraz do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM.;

• uprawnienia do organizowania 3-dniowych warsztatów doskonalenia zawodowego instruktorów będą miały nie tylko super OSK, jak to ma miejsce obecnie, ale również WORD-om; osoby posiadające zarówno uprawnienia instruktorskie jak i egzaminatorskie nie muszą odbywać 2 różnych warsztatów – wystarczy uczestnictwo w jednych; w przypadku niedopełnienia obowiązku uczestnictwa w warsztatach ponowny wpis do ewidencji możliwy będzie dopiero po odbyciu warsztatów; sposób prowadzenia warsztatów ma zostać ściśle określony w rozporządzeniu;

• w ciągu 3 miesięcy powołana zostanie komisja, której zadaniem będzie weryfikacja i rekomendowanie ministrowi do zatwierdzenia pytań a także okresowe analizowanie katalogu. Co ciekawe każdy będzie mógł zgłosić swoje pytania, a w przypadku ich zatwierdzenia komisja wyda zaświadczenie potwierdzające ten fakt. Komisja będzie mogła jednak odmówić rekomendacji bez uzasadnienia.

W skład komisji wejdą:

1) przewodniczący – przedstawiciel ministra;

2) sekretarz – przedstawiciel ministra;

3) członkowie – właściwi specjaliści co najmniej w zakresie:

a) bezpieczeństwa ruchu drogowego – w tym zasad uzyskiwania

uprawnień do kierowania pojazdami,

b) zdrowia – w tym medycyny ratunkowej,

c) dydaktyki i metodyki nauczania,

d) psychologii,

e) języka polskiego.

Katalog pytań stanie się w pełni jawny i będzie publikowany w Internecie na publikację bazy przewidziano 6 miesięcy od momentu powołania komisji), natomiast w przypadku oblania egzaminu będzie można uzyskać informacje o treści pytań, w których zostały popełnione błędy i o prawidłowych odpowiedziach na te pytania.

• powstanie fundusz na „System przeprowadzania części teoretycznej egzaminu na prawo jazdy”. Zasilać go będą WORD-y odprowadzając 1.5% opłat pobieranych za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy; środki z funduszu mają być przeznaczone na tworzenie i utrzymanie jednolitego systemu do przeprowadzania części teoretycznej egzaminów państwowych; dotychczasowe systemy teleinformatyczne będą mogły być stosowane najpóźniej do 3 stycznia 2016 r.

• na egzaminie praktycznym pojawią się 2 nowe zadania egzaminacyjne:

25 Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.

26 Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).

• praktyczna część egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B lub B+E na wniosek i koszt osoby egzaminowanej, zostanie przeprowadzona wskazanym pojazdem ośrodka szkolenia kierowców, który prowadził szkolenie tej osoby; do wniosku będzie musiało być dołączone oświadczenie OSK o zgodzie na wykorzystanie pojazdu na egzaminie. OSK może z takiej zgody wycofać się do 5 dni przed egzaminem.; jeśli OSK wycofa się po tym terminie lub nie udostępni pojazdu egzamin zostanie przeprowadzony pojazdem ośrodka ruchu drogowego na koszt OSK, który miał udostępnić swój pojazd; plik z nagraniem egzaminu przeprowadzonego pojazdem OSK powinien być zapisany w powszechnie stosowanym formacie zapisu i odczytu danych, możliwym do odtworzenia bez specjalistycznego oprogramowania i sprzętu; obowiązywać będzie zakaz rozpowszechniania takich nagrań.

Po 3 miesiącach od ogłoszenia wchodzą w życie procedury związane z Europejską Siecią Praw Jazdy – dotyczy to zasad weryfikowania kandydatów przez starostwo. Chodzi o sprawdzenie np. czy dana osoba nie posiada prawa jazdy wydanego przez inne państwo członkowskie.

1 stycznia 2015r. wchodzą w życie znoszące obowiązek w części teoretycznej szkolenia i egzaminu wewnętrznego pod warunkiem zdania państwowego egzaminu teoretycznego przed zapisaniem się na kurs. Osoby nie posiadające zaświadczenia o zdanym państwowym egzaminie teoretycznym objęte będą pełnym szkoleniem na dotychczasowych zasadach.

 

Radosław Biernat

22 komentarze do “Kiedy wejdą w życie zapisy ustawy? Oto niezbędnik”

  1. W końcu będzie koniec bezsensownej biurokracji. Wysyłamy tylko zgłoszenie kursu, u siebie tworzymy harmonogram kursu dla celów kontroli, a potem tylko aktualizujemy nr PKK. To zgłaszanie egzaminów było bezsensowne, tak jak zgłaszanie zakończenia kursu. Chyba dobrze to rozumiem ?

  2. czyli rozumiem, Kursant sam może się nauczyć przepisów i teorii w domu zdać egzamin i dopiero zapisać się na jazdy? Jak przyjdzie bez zdanego egzaminu z teorii to trzeba zrobić mu normalnie 30h wykładów?

    1. No tak, dobrze to rozumiecie… jak przyjdzie bez egz to chociaż „na papierze” te 30h ma być w OSK. A to że zgłaszanie do Urzędu egz wew i końcu kursu było bezsensu (dla kontroli też) to oczywista oczywistość 😉

    2. Ach dostać się tak na członka tej komisji od pytań…Nic więcej mi nie potrzeba….1.5 % od Word-ów i świat jest piękny! Wystarczy tylko być ..przewodniczący-przedstawiciel ministra lub sekretarz-przedstawiciel ministra. Ci to będą brali kasiorkę (grubą) za nic..

    3. no zmiany pozytywne. Praktycznie uzyskaliście panowie instruktorzy wszystko co chcieliście więc pewnie ruch w interesie skoczy o 100% 🙂 bo do tej pory to właśnie niby niekorzystne przepisy były winowajcą całego zła

      1. Pingback: pk789 เครดิตฟรี

      2. Pingback: Paymax VS LSM99

      3. Pingback: magic mushrooms legal states​

      4. Pingback: stapelstein balance board

Dodaj komentarz