Jest rozporządzenie w sprawie warunków technicznych

dziennik ustaw rzeczypospolitej polskiej

W ubiegłym tygodniu w Dzienniku Ustaw ogłoszone zostały dwa kolejne akty prawne związane z ustawą o kierujących pojazdami.

Pierwszy z nich – Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 21 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. poz. 30) jest właściwie nowelizacją obowiązującego już rozporządzenia, które zostało wydane na podstawie Prawa o ruchu drogowym. Nowelizacja dostosowuje rozporządzenie do realizacji postanowień ustawy o kierujących pojazdami przez określenie na nowo parametrów pojazdów do nauki jazdy i egzaminowania. Zgodnie z nim 3) motocykl do szkolenia i egzaminowania w zakresie prawa jazdy kategorii A2 powinien być wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 400 cm3, o mocy co najmniej 25 kW i nieprzekraczającej 35 kW, oraz powinien posiadać stosunek mocy do masy własnej nieprzekraczający 0,2 kW/kg. Natomiast motocykl do szkolenia i egzaminowania w zakresie prawa jazdy kategorii A powinien być zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 600 cm3 i mocy co najmniej 40 kW. Rozporządzenie stanowi też, że zestaw stosowany w przypadku przewidzianego w ustawie o kierujących pojazdami rozszerzenia uprawnień kategorii B powinien mieć dopuszczalną masę całkowitą powyżej 3,5 t i nieprzekraczającą 4,25 t i składać się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla oraz przyczepy, której: 

a) skrzynia ładunkowa powinna być zamknięta i posiadać szerokość i wysokość co najmniej taką jak pojazd

lub nieznacznie węższą, o ile widoczność do tyłu jest możliwa wyłącznie przy użyciu lusterek zewnętrznych pojazdu,

b) dopuszczalna masa całkowita wynosi co najmniej 1 t, 

c) rzeczywista masa całkowita wynosi co najmniej 0,8 t.

Drugi – Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 stycznia 2013 roku w sprawie przyznawania sposobu tworzenia i nadawania numeru ewidencyjnego ośrodka szkolenia kierowców i innego podmiotu prowadzącego szkolenie oraz wysokości opłaty za wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców i opłaty za wydawanie poświadczenia potwierdzającego spełnienie dodatkowych wymagań przez ośrodek szkolenia kierowców (Dz. U. poz. 31) reguluje kwestie bardzo istotne z punktu widzenia ośrodka szkolenia kierowców. W rozporządzeniu znajdziemy między innymi opłatę za wpis do rejestru ustaloną na poziomie 500zł i opłatę za poświadczenie spełniania dodatkowych wymagań w tej samej kwocie. W załącznikach zamieszczono natomiast wzory dokumentów którymi OSK będą posługiwać się w sprawach rejestrowych w sprawach rejestrowych a także wzór poświadczenia o spełnianiu dodatkowych wymagań.

Ropzorządzenie można pobrać z załączników. 

12 komentarzy do “Jest rozporządzenie w sprawie warunków technicznych”

    1. Nie do konca sie z Toba zgodze.. Jezeli chodzi o nowe przepisy odnosnie otwierania OSK to jestem i za 3 letnim okresem posiadania legitymacji oraz za taka cena. Moze wkoncu przestana otwierac sie firmy krzaki a my zaczniemy zarabiac! Mam tez nadzieje ze wlasciciele istniejacych OSK pojda po rozum do glowy i ze wzgledu na przepisy ktore maja obowiazywac, podniosa cene kursu!!

      1. Jest 412 opłaty skarbowej dla miasta, będzie 500 dla starosty i bardzo dobrze. Skoro starosta wydaje zaświadczenie i męczy się z nadzorem to dlaczego miasto ma na tym zarabiać? Zresztą za dużo instruktorów 3 lat praktyki nie udokumentuje. Na zleceniach będzie ciężko.

    2. Czy zwróciliście uwagę na te zmiany opisujące motocykle? Na kursie kat. A, będziemy wsadzać totalnie zielonych kursantów na motocykle klasy 600cc lub większe. Przecież miało być bezpieczniej. Dlaczego w tym rozporządzeniu motocykl szkoleniowy jest utożsamiony z egzaminacyjnym. Aby bezpiecznie przeprowadzić szkolenie, trzeba będzie złamać przepisy i w początkowej fazie szkolenia wykorzystać słabsze i lżejsze motocykle. Kolejny bubel prawny.

    3. A może nie wiek a doświadczenie delikwent musiał by uzyskać najpierw prawo jazdy kat A1 i np. po 3 latach ubiegać się o wyższą kat i to było by jasne przejrzyste i proste do wprowadzenia

    4. Co za „specjalista” wymyślil, że kurs kategorii A ma być w całości realizowany na motocyklu klasy 600 cm? Czemu nie będę mógł na pierwszych godzinach szkolenia praktycznego użyć maszyny mniejszej, słabszej? Załamać się można…

    5. Oj, sorry. Pomyliłem się z tą kwotą 170 zł. To wszystko z powodu natłoku info o utrudnieniach dla OSK . U nas toyota yaris po 45 tysiaczków. Dla WORD 180 miesięcznie.Jeżeli chodzi o te 3 lata, to tylko udokumentowane.

    6. Pingback: super kaya88

    7. Pingback: u31

    8. Pingback: best place to buy crack cocaine with bitcoin

Dodaj komentarz