Najpopularniejszym samochodem egzaminacyjnym w Polsce jest toyota yaris. Na „yariskach” egzaminy zdają kursanci w 14 miastach. Z danych statystycznych wynika, że WORD-y wymieniają flotę średnio co trzy lata.

O wielkości WORD-u świadczy nie tylko liczba odbytych egzaminów, ale także jego flota samochodów. Największą ma oczywiście WORD w Warszawie. Od wiosny tego roku w stolicy kandydaci na kierowców zdają egzaminy na skodach fabiach (przetarg odbywał się w atmosferze skandalu - przyp. red.). WORD ma ich 40. Z informacji otrzymanych od dyrekcji wynika, że następnego przetargu można spodziewać się w 2015 roku. Średnia wielkość floty w WORD-zie wynosi 18 pojazdów egzaminacyjnych przystosowanych do zdawania egzaminu na kategorię B. Większość samochodów ma nieduże silniki (o pojemności 1,2-1,4 l), napędzane etyliną lub olejem napędowym.


- Samochody muszą mieć określony wymiar: długość i szerokość. To istotne ze względu na manewrowanie pojazdem. Bardzo często w przetargach pojawia się też informacja o tym, że musi być możliwość zamontowania instalacji gazowej bez utraty gwarancji, auto musi uzyskiwać odpowiednią prędkość i mieć odpowiednią liczbę koni mechanicznych - mówi Tomasz Biały, instruktor z Poznania. - Od tych warunków przedstawionych w specyfikacji przez urzędników zależy de facto, które auta zostaną przez WORD-y zakupione. A od tego bezpośrednio zależy, jak będzie wyglądało szkolenie przyszłych kierowców i ile pieniędzy z kieszeni będą musieli wyciągnąć właściciele szkół nauki jazdy.


Średnio co trzy lata


Z danych zebranych przez redakcję „Szkoły Jazdy” z WORD-ów wynika, że samochody egzaminacyjne zmieniane są średnio co trzy lata. W niektórych ośrodkach samochody wymieniane są częściej, w innych rzadziej. Zależy to od polityki dyrekcji ośrodka. W niektórych WORD-ach o planowanej wymianie floty mówi się długo wcześniej, a nawet znane są dokładne terminy. W Chełmie i Tarnobrzegu zaplanowano, że przetargi odbędą się w pierwszym kwartale 2012 r., a w Opolu w styczniu 2013 r. W wielu ośrodkach (m.in. Bielsku-Białej, Bydgoszczy, Krośnie, Piotrkowie Trybunalskim, Siedlcach, Sieradzu, Skierniewicach, Suwałkach, Włocławku, Wrocławiu i Zielonej Górze) o terminach nic nie wiadomo. Znane są jednak przykłady, że samochody wymieniane są znacznie częściej, np. co dwa lata. Rzadziej natomiast można znaleźć WORD, w którym egzaminy organizowane są na samochodach tej samej marki.


Yaris, clio i grande punto


Flota samochodów egzaminacyjnych w Polsce liczy blisko 900 samochodów. Najpopularniejsza jest toyota yaris, na której egzaminy można zdawać w 14 miastach (m.in. w Bielsku-Białej, Krakowie, Legnicy, Lublinie, Łodzi, Płocku, Toruniu i Włocławku). Do najpopularniejszych samochodów egzaminacyjnych należą także renault clio (w 12 WORD-ach, m.in. w Szczecinie, Tarnowie, Pile, Lesznie, Krośnie, Koninie, Kaliszu) oraz fiat grande punto (w 11 WORD-ach, m.in. w Elblągu, Gorzowie Wielkopolskim, Łomży, Olsztynie, Słupsku, Suwałkach). Ale modeli i marek egzaminacyjnych jest znacznie więcej. Egzaminy organizowane są także na nissanach micrach (Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Kielce i Radom), peugeotach 207 (Przemyśl, Rzeszów, Tarnobrzeg, Koszalin), mitsubishi coltach (Jelenia Góra, Nowy Sącz), oplach corsach (Siedlce), fiatach pandach (Wałbrzych), fordach fiestach (Opole) i wspomnianych już wcześniej skodach fabiach (Warszawa). Niektóre WORD-y mają do dyspozycji kilka modeli samochodów. Tak jest w Zielonej Górze (egzamin można zdawać na renault clio lub fiacie grande punto) oraz w Gdańsku (oprócz 25 fiatów grande punto WORD ma trzy toyoty yaris) i Zamościu (sześć „renówek” i pięć fiatów).


mur


 

redaktor felietonista z działu
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0