Ośrodki szkolenia kierowców, które spełnią dodatkowe wymogi, będą mogły naprawdę dużo. Zakłada to projekt nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami - donosi Gazeta Pomorska

Niewinne z pozoru określenie „spełniające dodatkowe wymogi” zyskało u właścicieli szkół jazdy oraz instruktorów nazwę bardziej adekwatną do sytuacji: „super OSK”.


Rządowy projekt noweli ustawy zakłada, iż taki ośrodek będzie musiał szkolić przynajmniej w zakresie kategorii A, B, C i D, posiadać odpowiednie warunki lokalowe (projekt określa je dokładnie), posiadać odpowiednie pojazdy, pomoce dydaktyczne, zatrudniać wykwalifikowaną kadrę.


„Super OSK” będzie miał też przywilej szkolenia instruktorów i osób ubiegających się o kartę rowerową i chyba rzecz najważniejsza - szkolić na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu.


To niesprawiedliwe dla szkół jazdy


- Jeśli ustawa wejdzie w życie, będzie dla wielu szkół jazdy niesprawiedliwa - uważa Jerzy Kociszewski z Bydgoszczy, wiceprezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Kierowców. - Tyle się mówi o wolności gospodarczej, a tu proszę - coś wręcz odwrotnego.


Pan Jerzy przypomina, że szkolenie na kartę rowerową jest bezpłatne (kartę można zdobyć w WORD i w szkołach). Oddanie „superośrodkom” szkolenia rowerzystów daje im w przyszłości potencjalnych klientów na kolejne kategorie prawa jazdy.


- Jak w XXI wieku można komuś ograniczać korzystanie z technik internetowych? - pyta Kociszewski. - Przecież teraz tak się studiuje. „Superośrodkom” podaje się do ręki narzędzie do niszczenia konkurencji.


Opinia prawna


Prof. Andrzej Bałaban, kierownik Katedry Prawa Konstytucyjnego i Integracji Europejskiej Uniwersytetu Szczecińskiego, sporządził w tej sprawie ekspertyzę prawną dla Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników, Kierowców Zawodowych i Ośrodków Szkolących Kierowców „Kierowca.pl”. „Tę kategorię ośrodków szkolenia wprowadzono albo w złej wierze, albo w sposób całkowicie nieprzemyślany” - pisze profesor. - „Artykuł 31. przyznaje im monopolistyczne uprawnienia w postaci wyłącznego prawa do szkolenia instruktorów nauki jazdy oraz do prowadzenia corocznych, trzydniowych warsztatów dla instruktorów, przedłużających ich uprawnienia. Kolejne wyłączne uprawnienia dotyczą szkolenia na kartę rowerową oraz szkolenia z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu. Analiza skali sprzeczności ustawy z zasadami prawa polskiego i unijnego pozwala przewidzieć, że zostanie ona uchylona w trybie tak zwanej skargi abstrakcyjnej do Trybunału Konstytucyjnego bądź skargi konstytucyjnej podmiotów indywidualnych”.


 źródło: pomorska.pl


 

redaktor felietonista z działu
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0