Co znajdziemy w rozporządzeniu? [analiza]

egzamin na prawo jazdy

Mimo że rozporządzenie w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców tworzone było na ostatnią chwilę i powiela większość przepisów z dotychczasowego – również problematycznych – to ogólny kierunek zmian wydaje się pozytywny.

Jest to akt prawny o kluczowym znaczeniu dla przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, ale ważny również dla kandydatów na kierowców. Poprzednie rozporządzenie z 13 lipca 2012 roku (Dz.U. z 2012 roku poz. 1019) weszło w życie wraz z ustawą o kierujących pojazdami (19 stycznia 2013 roku). Od tamtego czasu nie było zmieniane, choć postulatów było wiele. Jednak zgodnie z nowelizacją ustawy o kierujących pojazdami z 26 czerwca 2014 roku, rozporządzenie miało zachować moc do 24 lutego 2016 roku i zostać zastąpione nowym aktem. Dlatego wejście w życie nowego rozporządzenia zaplanowano na 25 lutego. Ostatecznie nowy akt został ogłoszony i wszedł w życie 4 marca 2016.

Ewolucja, nie rewolucja

Z jednej strony, mamy do czynienia z nowym aktem, a nie jedynie nowelizacją, z drugiej zaś jest to raczej ewolucja niż rewolucja. Dlaczego? Większość postanowień poprzedniego rozporządzenia przeniesiono do nowego bez zmian. Nie zabrakło jednak istotnych nowości.

Jedną z nich jest przywrócenie dawnego obowiązku oznakowania pojazdów szkoleniowych nazwą i adresem ośrodka szkolenia kierowców. Ma to poprawiać transparentność działalności szkoleniowej i przynajmniej częściowo wyeliminować oszustów szkolących bez uprawnień. Obowiązek ten został objęty wydłużonym vacatio legis, żeby dać ośrodkom czas na dostosowanie. Wchodzi w życie 1 czerwca.

Nowe rozporządzenie wprowadza istotne ułatwienie dla młodych kandydatów, pragnących szybko uzyskać uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w charakterze kierowcy. Prawodawca uznał, że bez szkody dla procesu szkolenia można zrezygnować z wymogu, żeby kierowca przystępujący do kursu, np. na kat. C prawa jazdy, wcześniej uzyskał kat. B. Wprowadzenie możliwości jednoczesnego podejmowania szkolenia w ramach tych kategorii nie jest co prawda jednoznaczne z możliwością prowadzenia wspólnego kursu dla różnych kategorii, ale w rozporządzeniu obniżono minimalne liczby godzin dla osób szkolonych jednocześnie w zakresie więcej niż jednej kategorii.

Mniej szczegółów w szczegółowym planie

Kolejnym ułatwieniem jest zniesienie obowiązkowego szkolenia teoretycznego dla grupy kategorii +E. Dotychczasowe przepisy sprawiały, że kierowcy się o nie ubiegający nie mogli skorzystać z dostępnej dla pozostałych kategorii prawa jazdy możliwości samodzielnej nauki teorii i zwolnienia z części teoretycznej kursu na podstawie pozytywnego wyniku części teoretycznej egzaminu państwowego, której nie przeprowadza się przecież dla kategorii +E.

W nowym rozporządzeniu szczegółowy program szkolenia stał się… zdecydowanie mniej szczegółowy. Liczby mówią same za siebie. Poprzedni program szkolenia w całości zajmował blisko 200 stron, podczas gdy nowy mieści się tylko na jedenastu! To ogromna różnica, przywracająca ośrodkom pewien zakres swobody w kształtowaniu szkolenia. Nowy program nie przypomina już krzyżówki podręcznika i książki telefonicznej, jedynie hasłowo formułuje zagadnienia do „przerobienia”, nie narzucając ośrodkowi gotowego „scenariusza” kursu.

Szef ośrodka wyznacza instruktora prowadzącego

Zmienione zostały również przepisy dotyczące instruktora prowadzącego. Dotychczas jego rola była raczej ograniczona i nie do końca jasna. Nowe rozporządzenie poświęciło instruktorowi prowadzącemu cały § 7, zgodnie z którym instruktor prowadzący:

– jest wyznaczany przez kierownika ośrodka szkolenia kierowców

– koordynuje proces szkolenia

– realizuje z danym kursantem przynajmniej 50 proc. zajęć praktycznych

– przeprowadza lub przynajmniej uczestniczy w egzaminie wewnętrznym

– może brać udział w części praktycznej egzaminu państwowego (oczywiście na wniosek kursanta i bez ingerencji w przebieg egzaminu).

Nowe przepisy dotyczące instruktorów prowadzących również objęto wydłużonym vacatio legis. Wchodzą w życie 1 czerwca.

Rozporządzenie wprowadza również nowe wzory dokumentów, w tym książki ewidencji osób szkolonych i karty przeprowadzonych zajęć. Zmieniono też zasady wypełniania tej drugiej. Nowe rozporządzenie nakazuje dokonywanie dla każdych zajęć wpisu o rozpoczęciu i zakończeniu zajęć, a nie jak to było dotychczas – tylko o przeprowadzeniu zajęć. Wyjątkiem będą zajęcia prowadzone przez tzw. super osk w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu – w ich przypadku całe szkolenie prowadzone na odległość jednorazowo do karty wpisze wykładowca lub instruktor.

Dobry kierunek zmian

Autorzy rozporządzenia nie skorzystali niestety z okazji, żeby wyraźnie rozstrzygnąć kwestię zaświadczenia o ukończeniu kursu. Ustawa mówi, że dokumentacja kursu może być prowadzona w formie elektronicznej, z wyjątkiem zaświadczenia o jego ukończeniu, a nowe rozporządzenie wciąż stanowi, że w celu wydania zaświadczenia kierownik OSK aktualizuje profil kandydata na kierowcę. Taka konfiguracja przepisów sprawia, że w różnych miejscach w Polsce dokonuje się odmiennej ich wykładni. Cel? Wyeliminowanie sprzeczności między ustawą i rozporządzeniem. Niektóre starostwa wymagają wystawiania papierowych zaświadczeń, mimo iż nie ma nawet ich wzoru, a inne akceptują same operacje na PKK. Wydaje się, że dałoby się uniknąć wielu sporów, gdyby w rozporządzeniu wyraźnie stwierdzono, że po zaktualizowaniu profilu nie jest wymagane wystawianie papierowego dokumentu potwierdzającego ten fakt.

Mimo że rozporządzenie tworzone było na ostatnią chwilę i powiela większość przepisów z dotychczasowego – również problematycznych – to ogólny kierunek zmian wydaje się pozytywny.

Radosław Biernat

 

30 komentarzy do “Co znajdziemy w rozporządzeniu? [analiza]”

  1. Kierunek słuszny…ale najbardziej przeraża mnie 5 godz. szkolenia praktycznego na kat.AM…z kim to konsultowano…bo napewno nie z tymi ,którzy muszą z tymi dziećmi jeżdzić w ruchu miejskim… oczywiście to jest minimum,ale wiemy jak to wygląda…

  2. Pytanie do kolegów instruktorów. W którym momencie wpisujemy nr ewidencyjny instruktora w karcie przeprowadzonych zajęć, przed czy po zajęciach, bo chyba jest tu jakaś sprzeczność między tekstem rozporządzenia a wzorem karty?

  3. W artykule jest ze kat +E jest bez teorii? Chyba tylko E do B. Pozostałe niestety nie bo w programie szkolenia pkt 3 – Postępowanie w sytuacjach nadzwyczajnych pkt 3.4 – Akcje ratunkowe po wypadku są wymienione kat CE DE itd

  4. Po wstępnej analizie rozporządzenia mam pytanie: ponieważ zmieniono wzór karty zajęć – jak zaznaczyć na karcie zajęć obowiązkowe jazdy pozamiejskie, skoro zrezygnowano z zaznaczania tematów zajęć? Obowiązek ten pozostał bez zmian, więc jak go dokumentować, skoro karta zajęć nie zawiera rubryki przewidującej odpowiedni wpis? Samo zaznaczenie liczby kilometrów ponad wymagane 50 km nie oznacza przecież automatycznie jazdy pozamiejskiej – chyba, że rozwiniemy interpretację, o konieczności rozpisywania takich godzin pojedynczo i wpis np. 55 km z automatu będzie oznaczał jazdę pozamiejską, przy czym co będzie w przypadku rozpisywania godzin łącznie np. po dwie lub trzy jak to instruktorzy zazwyczaj robili dotychczas wypełniając kartę – z rozporządzenia chyba nie wynika wprost obowiązek wpisywania każdej godziny z osobna? Może Szkoła Jazdy lub instruktorzy z forum odniosą się do tego problemu?

  5. Natomiast odnośnie wpisywania zajęć z pierwszej pomocy do karty, w dolnych objaśnieniach karty zajęć, w punkcie 7 zamieszczono uwagę m.in. o możliwości podpisywania zajęć przez ratownika medycznego i wykładowcę.

    1. Dziękuję za informacje. Mam jeszcze pytania :
      1. gdzie ma się podpisać osoba egzaminowana na arkuszu egzaminu praktycznego ?
      2. czy w książce ewidencyjnej wpisuje się nr PKK ???( do tej pory starostwo wymagało wpisywania do książki PKK)
      Pozdrawiam

      1. Czyli pieczątka ratownika nie jest potrzebna, tylko podpis? Z dodatkowych uwag, to w karcie nie znalazło się miejsce na wpisanie instruktora prowadzącego, choć mamy taki obowiązek. Po co mamy wpisywać numer rejestracyjny auta i co w sytuacji, gdy ośrodek ma większą flotę niż 3 auta? Starostwo kiedyś zasugerowało by numer kursanta był w postaci 4/2016. Przychodzi mój kursant na uzupełniające i mam w kratę wpisać wszystkie numery, pod którymi wcześniej był wpisany w książkę (np. 34/2015, 67/2015 i 4/2016, bo już raz był na uzupełniających) – nie zmieści się…. I macie świadomość, że godzinę rozpoczęcia i datę wpisuje kursant – kto będzie odpowiadał za pomyłki?

        1. Pieczątka nigdy nie była wymagana na karcie ,jeśli chodzi o pierwszą pomoc, wpisany miał być nr. uprawnień i podpis wykładowcy.(oczywiście nadgorliwi podbijali..).Nigdzie w nowym rozp.nie pisze że to kursant ma wypełniać kartę,ma ją otrzymać przed szkoleniem praktycznym i grzecznie przekazać instruktorowi przed rozp.każdej jazdy .Kartę szkolenia wydaje się oddzielnie na każde nast. szkolenie uzupełniające więc niema problemu z wpisywaniem

          1. Na karcie na dole w przypisach wymienione są kolumny, które uzupełnienia osoba szkolona

            1. zbędna papierologia… jak zwykle. zero ułatwień, nowoczesności… jak za PRL.:)

          2. Obowiązek wpisywania PKK do książki ewidencji nie został zamieszczony w nowym rozporządzeniu. W poprzednim rozporządzeniu był jako punkt 4) w paragrafie 16. Teraz tego punktu nie ma. Jeżeli chodzi o podpis osoby egzaminowanej na druku egzaminu praktycznego, to wzór dokumentu nie posiada odpowiedniej do tego celu rubryki. Jest to kolejne niedopatrzenie. Na podpisy dwóch instruktorów też nie ma rubryk. Najlepiej dopytać w swoim starostwie, gdzie kursant ma składać podpis – zwyczajowo kursant podpisuje się w uwagach. Na pewno druk musi być podpisany.

          3. Każdy rząd w swoich działaniach ma wpisaną walkę z biurokracją, no i walczy dokładając co rusz nowe rubryczki tak by łatwiej złapać kontrolowanego na nieuwadze innej np. interpretacji przepisu od sprawdzającego, czy złym zapisie, Cel jest taki każda kontrola musi się zakończyć sążnistym protokołem a kontrolowany ma siedzieć cicho bo zamkną szkołę, nadgorliwych zaś działaczy poskromimy, paragraf zawsze się znajdzie albo podpisze LOJALKĘ

          4. Po przeczytaniu mam takie wnioski: 1.Nie ma zawracania na placu na kat C (dziś kupiłem nowe formularcze egz.praktycznego i czytałem i nie ma).2. Na kat A i B teorii mamy 26 godz + 4 medyczne czy 26 łącznie ze medycznymi?3. Nie ma szkolenia z teorii na B+E i C+E i takich Kursantów NIE ZGŁASZAMY do starostra jako nowy kurs???4. I gdzie ten zapis że nie trzeba mieć B żeby szkolić się na C? Prosze o rzeczowe odp.Dzieki pozdrawiam

            1. spróbuję odpowiedzieć: w załączonym do rozporządzenia programie szkolenia praktycznego nie ma zawracania na placu manewrowym dla żadnej z kategorii w tym kat. C., w rozporządzeniu o egzaminowaniu też nie ma zawracania na placu dla kat. C; Na teorii na kat. A i B należy godziny zsumować czyli ma być 26+4=30h teorii łącznie z wykładami z pomocy; Kursy B+E i C+E mimo tego, że nie ma zajęć teoretycznych to należy zgłaszać jako normalne rozpoczęcie kursu podstawowego dla danej kategorii; I nie trzeba teraz mieć kat.B, żeby robić kat.C.

              1. Dziś byłem i pytałem w swoim W.K. i tak: Zawracanie nie ma, PKK wpisywać do KEOS nie trzeba, 30 godz teorii na A i B itp. zostaje. B+E zgłaszamy sam kurs bez teorii bo jej nie ma, a C+E jest jeden temat medyczne więc wpisać i zgłosić np. 1 godz = 45min. Co do C bez B i C,C+E razem – na razie odpowiedzi brak…ogólnikowo: Ustawa ważniejsza niż rozporządzenie i tyle, zobaczymy.

                1. Przecież to wszystko ktoś opisał Ci w odpowiedzi do Ciebie…Widać jaki jest poziom wiedzy i czytania ze zrozumieniem przez kierowników OSK skoro o wszystko niektórzy muszą biegać i pytać się w Starostwach zamiast dokładnie doczytać…

              2. Jak to wszystko się ma Społecznej Misji Kształcenia Kandydatów i Kierowców Pojazdów Silnikowych!
                Może ktoś z Państwa mi odpowie? Wydaje mi się , że bezpieczeństwo na naszych drogach jest Najważniejsze!
                Zajmuję się ok. 40 lat kształceniem kandydatów na kierowców i kierowców pojazdów silnikowych.

              3. Pingback: สล็อต ฝากถอน true wallet เว็บตรง 888pg

              4. Pingback: clase azul tequila pink edition​

              5. Pingback: https://cptntrainer.com/blurb_link/redirect/?dest=https://diversdeluxe.co.za/&btn_tag=

              6. Pingback: ติดเน็ตบ้าน AIS

              7. Pingback: วิเคราะห์บอลวันนี้

              8. Pingback: คาสิโนออนไลน์ lsm99

Dodaj komentarz