Będzie dostęp do systemu Kierowca

wypełnianie dokumentów

Starosta zobligowany jest do udostępnienia zestawienia stosowanych w oprogramowaniu interfejsowym systemu teleinformatycznego używanego przez starostwo struktur dokumentów elektronicznych i formatów danych – tak wynika z pisma ze stanowiskiem Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie integracji systemu informatycznego WORD-ów i starostw.

W praktyce wynika z tego, że to starostwa są odpowiedzialne za SI Kierowca.

W piśmie czytamy:

Zgodnie z przepisem art. 13 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy „Podmiot publiczny (starosta) realizujący zadania publiczne przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej do przekazywania danych pomiędzy tym podmiotem, a podmiotem niebędącym organem administracji rządowej:

1) zapewnia, aby system teleinformatyczny służący do wymiany danych pomiędzy tym podmiotem a podmiotami niebędącymi organami administracji rządowej, poza minimalnymi wymaganiami, o których mowa w ust. 1, spełniał wymóg równego traktowania rozwiązań informatycznych;

2) publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej lub udostępnia w inny sposób:

a) zestawienie stosowanych w oprogramowaniu interfejsowym systemu teleinformatycznego używanego przez ten podmiot do realizacji zadań publicznych struktur dokumentów elektronicznych, formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących.

b) testy akceptacyjne z zastrzeżeniem, że podmiot publiczny może nie udostępniać testów akceptacyjnych, jeżeli w oprogramowaniu interfejsowym mają być stosowane wyłącznie formaty danych oraz protokoły komunikacyjne i szyfrujące określone w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 1”.

Kto więc ma zadbać, aby podmioty „niebędące organem administracji rządowej”, czyli WORD-y i OSK miały możliwość dostępu do systemu?

W piśmie czytamy: „Starosta jako podmiot publiczny realizujący zadania publiczne (wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami), zobowiązany jest do spełnienia wymogów art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, tym samym zobligowany jest do udostępnienia zestawienia stosowanych w oprogramowaniu interfejsowym systemu teleinformatycznego używanego przez Starostwo struktur dokumentów elektronicznych i formatów danych.

Mając na względzie, że starostowie na mocy podpisanych umów zlecili PWPW S. A. realizację przedmiotowego zadania publicznego należy wskazać, że to PWPW S.A., realizując swoje zobowiązania wynikające z umów’ ze Starostą, powinno udostępnić niezbędne informacje umożliwiające współpracę i integrację systemów.”

Co to oznacza dla OSK? Zgodnie z treścią pisma dostęp łączność pomiędzy OSK i urzędem będzie możliwa za pomocą różnych dostępnych na rynku programów do administracji ośrodkiem – tłumaczy Michał Łydka, prawnik Stowarzyszenia KIEROWCA.PL.

W załączniku stanowisko MTBiGM oraz Stanowsko Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. 

 

28 komentarzy do “Będzie dostęp do systemu Kierowca”

    1. Starosta udostępnia ale tylko PKK w chwili obecnej. Tzw. wersja rozszerzona jest płatna na podstawie umowy z PWPW a nie ze Starostwem. Nigdzie w Ustawie nie ma zapisu mówiącego o tym, że Starostwo za opłata udostępnia dostęp do SI Kierowca. Wszystkie opłaty jakie w związku z nowymi przepisami będą ponoszone uwzględnione są w odpowiednich aktach prawnych.

  1. Z tego pisma wynika jednoznacznie Kto ma udostępnić te dane PWPW SA. Dajcie już spokój starostwom bo one mają na głowie przy tej samej liczbie etatów dużo więcej pracy i nie sądzę aby zatrudniony nowe osoby. Wojenka ITS KONTRA PWPW to spór o kasę wiec po co mieszać trzeciego do tej walki, który jest zresztą kompletnie bezbronny.

    1. Więc, czy w związku z w/w stanowiskami- Ośrodki Szkolenia Kierowców od 19 stycznia 2013r, analizując profil kandydata na kierowcę w systemie teleinformatycznym zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu z 13 lipca 2012r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, może potwierdzić aktualizację danych profilem zaufanym ePUAP, czy musi ponieść dodatkowy koszt i zakupić bezpieczny podpis elektroniczny?

          1. i starostwo ma racje. na razie nie mozna uzyc profilu zaufanego, bo przepisy w rozp mowia o podpisie lub profilu na epuap, a inne przepisy nie przewidzialy takiej technicznej mozliwosci. innymi slowy – trzeba zmienic rozp dot. epuap i profilu, aby dalo sie to zrobic. W MAIC wiedza o problemie. to troche jak z zaswiadczeniami lekarskimi, ktos w innym ministerstwie zapomnial cos pozmieniac a my mamy problem.

            1. Emka problem owszem jest, ale rozporządzenie w sprawie badań lekarskich kierowców ciągle obowiązuje. Spokojnie musimy przyjmować orzeczenia wydane na podstawie art. 122 i w końcu może się coś zmieni. Zresztą to nie jedyny problem 🙂

            2. z tego pisma to w ogole nic nie wynika. CEPIK podlega ramom interoperacyjnosci i jako taki powinien udostepniac PKK, a nie Kierowca. Kierowca nie jest rejestrem, ludzie nie dajcie sie oglupiac. Ustawa o CEPIK jasno mowi, czym jest ewidencja i kto ja prowadzi – MSW. A nie MTBIGM czy Starosta. Wiec jesli MSW takie pisma publikuje, to piszcie do MSW w sprawie dostepu do PKK, a nie do Starosty, a tym bardziej PWPW! Wiem! napisali tak, bo CEPIK nie dziala do 2016 i jest na kogo zwalic 😉

            3. PWPW opublikowalo zasady dostepu do ich systemu podmiotom zewnetrzym do PKK juz 18.01 na swojej stronie internetowej … i co z tego, jak owe zasady sa tak sformulowane, ze znacznie utrudniaja integracje i powoduja, ze bylaby ona bardzo kosztowna: prawnoinformatyczny belkot, wymog ze polaczenie musi byc dedykowanym laczem a nie przez publiczna siec internet, wymagania dot bezpieczenstwa fizycznego (powolujac sie na powiazania systemu z CEPIK,heh!), obowiazek podpisania umowy z pwpw, audyt, testy, sratutatu. Inne „panstwowe” sprawy informatyczne, edeklaracje (pity), zus/platnik, nowy ewus jakos sa zrobione w miare po ludzku, ale nie tu, nie w MTiGM, tu musi byc zawsze odjazd i odpał, no i po co my mamy to ministerstwo cyfryzacji, jezeli nie potrafi opanowac takiego syfu?

              1. to sa wymagania dla word. dla osk jak mowi Pan Lechu z PWPW trwa opracowanie wymagan. syf, balagan? moze. ale dokument jest czytelny – jesli miec pretensje to do tych co rozporzadzenie pisali, ze on ma tak wygladac

                    1. dodam, że powiat puławski i Starostwo Powiatowe w Legnicy na profilu e PUAP udostępnili usługę dla OSK, kierownicy ośrodków szkolenia mogą tą stroną przekazywać dane zgodnie z rozporzadzeniem tj.: 1. termin, miejsce i czas rozpoczęcia kursu wraz z listą uczestników kursu, 2. termin i miejsce przeprowadzenia egzaminu wewnętrznego, 3. termin zakończenia kursu oraz informacje o wydaniu zaświadczeń z jego ukończenia wraz z danymi osób, które ukończyły kurs. Więc jak to jest jedni mogą dla swoich podmiotów otworzyć usługę inni nie.

                      1. silnik w promie

                        moga, ale potem recznie przepisuja do systemu w Urzedzie dane przeslane przez skrzynke podawcza. Gdy MAIC zmieni przepisy, bedzie mozna bezposrednio pchac dane z wykorzystaniem ESP urzedu.

                      2. do pobierania PKK

                        Do pobierania PKK MUSICIE szanowni właściciele mieć podpis elektroniczny.

                        1. Do pobierania nie trzeba mieć ani podpisu ani profilu ePUAP. Natomiast potrzebne jest to do aktualizacji. I jak wynika z poniższego cytatu nie trzeba mieć podpisu.
                          Par. 15, ust. 2 rozporządzenia w „sprawie szkolenia”
                          Czynność, o której mowa w ust. 1, potwierdza się bezpiecznym podpisem elektronicznym albo podpisem stanowiącym podanie w postaci elektronicznej danych: imienia i nazwiska kierownika podmiotu prowadzącego szkolenie, potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, zgodnie z ustawą z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.4))

                        2. To zalęży od Starostwa, który kanał i w jakiej formie udostępni. ePUAP, podpisane pliki prze e-mail lub bezpośrednio do SI Kierowca. Nie dajcie się nabrać, że tylko płatną wtyczką od PWPW można to robić. To jest wierutna bzdura. Nikt nie może nam narzucić tej formy, no chyba, że byłaby bezpłatna. Nie pozwólcie na robienie sobie wody z mózgu.

                          1. Lukas75 – przeciez pobranie i aktualizacja PKK jest bezplatna, aktualizacje trzeba podpisac podpisem lub tym czyms drugim. Jest napisane w rozporzadzeniu jakie sa wymagania dla OSK – komp z dost do netu. druga czesc od PWPW – raporty, itp., kosztuje 40 netto. I prawde mowiac wole od nich kupic niz tony maili pisac i wyjasnienia do starostwa jesli beda bledy. nie wiem jak dla Was, ale to troche burza w szklance wody. NIE MA APLIKCAJI DO EGZAMINU WEWNETRZNEGO z baza pytan z WORD i dostepem do PKK – i TU JEST problem. Na razie nie kupilam ani z ITS, ani z Im.., bo tego nie maja. A PWPW nie,oferuje czegos takiego.

                            1. Mój wpis odnosi się tylko i wyłącznie do obowiązków OSK wobec Starostw. Nie ma nic wspólnego z PKK w tym wpisie. Pewnie pojawił się w miejscu, w którym takie wrażenie można odnieść. Przeanalizuj wszystko co napisałem wyżej i poskłada się to jakoś. Żyjemy w wolnym kraju i każdy ma prawo wyboru. Dokładnie określone jest jakie dane należy przesłać i nie ma wzorów tabelek więc robisz swoje byle tylko zawierały te dane i nikt nie może nic mieć przeciwko.

                          2. Problem jest. PKK trzeba nie tylko pobrać ale i po zakończeniu kursu go potwierdzić. Stanowisko PWPW jest takie że ma być to zrobione płatnym podpisem elektronicznym a nie dopuszczają ePUAP (bezpłatny).

                            1. Pingback: check this site out

                            2. Pingback: texas mushrooms store

                            3. Pingback: my latest blog post

                            4. Pingback: EV Charger

Dodaj komentarz