Awantura o Barlinek. WORD w Gorzowie czeka na interwencję ministra

Szef gorzowskiego WORD-u Zbigniew Józefowski domaga się od ministra infrastruktury i budownictwa interwencji w sprawie planowanego otwarcia filii szczecińskiego ośrodka w Barlinku. Uważa, że zachodniopomorskie miasto nie spełnia wymagań egzaminacyjnych. Cezary Tkaczyk, szef szczecińskiego WORD-u odpiera ten zarzut. – W momencie, gdy otworzymy filię, wszystkie wymogi infrastrukturalne będą spełnione.

O sprawie pisaliśmy w 16 listopada. Wtedy to podczas sesji Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego radni zadecydowali, że w Barlinku może powstać filia WORD-u w Szczecinie. Takie działania nie podobają się gorzowskiemu ośrodkowi z prostego powodu. Do tej pory mieszkańcy powiatów: myśliborskiego, choszczeńskiego i pyrzyckiego (województwo zachodniopomorskie) zdawali egzaminy w Gorzowie. Miasto to, choć położone w województwie lubuskim, znajduje się znacznie bliżej od wymienionych samorządów niż Szczecin.

Teraz sytuacja może się zmienić. Bo jeśli oddział terenowy w Barlinku powstanie (ma to się stać do połowy przyszłego roku), większość mieszkańców województwa zachodniopomorskiego będzie chciała zdawać egzaminy na miejscu.

Nie chcąc dopuścić do takiej sytuacji, szef gorzowskiego WORD-u postanowił działać. Wysłał więc do ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka list, w którym domaga się interwencji w sprawie Barlinka. Dlaczego? Bo twierdzi, że prowadzenie tam egzaminów byłoby niezgodne z rozporządzeniem w sprawie egzaminowania. Zdaniem Józefowskiego, w Barlinku nie będzie można wykonać kilku zadań egzaminacyjnych. Jakich? Chodzi m.in. o jazdę drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu (nie ma tam takich dróg) czy przejazd przez skrzyżowanie z sygnalizację świetlną (nie ma tam takiego skrzyżowania).

Józefowski tłumaczy, że odstąpienie od wykonania zadań określonych w rozporządzeniu sprawiłoby, że egzaminy byłyby nieważne.

„Powstałe w 1998 roku WORD-y obsługiwały określony teren. Gorzowski WORD obsługiwał teren dawnego województwa gorzowskiego. Dzisiaj, kiedy doświadczamy niżu demograficznego, tworzy się nagminnie ośrodki egzaminacyjne w małych miejscowościach, które w żaden sposób nie sprzyjają kreowaniu dobrego, sprawnego kierowcy. Trudno oprzeć się wrażeniu , że działania te podejmowane są po to – co budzi moje szczególne zaniepokojenie – żeby zaszkodzić WORD-om istniejącym” – pisze Józefowski.

Cezary Tkaczyk, szef szczecińskiego WORD-u jest bardzo zdziwiony reakcją Józefowskiego na zapowiedź otwarcia filii w Barlinku.

– Po pierwsze, nie mam pojęcia dlaczego list trafił do ministra. Póki co radni sejmiku zadecydowali, że w Barlinku mogą odbywać się egzaminy. Na razie nie odbył się żaden. Jest też oczywiste, że póki Barlinek nie spełni wymogów infrastrukturalnych, nie otworzymy filii. Ale np. w kwestii skrzyżowania ze światłami – już niedługo powstaną tam dwa.

Tkaczyk twierdzi, że głównym powodem nagłośnienia sprawy przez Józefowskiego jest strach przed tym, że WORD w Gorzowie straci nawet 20 proc. kandydatów na kierowców rocznie. Co to może oznaczać? Mniejsze wpływy oraz w konsekwencji – zwolnienia pracowników.

– Barlinek jest tylko przykładem tworzenia miejsc egzaminacyjnych w małych miastach – mówi Józefowski. – Ja się na to nie godzę.

Problem w tym, że możliwość tworzenia filii WORD-ów w mniejszych ośrodkach istnieje już od 2013 r. Do tej pory powstało już kilkadziesiąt takich miejsc. I co ważne – o wyborze miejsca decydują radni wojewódzcy, nie resort odpowiedzialny za transport.

– Miejsce egzaminacyjne zostało utworzone m.in. w Zwoleniu, mieście, gdzie mieszka tylko 8 tys. osób (w Barlinku mieszka 14 tys.) – tłumaczy Tkaczyk. – Chodzi przecież o to, żeby egzaminy były bliżej ludzi. I my działamy zgodnie z tą zasadą. Zresztą proszę zwrócić uwagę na jedną rzecz. Nie tak dawno WORD w Zielonej Górze otworzył swój oddział w Żaganiu. Czy dyrektor pobliskiego WORD-u w Legnicy protestował? Wcale, sytuację zaakceptował, bo filia otworzyła się w województwie lubuskim, nie dolnośląskim. A dyrektor Józefowski z Gorzowa jakoś wtedy się nie oburzał.

Filia w Barlinku ma się samofinansować. Patrząc na wyliczenia, jakie przedstawił dyrektor szczecińskiego WORD-u, oddział rocznie ma wygenerować dochód w wysokości prawie 400 tys. zł.

Jakub Ziębka

Obszerny tekst na temat sporu,  który toczy się między dwoma WORD-ami – gorzowskim i szczecińskim, znajdzie się w styczniowym numerze „Szkoły Jazdy”.

 

Wasze komentarze (35)

  1. O proszę wizja konkurencji dla WORDu staje się zarzewiem konfliktu. Taki jest kierunek i dwcentalizacja monopolisty musi nastąpić,a w pewnych przypadkach moze mieć to niemile konsekwencje dla nich. Oby jak najwiecej nowych filii,poniewaz jest to dobre dla obywatela.
    • Jasne. Tyle tylko, że dyrektor WORDu w Szczecinie ma w głębokim poważaniu obywateli zachodniopomorskiego. Wyznaczył Barlinek na granicy województwa, żeby zarobić więcej kasy i na tym skończy. Na terenie tego województwa nie powstanie już żaden ośrodek egzaminowania, ani w Stargardzie, ani w Świnoujściu, ani w Kołobrzegu - pomimo, że są to miasta spełniające do tego warunki (w przeciwieństwie do Barlinka). Kasa misiu, kasa...
      • Nic w tym kraju już nie dziwi. Skoro WORDy zakładają OSK tzn, że już czas na wyjście z egzaminami państwowymi w OSK - poza bramy WORDów.
    • Człowieku, niech powstaną ośrodki gdzie bądź, byle to było zgodne z prawem. Jesli powyżej się wykazuje, że w Barlinku nie zrealizuje się zadań egzaminacyjknych, to po co tam cokolwiek organizować? Jako instruktor nie pojadę z kursantem zdawać do Barlinka, bo jeśli egzaminy czy prawa jazdy zostaną unieważnione, to kursant jeszcze mnie pozwie do sądu o zwrot kosztów za szkolenie czy egzamin w Barlinku! Nie podniecajcie się Barlinkiem, bo chcą tam coś robić poza prawem! Ale też chyba chcą coś wyrwać Gorzowowi. Czy to jest uczciwe?
  2. Tak ma być to WORD ma walczyć o klienta i nie być monopolistą ma być przyjaznym dla zdającego i nie ustawiać m-c-nych kolejkach do egzaminu tak jak jest to w Z.Górze chociaż coś drgnęło czeka się ponoć 3 tygodnie ale i tak za długo Życzę Barlinkowi by górę wziął zdrowy rozsądek i nastała normalność nie tylko tam ale w całym kraju A może było by dobrze dla Gorzowa gdyby to Barlinek był filją Gorzowa i pewnie oto tu chodzi.
    • Szanowny kursancie! Chodzi tu o to, że malutki Barlinek nie jest w stanie wyuczyć kierowcę do ruchu drogowego w Szczecinie. Ten kto wpadł na taki pomysłt ma chyba tylko jeden cel, żeby zarobić kosztem osciennego województwa. Czy to ma coś wspólnego z wykształceniem sprawnego kierowcy? Jak słyszę te egzaminy i prawa jazdy mają być kwestionowane w sądach! Ale - w wolnym kraju - kto chce niech ryzykuję g ł u p o t ę !!!
  3. No, panie dyrektorze ze Szczecina, jak widać, długo jeszcze będziemy poczekać na otwarcie ośrodka egzaminowania w Barlinku i ....chyba się jednak nie doczekamy.
  4. Paradoksalne jest to, że większość uważa, że prawo jazdy należy się każdemu "jak psu kość". Wiele osób łamie przepisy, często nieświadomie, bo ich po prostu nie zna. Uczciwie, kto z nas kierowców po zdanym egzaminie, z własnej woli aktualizuje wiedzę? A później tylko nerwy na drodze, bo przed nami jedzie "niemota" i pytanie, kto jej/jemu dał prawo jazdy? Patrzymy na rejestrację i wszystko jasne, ten kierowca jest z małej miejscowości, to go usprawiedliwia do momentu, kiedy nie przyłoży w nasze auto. Tu wyrozumiałość się kończy. Nie chodzi o to, żeby było łatwo i przystępnie, ale wymiernie i bezpiecznie.
  5. Gdy jest alternatywa- kasa czy bezpieczeństwo - to wybieram bezpieczeństwo. Egzaminy w Barlinku to poroniony pomysł.
  6. Ja też wybieram bezpieczeństwo dla tego egzamin tylko w Warszawie i w godzinach szczytu wybieram bezpieczeństwo i żeby było uczciwie i nie było przekrętów to egzamin w Paryżu a egzaminatorami Francuzi, rodacy w większości nie znają tego języka nie będzie łapówek władza dopnie swego, działanie to sprawi zmniejszenie ilość wypadków w Polsce, to może niech zostanie Barlinek.
  7. Zlikwidować WORD-y , a egzaminy przeprowadzać w Starostwach Powiatowych po to powstały powiaty aby obywatel miał bliżej do urzędu.
    • Zgadzam się w całej rozciągłości z poprzednikiem.Kiedyś egzaminowano w małych miejscowościach i było bezpiecznie.Czas na dobre zmiany-bliżej do obywatela.
  8. Gorzów się boi bo pieniędzy nie będzie zarabiać to niech nie uważają po tyle razy i to na byle czym bo mają zły humor jestem za!
  9. Jak się wgłebiam w prasę fachową - egzaminy i prawa jazdy, które w malutkim Barlinku, zostaną przeprowadzone z naruszeniem prawa, zostaną zaskarżone do sądu. Kto chce niech ryzykuje. Pan Tkaczyk wypowada się, że trzeba się zbliżyć do obywatela. Ciekawe dlaczego nie zbliża się do obywatela w Świnoujściu czy np. w Kołobrzegu, gdzie są odpowiednie drogi do szkolenia? Tylko w Barlinku, gdzie może wyrwać kasę w sąsiedniego województwa. Po prostu żenada!!!!!!
  10. Pan Dyr. WORD z Szczecina to łepski facet normalnie myśli i jak wszyscy szuka kasy robi inteligentne posunięcie w interesach trzeba myśleć szybciej niż konkurent a Gorzów niech sobie liczy gruszki na wierzbie i czeka aż mu kasa sama skapnie, pozdrawiam pana Dyr. i życzę powodzenia tak trzymać jest to rozwiązanie niekonwencjonalne, ciekawe kto następny Główny Księgowy.
    • Czytaj człowieku wypowiedzi internautów ze zrozumieniem, Niech Tkaczyk robi egzaminy gdziekolwiek, BYLE ZGODNIE Z PRAWEM! BO W BARLINKU NIE MOŻNA realizować zadań instrukcji egzaminowania!
  11. Jest dobrze jak już sobie WORD-u do gardła skakają, Niech wiedzą co to gospodarka rynkowa a nie mieć monopol na egzaminowanie,
  12. Pani księgowo rzeczywiście trzeba czytać z zrozumieniem wszystkie wpisy a nie tylko te które są wygodne na z góry postawioną tezę nie trzeba patrzeć tylko na NIE trzeba było dostrzec i to że Barlinek zobowiązał się wobec dyr.WORD że wszystkie postanowienia wynikające z ustawy będą wykonane do maja 2017r. i tego trzeba się trzymać szczerze życzę im aby się udało.
    • Infrastruktury nie ma ale bedzie. Licze na dalsze posuniecia np. Chojnice czy Stargard Szcz. Konkurencja wśrod monopolisty WORD to cos dobrego dla obywatela.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.