Marek Rupental: analiza wypadku, najechanie na pieszego

Na drodze ekspresowej nr S3, obszar niezabudowany, doszło do wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym poprzez najechanie na pieszego.

Opis zdarzenia (okoliczności)

  • Kierujący pojazdem osobowym po zatrzymaniu samochodu na prawym pasie ruchu w związku z podejrzeniem jego awarii, wyszedł zza pojazdu wprost pod nadjeżdżający pojazd typu BUS, w wyniku czego został potrącony ponosząc śmierć na miejscu.
  • Nie ujawniono mankamentów w oznakowaniu i infrastrukturze drogi oraz otoczeniu pasa drogowego.

Prędkość jest czynnikiem sprzyjającym zagrożeniom w ruchu drogowym. Na drogach ekspresowych i autostradach wyeliminowany jest nie tylko ruch pieszy, ale również przecinanie się kierunków ruchu. Właśnie ze względu na prędkości jakie na tych drogach mają miejsce. Wraz ze wzrostem prędkości wydłuża się droga zatrzymania pojazdu, oraz skraca się czas reakcji kierującego na powstałe zagrożenia.

W Hiszpanii osoby, które opuszczają pojazd na autostradach mają obowiązek posiadać na sobie kamizelki odblaskowe. Niedopuszczalne jest aby wysiąść z pojazdu i dopiero zakładać na siebie kamizelkę. Trzysta euro mandatu skutecznie strzeże tego przepisu.

Na drogach szybkiego ruchu zarządcy  starają się wyeliminować możliwość obecności się  zwierząt, będąc świadomym realnego zagrożenie jakie dla uczestników ruchu może nieść pojawienie się ich przed jadącym z prędkością 140 km/h pojazdem. Przy tej prędkości droga zatrzymania pojazdu może wynieść około 190 metrów. Doświadczeni kierowcy znają doskonale to zagrożenie.

Jednak stres wywołany awarią pojazdu, z dala od domu, warsztatów, czy też świadomość niemożności dotarcia do zamierzonego celu mogą spowodować, że na chwilę można zapomnieć o własnym bezpieczeństwie.

Ustawodawca dostrzegając ten problem, zróżnicował chociażby odległościowo obowiązek sygnalizowania postoju pojazdu, który uległ awarii ze względu na kategorię drogi, która z kolei przekłada się na różne prędkości, a te z kolei na długość drogi zatrzymania. Istotnym może też jest fakt, że kierowcy poruszający się po drogach szybkiego ruchu, nie są przygotowani na nagłe pojawienie się pieszego.

 

2 komentarze do “Marek Rupental: analiza wypadku, najechanie na pieszego”

  1. Pingback: สล็อต ฝากถอน true wallet เว็บตรง 888pg

  2. Pingback: DevOps Consulting company

Dodaj komentarz