Zmieniły się przepisy dotyczące radarów. Nie powinno być już wątpliwości?

9 lutego 2019 weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra przedsiębiorczości i technologii odnośnie urządzeń do mierzenia prędkości pojazdów.

10 stycznia bieżącego roku rozporządzenie (Dz.U.2019.151) zmieniło prawnie wymagania odnośnie przyrządów służących do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym. Zmiany tyczą się także badań technicznych tych urządzeń. Zmian w prawie jest bardzo wiele. Zdefiniowano kilka nowych pojęć oraz zmniejszono rygory dotyczące badań technicznych urządzeń pomiarowych.

Jedną z ważniejszych zmian dla kierowców jest zmiana §5. 1. Było Konstrukcja i wykonanie przyrządu powinny zapewniać wskazanie pojazdu, którego prędkości została zmierzona. Teraz jest Konstrukcja i wykonanie przyrządu powinny umożliwiać ustalenie pojazdu, którego prędkość została zmierzona.

Wywinąć się od mandatu będzie trudniej? Teoretycznie tak właśnie może się wydawać. Kierowcy odwołując się od mandatów do tej pory jako argument używali w sądzie stwierdzenia o braku możliwości zidentyfikowania pojazdu.

Zmienił się także § 9 rozporządzenia. Po zmianach wg rozporządzenia urządzenie powinno rejestrować prędkość, datę i czas pomiaru oraz obraz lub sekwencję obrazów kontrolowanego pojazdu wraz z jego numerami rejestracyjnymi. Na szczęście dla piratów drogowych wszystkie starsze urządzenia pomiarowe nie mają możliwości rejestracji obrazu.

  • Ostatnią nowością w rozporządzeniu jest dopisany § 7a. Zgodnie z tym paragrafem urządzenie pomiarowe powinno być wyposażone w zegar czasu rzeczywistego. Dopuszczalne są maksymalnie 2 minuty różnicy w stosunku do czasu urzędowego. Ponadto urządzenie musi być na tyle ,,sprytne” aby zmiana czasu z letniego na zimowy i odwrotnie przebiegała w sposób automatyczny.

Albin Sieczkowski, bloger motoryzacyjny.

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.