Amerykański IIfHS (Insurance Institute for Highway Safety) przeprowadził badania analizujące bezpieczeństwo pasażerów z punktu widzenia miejsca zajmowanego w pojeździe podczas zderzenia czołowego.
Wbrew pozorom,  przy zderzeniu czołowym to osoby zajmujące tylny rząd są bardziej narażone na śmierć lub poważne obrażenia, niż osoby bliżej czołowej strefy zgniotu. Sytuacja jest taka sama,  nawet jeśli osoby z tyłu będą miały zapięte pasy bezpieczeństwa.

Według instytutu IIHS przednie miejsca w samochodach ciągle są udoskonalane pod kątem bezpieczeństwa. Te tylne już znacznie mniej, a przecież tam też mogą podróżować ludzie. IIHS już kilka lat temu przeprowadzał podobne badania w przypadku zderzenia czołowego pojazdu. Wynikało z nich, że najczęściej giną właśnie osoby z tylnego rzędu nie mające zapiętych pasów bezpieczeństwa. Co ciekawe,  niestety także wielu pasażerów, którzy mieli zapięte pasy bezpieczeństwa poniosło śmierć albo mieli bardzo poważne obrażenia w okolicach klatki piersiowej.

Pasy bezpieczeństwa z tyłu miażdżą pasażerom klatki piersiowe, więc IIHS postanowił opracować nowy wzór crash testu by dokładnie przeanalizować dlaczego tylny rząd jest bardziej niebezpieczny.

  • Wszystkiemu winne są pasy?


Wszystko na to wskazuje. Te które znajdują się z przodu wyposażone są w ograniczniki siły z jaką się zaciskają wokół pasażera. Tylne pasy nie posiadają zwykle ani napinaczy ani też ograniczników. Zagrożeniem dla człowieka są więc zbyt mocno napięte pasy.

Napinacze przy przednich pasach bezpieczeństwa skutecznie trzymają pasażerów z daleka od deski rozdzielczej lub wieńca kierownicy. Brak tej w opcji w tylnych pasach powoduje, że pasażerowie z tyłu uderzają w oparcia przednich foteli co przy dużej sile podczas zderzenia czołowego prowadzi do tragicznych skutków.

Pasażerowie z przodu mają także przed sobą poduszki powietrzne, które dodatkowo zapobiegają urazom i pozwalają zmniejszyć obrażenia. Niestety pasażerowie z tyłu nie mają przed sobą poduszek. Występują wprawdzie dla nich czasem boczne, ale jak sama nazwa wskazuje chronią one pasażerów w przypadku bocznego zderzenia, a nie czołowego.

  • IIHS analizowało 117 zderzeń czołowych. W większości przypadków osoba siedząca w tylnym rzędzie poniosła śmierć lub miała poważne obrażenia.

  • 22 osobom z tylnego rzędu udało się przeżyć, ale z poważnymi obrażeniami klatki piersiowej.

  • Co ważne, obrażenia klatki piersiowej były przyczyną śmierci 17 z 37 osób zajmujących tylne miejsca w samochodach.


Jednym z ważniejszych rozwiązań problemu niebezpiecznego tylnego rzędu jest montaż przez producentów napinaczy i ogranicznika siły w pasach bezpieczeństwa. Należy także rozpatrzyć możliwość montażu dodatkowej poduszki dla pasażerów z tyłu np. zamontowanej w pasach bezpieczeństwa.

  • Dzieci w fotelikach bezpieczne?


Tutaj należy się pochwała producentom fotelików, bowiem wielu z nich posiada różne atesty bezpieczeństwa, a co za tym idzie przystosowane są w taki sposób aby nawet przy zderzeniu czołowym dziecko było możliwie jak najbardziej zabezpieczone od wszelakich obrażeń. Jeżeli fotelik jest dobrze zamocowany, a dziecko odpowiednio zapięte to ryzyko poważnych obrażeń jest naprawdę minimalne. Jeżeli już coś złego się stało dziecku to zawsze w przypadku tak poważnych kolizji, że żaden system bezpieczeństwa nie byłby w stanie zapobiec obrażeniom. Pamiętajcie więc o tym,  wybierając się z pociechami nawet w najkrótszą trasę.

Albin Sieczkowski, bloger motoryzacyjny

 

 
Albin Sieczkowski felietonista z działu Felietony
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0