Polacy coraz chętniej kupują droższe opony segmentu premium, jednak podczas łagodniejszej zimy rzadziej decydują się na zakup zimówek. Takie wnioski płyną z upublicznionych przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego i Motointegrator.pl danych o sprzedaży opon w Polsce w 2014 roku.

W zeszłym roku sprzedaż nowych opon w Polsce sięgnęła 9,5 mln sztuk. Oznacza to dwuprocentowy spadek w stosunku do 2013 roku. Jednocześnie - jak wynika z danych PZPO - polscy kierowcy zakupili aż o 11 proc. więcej opon letnich. Na słabszy wynik ogólny miał zatem wpływ znaczący, bo 13-procentowy spadek sprzedaży zimowek.


Łagodna zima


- Warto zaznaczyć, że większość nowych samochodów sprzedawana jest z ogumieniem letnim, a więc teoretycznie zimowe powinno sprzedawać się lepiej - analizuje Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl. - Tymczasem zaobserwowaliśmy odwrotną tendencję, która bez wątpienia była efektem łagodnej zimy. Umiarkowane opady śniegu wielu kierowców utwierdziły w przekonaniu, że nie potrzebują zimówek. Jednocześnie na Motointegrator.pl, wbrew ogólnej tendencji, to opony zimowe cieszyły się w 2014 roku większą popularnością. Może to świadczyć o rosnącej świadomości kierowców, którzy kupują opony online. Według danych Motointegrator.pl, najczęściej wybieranymi rozmiarami opon, zarówno letnich, jak i zimowych, są 15- i 16-calowe, a ich udział w ogólnej sprzedaży wzrósł nieznacznie, bo o 2 proc. w stosunku do 2013 roku.


- Producenci samochodów stosują coraz większe rozmiary felg nawet w modelach kompaktowych - wyjaśnia Jan Frączak. - Na popularności tracą więc najmniejsze opony, w rozmiarach 12 - 14 cali, a ich kosztem zyskują mało popularne dotychczas rozmiary 17, 18 i 19 cali. Ta tendencja z pewnością będzie się wzrastać. Nadal jednak to rozmiary 15 i 16 cali stanowią 70 proc. wszystkich sprzedawanych przez nas opon, a niezależnie od pory roku najpopularniejsze są opony 15-calowe. W 2014 roku niemal połowa sprzedawanych opon miała właśnie ten rozmiar.


Rosnąca świadomość


Od kilku lat obserwuje się wzrost udziału opon segmentu premium w ogólnej sprzedaży. Również w 2014 roku Motointegrator.pl odnotował rosnące zainteresowanie Polaków oponami z najwyższej półki.


- Taka tendencja jest zapewne wynikiem rosnącej świadomości polskich kierowców w kwestii wpływu jakości opon na bezpieczeństwo jazdy - mówi Frączak. - Rozmaite instytucje coraz częściej publikują wyniki testów, które jednoznacznie dowodzą przewagi droższych opon segmentu premium nad tańszymi odpowiednikami. Nie bez znaczenia pozostaje również rosnący z roku na rok popyt na samochody wyższej klasy.


Marki premium, cieszące się największym zaufaniem polskich kierowców, to Bridgestone, Continental oraz Michelin, zaś średnia cena 16-calowej opony letniej zakupionej w tym segmencie wynosi ponad 300 zł. Na stałym poziomie utrzymuje się udział segmentu budżetowego w ogólnej sprzedaży nowego ogumienia. To nadal najchętniej kupowane opony w Polsce. Wśród najpopularniejszych marek budżetowych nieustannie czołowe miejsca zajmują należąca do koncernu Goodyear Dębica oraz Dayton, działający w strukturach Bridgestone’a. Segment średni, podobnie jak w latach poprzednich, w roku 2014 stracił popularność na rzecz opon klasy premium. W tej grupie ogumienia Polacy najchętniej wybierają Fuldę, Kormorana oraz Firestone.


Zakupy online


Polacy zdecydowanie wolą zaopatrywać się w nowe opony w tradycyjny sposób - w serwisach i supermarketach. Warto jednak zauważyć, że rośnie zaufanie do zakupu opon online. Tym bardziej że obecnie coraz częściej internetowe platformy łączą tradycję z nowoczesnością, a więc możliwość zakupu opon przez internet wraz z usługą ich montażu w serwisie.


W 2015 roku można będzie pewnie zaobserwować dalszy wzrost zakupów opon przez internet oraz większy popyt na opony zimowe, chociaż, jak pokazują analizy, istotny wpływ na to będą miały warunki pogodowe.


Jakub Ziębka

felietonista z działu
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0