Wojna i transport – Porozmawiajmy o Branży LIVE 9 marca 2022

Featured Video Play Icon

Już ponad 30 000 ukraińskich kierowców zwróciło się do polskich pracodawców o urlop bezpłatny celem powrotu do domu i podjęcia walki za ojczyznę. To 30% ogółu kierowców z Ukrainy pracujących dla polskich firm transportowych w całej Europie.  Firmy, które zatrudniają najwięcej Ukraińców musiały zatrzymać w bazach nawet 80% pojazdów. 

Mniej mówi się o kilkuset pojazdach polskich spedytorów, które utknęły od początku konfliktu po stronie ukraińskiej.  Co zrozumiałe, w kolejce do przekroczenia granicy pierwszeństwo mają autokary z uchodźcami, następnie piesi i pojazdy osobowe. W tej kolejce samochody ciężarowe są na końcu.  Na dodatek, i tak nie będą mogły wjechać do Polski, ponieważ ukraińscy kierowcy, zgodnie z przepisami muszą zostać w kraju.  A wysyłanie polskich kierowców na ogarnięty wojną obszar jest niezwykle ryzykowne i moralnie wątpliwe.

Gdy dodamy do tego załamanie przewozów na wschód, wejście w życie zasad Pakietu Mobilności, przepisy podatkowe Nowego Ładu i gwałtownie rosnące ceny paliw- sytuacja flagowej polskiej branży, stojącej za lwią częścią polskiego PKB, staje się niezwykle trudna. A sami właściciele firm transportowych odnoszą wrażenie, że polityczne i humanitarne aspekty konfliktu za naszą wschodnią granicą w pełni dominują przekaz medialny i zaangażowanie urzędników państwowych. 

Tym bardziej warto podkreślić, że mimo problemów, firmy transportowe aktywnie włączyły się w akcje pomocy dla mieszkańców napadniętego państwa. Np. stworzony przez Śląski Sztab Kryzysowy projekt 4-ukraine.eu zrzesza firmy transportowe gotowe udostępnić pojazdy i kierowców ochotników w celu zapewnienia stałych możliwości transportu towarów na Ukrainę. O problemach i wyzwaniach dla polskiej branży transportowej będziemy dyskutować w środę 9 marca o godzinie 20.30 w programie Porozmawiajmy o Branży. Serdecznie zapraszamy do aktywnego uczestnictwa.