W związku ze wzrastającą ilością wypadków drogowych władze Waszyngtonu chcą zrezygnować z przepisu umożliwiającego warunkowy wjazd na skrzyżowanie i wykonanie manewru skrętu w prawo. Zdecydowana większość kierowców nie zatrzymuje się na czerwonej strzałce (odpowiednik polskiej zielonej).


I to mimo, że czerwony kolor sygnalizacji powinien psychologicznie bardziej oddziaływać na odruchy kierowcy niż polska zielona strzałka. 19% wzrost ilości wypadków w mieście skłania władze do poszukiwań sposobu rozwiązania problemu. Statystyka wypadków w stolicy wskazuje, że fakt, iż kierowcy nie zatrzymują się na czerwonej strzałce zauważalnie zwiększa ilość wypadków w szczególnie uczęszczanych miejscach oraz w okolicach szkół, placówek ochrony zdrowia, opieki społecznej, itd. Amerykanie, znani z prowadzenia badań statystycznych na szeroką skalę i naukowego podejścia do statystycznych obliczeń już od czterdziestu lat wskazują, że nieprzestrzeganie obowiązku zatrzymania się przed wjazdem na skrzyżowanie przy czerwonej strzałce powoduje szkoująco wysokie przyrosty liczby wypadków:

  • 40% więcej potrąceń pieszych

  • 82% więcej wypadków z udziałem rowerzystów


W Polsce Politechnika Warszawska (2010-2013) badała zachowanie kierowców w stolicy:

  • połowa kierowców nie zatrzymuje się przed sygnalizatorem przed wjazdem na skrzyżowanie przy zielonej strzałce.


Co gorsza, ten wynik prawdopodobnie nie stanowi rzeczywistej ilustracji problemu, ponieważ w w większości miast, poza stolicą, w których prowadzono obserwacje, przed wjazdem na skrzyżowanie zatrzymywał się 1-2% kierowców.  Wydaje się więc, że jest to najczęściej łamany przepis, częściej nawet niż przekroczenie dozwolonej prędkości, o którym wiele słyszymy na co dzień.
W niektórych miastach policja prowadzi cykliczną akcję "zielona strzałka" wychwytując kierowców, którzy nie stosują sie do obowiązku zatrzymania przed sygnalizatorem.

Europa stosuje w zakresie warunkowego wjazdu na skrzyżowanie rozmaite regulacje. Np. we Francji pomarańczowe światło wskazuje możliwość wjazdu i wykonania manewru. Zdarzają się także skrzyżowania, także w dużych miastach, w których pomarańczowa strzałka pozwala na przejazd przez skrzyżowanie na wprost, zawsze i bezwzględnie- po zatrzymaniu pojazdu. 
Szymon Janicki felietonista z działu Język angielski dla instruktorów
Shopping Cart
Koszyk jest pusty
Razem
0,00 
0