Waszyngton rozważa wycofanie przepisu o warunkowym skręcie w prawo. A w Polsce?

W związku ze wzrastającą ilością wypadków drogowych władze Waszyngtonu chcą zrezygnować z przepisu umożliwiającego warunkowy wjazd na skrzyżowanie i wykonanie manewru skrętu w prawo. Zdecydowana większość kierowców nie zatrzymuje się na czerwonej strzałce (odpowiednik polskiej zielonej).

I to mimo, że czerwony kolor sygnalizacji powinien psychologicznie bardziej oddziaływać na odruchy kierowcy niż polska zielona strzałka. 19% wzrost ilości wypadków w mieście skłania władze do poszukiwań sposobu rozwiązania problemu. Statystyka wypadków w stolicy wskazuje, że fakt, iż kierowcy nie zatrzymują się na czerwonej strzałce zauważalnie zwiększa ilość wypadków w szczególnie uczęszczanych miejscach oraz w okolicach szkół, placówek ochrony zdrowia, opieki społecznej, itd. Amerykanie, znani z prowadzenia badań statystycznych na szeroką skalę i naukowego podejścia do statystycznych obliczeń już od czterdziestu lat wskazują, że nieprzestrzeganie obowiązku zatrzymania się przed wjazdem na skrzyżowanie przy czerwonej strzałce powoduje szkoująco wysokie przyrosty liczby wypadków:

  • 40% więcej potrąceń pieszych
  • 82% więcej wypadków z udziałem rowerzystów

W Polsce Politechnika Warszawska (2010-2013) badała zachowanie kierowców w stolicy:

  • połowa kierowców nie zatrzymuje się przed sygnalizatorem przed wjazdem na skrzyżowanie przy zielonej strzałce.

Co gorsza, ten wynik prawdopodobnie nie stanowi rzeczywistej ilustracji problemu, ponieważ w w większości miast, poza stolicą, w których prowadzono obserwacje, przed wjazdem na skrzyżowanie zatrzymywał się 1-2% kierowców.  Wydaje się więc, że jest to najczęściej łamany przepis, częściej nawet niż przekroczenie dozwolonej prędkości, o którym wiele słyszymy na co dzień.

W niektórych miastach policja prowadzi cykliczną akcję “zielona strzałka” wychwytując kierowców, którzy nie stosują sie do obowiązku zatrzymania przed sygnalizatorem.

Europa stosuje w zakresie warunkowego wjazdu na skrzyżowanie rozmaite regulacje. Np. we Francji pomarańczowe światło wskazuje możliwość wjazdu i wykonania manewru. Zdarzają się także skrzyżowania, także w dużych miastach, w których pomarańczowa strzałka pozwala na przejazd przez skrzyżowanie na wprost, zawsze i bezwzględnie- po zatrzymaniu pojazdu. 

Wasze komentarze (2)

  1. W pozornie spokojnym i bez większych wydarzeń sezonie jak bumerang powraca problem "zielonej strzałki".Dyskusja na ten temat trwa od dawna ale wciąż budzi wielkie emocje. Likwidować ,czy zostawić! Koronnym argumentem za jej zniesieniem jest wzrastająca wciąż liczba generowanych przez lekceważących przepisy kierowców.
  2. Unia Europejska potrafi uregulować krzywiznę banana ale nie potrafi wprowadzić jednolitego obowiązującego w całej Europie kodeksu drogowego, co tam ci mądrale robią i za co biorą kasę?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.