W Polsce nie będzie (na razie) obowiązkowych badań dla starszych kierowców. A jak jest w innych krajach?

Ministerstwo infrastruktury nie zamierza wprowadzać obowiązkowych badań psychologicznych lub medycznych dla kierowców seniorów, mimo że zarówno Unia Europejska jak i eksperci bezpieczeństwa ruchu drogowego uważają takie rozwiązanie za zasadne.

Zamiast wprowadzania obowiązkowych badań, resort infrastruktury stawia na kampanie informacyjno-uświadamiające i  promujące odpowiedzialną postawę osób w starszym wieku. Ministerstwo już promuje i zamierza nadal działać na rzecz popularyzacji badań medycznych wśród starszych kierowców.

Marek Chodkiewicz, wiceminister infrastruktury informował niedawno o wprowadzeniu darmowych szkoleń i warsztatów na temat bezpiecznej jazdy w ośrodkach ruchu drogowego adresowanych do kierowców powyżej 60 roku życia. Z pewnością jest taka potrzeba, ponieważ co 10 wypadek drogowy w Polsce jest spowodowany przez starszego kierowcę. Dyskusja na ten temat wraca za każdym razem, gdy kierowca senior spowoduje wypadek o doniosłych skutkach- w 2017 roku po takim wydarzeniu jeden z posłów zgłosił nawet interpelację w sprawie wpływu starzenia się społeczeństwa na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

W różnych krajach władze podchodzą do problemu w indywidualny sposób:

  • w Japonii kierowcy w podeszłym wieku mają obowiązek oznaczyć samochód odpowiednią nalepką,
  • niektóre stany w Australii wprowadziły obowiązkowe badania- jednak kontrastowa analiza statystyk wypadków w stanach w których obowiązują badania okresowe i w których takiego obowiązku nie ma wskazuje, że badania nie mają wpływu na ilość wypadków powodowanych przez osoby starsze. Do podobnych wniosków doszli analitycy sytuacji w Finlandii (obowiązkowe badania okresowe) i Szwecji (brak obowiązku),
  • w Wielkiej Brytanii prawo jazdy wymaga odnowienia co 3 lata po ukończeniu 70 roku życia, a fakt zdiagnozowania dolegliwości lub choroby mogącej mieć wpływ na jakość kierowania pojazdem musi zostać zgłoszony przez kierowcę,
  • ciekawe rozwiązanie stosują Holendrzy- po 70 roku życia badania medyczne obowiązują co 5 lat, natomiast lekarz może orzec krótsze okresy wydania świadectwa i zalecić kolejne badanie np. za 2 lata,
  • w Portugalii seniorzy przechodzą badania medyczne co 2 lata. Okresowe badania obowiązują też w Danii, 
  • bardzo restrykcyjni są Włosi, którzy wymagają badań medycznych od kierowców niezależnie od wieku: do 50 roku życia co 10 lat, co 5 lat pomiędzy 50 a 70, co 3 lata pomiędzy 70 a 80, co 2 lata po 80 roku życia. (źródło portal europa.eu)

Tymczasem Unia Europejska już rozważa wprowadzenie obowiązkowych badań okresowych dla kierowców, którzy skończyli 60 lat. Zanim nowe przepisy zaczną obowiązywać, eksperci radzą kierowcom-  na łamach Rzeczpospolitej:

  • okresowe badania oceniające zdolność do kierowania,
  • trening umiejętności kierowania pojazdem,
  • unikanie skrętów i zawracania na skrzyżowania bez sygnalizacji świetlnej (około 50% wypadków z udziałem osób powyżej 60 roku życia ma miejsce w okolicy skrzyżowań, a manewr zawracania uchodzi za najbardziej wymagający dla starszych kierowców),
  • stosowanie się do limitów i ograniczeń prędkości,
  • korzystanie z urządzeń wspomagających kierowanie: czujniki cofania.

 

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now Button
  • Brak produktów w koszyku.