W autach będzie bezpieczniej [FILM]

Marek Rupental KIEROWCA.PL

Systemy przypominające o zapięciu pasów, monitorowanie ciśnienia w oponach, łatwe mocowania fotelików dziecięcych – takie wymogi od 1 listopada dotyczą rejestracji nowych samochodów.

Wprowadzenia tych nowych funkcji wymaga Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego, przyjęte w 2009 r. Jest to pojedynczy akt prawny, który zastąpił ponad 50 unijnych dyrektyw, nie obniżając przy tym żadnych norm bezpieczeństwa. Jak tłumaczą unijni urzędnicy, dzięki rozporządzeniu znacząco uproszczono europejskie przepisy dotyczące przemysłu motoryzacyjnego i zmniejszono obciążenia regulacyjne i administracyjne, z jakimi borykają się producenci samochodów.

Prościej i bezpieczniej

? Robimy wiele, żeby poprawić bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i wszystkich użytkowników dróg w Europie – mówi Antonio Tajani, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i komisarz ds. przemysłu i przedsiębiorczości. ? Nowe przepisy znacząco podniosą poziom bezpieczeństwa pojazdów, ponieważ zmniejszą prawdopodobieństwo wypadków i złagodzą skutki tych, których nie uda się uniknąć. Będzie to konkretne osiągnięcie na koncie Unii Europejskiej. Trzeba też pamiętać, że rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego jest jednocześnie jednym z najszerzej zakrojonych uproszczeń naszego prawodawstwa ? uchyla ono ponad 50 różnych dyrektyw i zastępuje je pojedynczym aktem prawnym.

Nowe przepisy mają pomóc Komisji Europejskiej w realizacji nowego celu, którym jest zmniejszenie do 2020 r. liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE o 50 proc. w stosunku do poziomu z 2010 r.

Co znajdziesz w nowym samochodzie?

Od 1 listopada nowe pojazdy muszą być wyposażone w szereg urządzeń i rozwiązań, które spotykało się do tej pory raczej w bogatszych wersjach.

• Siedzenie kierowcy będzie obowiązkowo wyposażane w urządzenie przypominające o zapięciu pasów. Będzie ono przypominać kierowcy o obowiązku zapięcia pasa sygnałem wizualnym i dźwiękowym, który nie będzie się wyłączał po rozpoczęciu jazdy.

• Samochody elektryczne będą musiały spełniać rygorystyczne wymogi dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego, które wykluczą możliwość porażenia prądem wskutek kontaktu z elementami pojazdu lub urządzeniami w komorze silnika.

• Samochody będą musiały posiadać co najmniej dwa całkowicie zintegrowane z tylnymi siedzeniami uchwyty do fotelików dziecięcych ISOFIX. Uchwytów tych można używać z kompatybilnymi fotelikami dziecięcymi ? zapewniają one większą stabilność fotelika i lepszą ochronę dziecka. Znacznie ułatwiają również montowanie fotelika w samochodzie.

• Oprócz tego w samochodach będą musiały znajdować się nowe etykiety zawierające ostrzeżenie przed umieszczaniem dziecięcych urządzeń przytrzymujących, w których dziecko znajduje się tyłem do kierunku jazdy, na siedzeniach z włączoną przednią poduszką powietrzną.

• Tylne siedzenia dla pasażerów, za którymi znajduje się bagażnik, będą musiały być wystarczająco wytrzymałe, by zabezpieczyć ich przed przemieszczającymi się przedmiotami z bagażnika w przypadku zderzenia czołowego. Dzięki temu mniejsze będzie prawdopodobieństwo, że osoby znajdujące się w samochodzie zostaną w trakcie zderzenia uderzone przez przedmioty z bagażnika i odniosą wskutek tego obrażenia.

• Samochody osobowe będą musiały być obowiązkowo wyposażone w pokładowy system monitorowania ciśnienia w oponach, który będzie wykrywał spadek ciśnienia i informował o nim kierowcę. Znacznie zmniejszy to ryzyko pęknięcia opony, co może doprowadzić do poważnego wypadku z dachowaniem. Właściwe ciśnienie w oponach oznacza też krótszą drogę hamowania i mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie ? niższe emisje CO2.

• Nowe typy samochodów osobowych będą również obowiązkowo wyposażane w sygnalizatory zmiany biegu, ułatwiające kierowcom bardziej oszczędną i ekologiczną jazdę.

? Jak informuje Komisja Europejska ? wszystkie rozwiązania będą obowiązkowe dla nowych typów pojazdów (tj. pojazdów homologowanych po 1 listopada 2012 r.). Od 2014 r. wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w UE będą musiały posiadać wymienione zabezpieczenia.

Oprac. Maciej Piaszczyński

 Zobacz film:

1 komentarz do “W autach będzie bezpieczniej [FILM]”

  1. Pingback: pk789

Dodaj komentarz