Sejm przyjął ustawę umożliwiającą zdawanie egzaminu w miastach prezydenckich nieposiadających praw powiatu.

Dziś przed południem Sejm uchwalił nowelizację ustawy o kierujących, która zezwala marszałkom tworzenia punktów egzaminacyjnych na kategorie AM, A1, A2, A, B1 oraz B we wszystkich miastach prezydenckich nie tylko tych zaś posiadających prawa powiatu. Będzie to około 40 nowych miast.


W opinii wnioskodawcy projektu Krzysztofa Brejzy (PO) ustawa jest korzystna dla mieszkańców tych 40 miast, które zyskają możliwość przeprowadzania egzaminów, a zwłaszcza dla ludzi młodych oraz dla tych, dla których prawo jazdy jest atutem i niezbędnym dokumentem na rynku pracy.


Uchwalona dziś ustawa była drugim podejściem do umożliwienia rozszerzenia kręgu miast, w których przeprowadza się egzamin - pierwszy projekt został zablokowany w Sejmie poprzedniej kadencji przez dyrektorów ośrodków ruchu drogowego zrzeszonych w Krajowym Związku Dyrektorów WORD, którzy i tym razem w większości mieli duże zastrzeżenia do projektu. Chodziło głownie o sposób finansowania przyszłych filii i niebezpieczeństwo, że konieczność ich otwarcia będzie dla lokalnych polityków elementem gry politycznej, np. przed wyborami. Podczas sejmowej debaty o obawach tych wspominał również podsekretarz stanu w MTBiGM Tadeusz Jarmuziewicz, który zaznaczył jednak, że ustawa ma dać marszałkom jedynie narzędzia do otwierania filii WORD-ów a to, czy zostaną one użyte, powinno zależeć sod zdroworozsądkowej analizy sytuacji.


Ustawa może doprowadzić do spadku cen kursów nauki jazdy - nie potrzebne będą już jazdy wielokilometrowe jazdy szkoleniowe. Poseł podczas prac w Sejmie wielokrotnie podkreślał to, jak wielką niedogodnością dla kursanta jest konieczność poświęcenia całego dnia na dojazd pociągiem lub PKS-em do oddalonego wiele kilometrów miasta egzaminacyjnego.


Wnioskodawcy podkreślają, że w Polsce występuje najbardziej scentralizowany dostęp do punktu egzaminacyjnego - jeden punkt obsługuje 700 tys. mieszkańców. W Wielkiej Brytanii na jeden ośrodek przypada 150 tys. osób, a w Irlandii zaledwie 90 tys. mieszkańców. W Niemczech (mających o wiele niższy poziom wypadkowości niż Polska) nie ma w ogóle WORD-ów, a egzaminy zdaje się w kilku tysiącach rozrzuconych w różnych miejscowościach szkołach nauki jazdy.


Ustawa nie zakłada tworzenia całych nowych WORD’ów (razem z dyrekcją i rozbudowaną administracją. Będą mogły powstać jedynie punkty egzaminacyjne - niezbędne do zdawania egzaminu.


Miasta, które zyskają możliwość przeprowadzania egzaminów na swoim terenie


W kolejności liczby mieszkańców:


Inowrocław, Lubin, Ostrowie Świętokrzyski, Ostrów Wielkopolski, Gniezno, Pabianice, Głogów, Tomaszów Mazowiecki, Kędzierzyn Koźle, Stalowa Wola, Bełchatów, Mielec, Tczew, Świdnica, Zgierz, Ełk, Pruszków, Racibórz, Zawiercie, Starachowice, Legionowo, Wodzisław Śląski, Puławy, Radomsko, Starogard Gdański, Skarżysko Kamienna, Wejherowo, Kutno, Otwock, Zduńska Wola, Kołobrzeg, Żyrardów, Nowa Sól Oświęcim, Bolesławiec, Knurów.


 


 

redaktor felietonista z działu
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0