Tor Modlin, czyli ODTJ z historią [zdjęcia, wideo]

Pod koniec kwietnia odbyło się uroczyste otwarcie Toru Modlin, czyli obiektu służącego doskonaleniu umiejętności kierowania pojazdami. ODTJ znajduje się w Nowym Dworze Mazowieckim, posiada dwa tory: szkoleniowy i sportowo-treningowy, i kosztował 30 mln zł.

– Tor Modlin to kolejny element aktywnie kreowanej przez samorząd polityki bezpieczeństwa na naszych drogach – mówił podczas otwarcia obiektu marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. – Ciągle chodziło nam po głowie, że jest potrzebny bardzo nowoczesny ośrodek, w którym kierowcy będą mogli doskonalić się w niełatwej przecież sztuce prowadzenia samochodu. I to zarówno początkujący, jak i zawodowi. Teraz oddajemy im do dyspozycji Tor Modlin. Oddajemy z nadzieją, że będzie to atrakcyjne miejsce spędzenia czasu i połączenia przyjemnego z pożytecznym.

Ośrodek za 30 mln zł

Tor Modlin znajduje się 36 km od centrum Warszawy, w bezpośrednim sąsiedztwie Portu Lotniczego Modlin. Obiektem zarządza Warszawski Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy, czyli spółka powołana z inicjatywy Zarządu Województwa Mazowieckiego. Jej jedynym udziałowcem jest Agencja Rozwoju Mazowsza.

– Pomysłodawcy stworzenia Toru Modlin to grono osób zaangażowanych w systematyczne zwiększanie bezpieczeństwa ruchu drogowego na Mazowszu, któremu przewodzi Waldemar Kuliński, sekretarz województwa mazowieckiego. Miał on szczególny udział w powstaniu naszego ośrodka – mówi „Szkole Jazdy” prezes Toru Modlin Rafał Zięba.

Prace nad projektem ośrodka zaczęły się w 2012 roku. Jednak przed rozpoczęciem budowy część założeń została zmodyfikowana. Chodziło m.in. o to, żeby uzyskać niezależność obu części ośrodka, czyli dwóch torów: szkoleniowego i sportowo-treningowego.

– Wykonawca przejął plac budowy w październiku 2016 roku, a jesienią 2017 roku obiekt był gotowy – wylicza Zięba. – Ośrodek kosztował 30 mln zł netto. Inwestycja została zrealizowana ze środków własnych.

Dwa tory

Kierowcy mogą doskonalić umiejętności na dwóch torach: szkoleniowym i sportowo-treningowym. Pierwszy wyposażony jest w trzy płyty poślizgowe z kurtynami wodnymi i wzniesieniami z 10-procentowym nachyleniem.

Pomyślano też o motocyklistach. To właśnie z myślą o nich przygotowano plac o wymiarach 37×130 m. Na jego powierzchni zarysowane są moduły treningowe typowe dla takich pojazdów – koła, slalomy i ciasne zakręty. Z kolei na miłośników samochodów terenowych czeka tor ziemny. Luźna nawierzchnia i przeszkody dają możliwość przetestowania terenówek, quadów czy SUV-ów.

Drugi tor ma długość ok. 1,4 km. Charakteryzują go kręte trasy o różnych stopniach trudności, wymagające jazdy precyzyjnej, ale pozwalające też na osiąganie wysokich prędkości. Kierowcy mogą się sprawdzać aż na trzynastu technicznych zakrętach.

Fot. Tor Modlin

Centrum konferencyjne w składzie amunicji

Tor Modlin przygotował ofertę zarówno dla firm, jak i osób prywatnych. Zajęcia obejmują kursy bezpiecznej jazdy o różnym stopniu zaawansowania, szkolenia jazdy ekonomicznej i defensywnej, a także swobodne treningi jazdy sportowej. Goście ośrodka mają do dyspozycji nowoczesną infrastrukturę. To dwa niezależne od siebie tory, pięć modułów treningowych z czterema płytami poślizgowymi, szarpakiem oraz mokrymi i suchymi przeszkodami, wielofunkcyjny budynek z salami konferencyjnymi i szkoleniowymi, krytą trybuną i miejscami siedzącymi dla 150 osób, tarasami widokowymi, telebim, centrum konferencyjne zlokalizowane w XIX-wiecznym składzie amunicji. Wszystkie szkolenia odbywają się pod nadzorem doświadczonych instruktorów. Ośrodek ma być również wykorzystywany do organizacji różnego rodzaju imprez, takich jak zawody sportowe, prezentacje, imprezy integracyjne.

Centrum konferencyjne zlokalizowane w prochowni                                                                                         Fot. Tor Modlin

Kierowca rajdowy ambasadorem ośrodka

Ambasadorem ośrodka został Leszek Kuzaj, jeden z najbardziej doświadczonych i utytułowanych polskich kierowców rajdowych.

– Jestem zaszczycony, że mogę pracować z tak świetnym zespołem ludzi i zarazem być ambasadorem Toru Modlin – mówił podczas otwarcia ośrodka Kuzaj. – To wspaniały, nowoczesny i wielofunkcyjny obiekt. Głęboko wierzę, że w niedługim czasie nasz ośrodek zostanie numerem jeden wśród centrów szkoleniowych tego typu w Polsce. Robimy wszystko, by w każdej dziedzinie zapewnić najwyższe standardy. Chcemy, żeby było tak zarówno jeśli chodzi o instruktorów, szkolenia, bezpieczeństwo na obu torach, ale również zapewnianie gościom wrażeń i pozytywnych emocji – zapewnia Leszek Kuzaj. – Tak jak podczas mojej kariery kierowcy rajdowego, kiedy zawsze dążyłem do zwycięstwa, teraz też liczę, że wyjątkowy system naszych szkoleń przyniesie nam sukces.

Leszek Kuzaj – ambasador Toru Modlin                                                                                                                                                  Fot. Tor Modlin

Wchodzenie na wysokie obroty

Na terenie województwa mazowieckiego funkcjonuje już kilka ODTJ-otów (w Warszawie, Mławie, Bielicach, Czerwienicy i Zbuczynie). Czy na rynku jest jeszcze miejsce na kolejny taki obiekt? Zdaniem Zięby, jak najbardziej. Dlaczego?

– Tor Modlin zdecydowanie nie jest kolejnym „takim obiektem”. To miejsce niepowtarzalne i wyjątkowe, dające w zasadzie nieograniczone możliwości organizowania szkoleń, jazd treningowych, zawodów sportowych oraz wszelkich innych imprez. Mamy najnowocześniejszy, doskonale wyposażony tor szkoleniowy z pięcioma modułami treningowymi. Mamy mogący działać niezależnie tor sportowo-treningowy, znakomite zaplecze w postaci wielofunkcyjnego budynku – wymienia Zięba. – Do tego dochodzi centrum konferencyjne w prochowni z XIX wieku oraz doskonała lokalizacja. Niedawno oficjalnie rozpoczęliśmy działalność i odwiedzający nas goście są pod wielkim wrażeniem. Mam nadzieję, że – używając przenośni motoryzacyjnej – po krótkim okresie na dotarcie już wkrótce będziemy pracować na pełnych obrotach.

Jakub Ziębka

Wasze komentarze (1)

  1. Właśnie na realizacji takich ponad standardowych szkoleń dla wielu nie tylko młodych kierowców powinny skupiać uwagę kierownictwa ODTJ. Jestem pewien,że formuła zaproponowana przez Waldemara Kulińskiego sekretarza województwa mazowieckiego, prezesa Tor Modlin Rafała Zięba ,dyrektora WORD Dariusza Szczygielskiego wraz z oraz gronem osób zaangażowanych w zwiększaniu bezpieczeństwa ruchu drogowego na Mazowszu, jest krokiem w właściwym kierunku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.