28 i 29 maja 2011 r. w Warszawie odbyły się Pierwsze Targi Pojazdów Zabytkowych Moto Nostalgia. Oprócz syrenek i innych legend rodzimej motoryzacji, można było zobaczyć jeden z najstarszych, zarejestrowanych w Polsce samochodów.

Impreza była wyjątkową gratką dla wszystkich fanów motoryzacji. Oprócz licznych legendarnych pojazdów znakomitych marek, samochodów PRL-u, słynnych samochodów sportowych, amerykańskich krążowników szos i mnóstwa motocykli, zwiedzający mogli odwiedzić stoiska wystawców branżowych, producentów i dystrybutorów części i akcesoriów oraz warsztatów renowacji pojazdów.


Wśród wystawców można było zobaczyć eksponaty klubów miłośników marek: Citroen Veteran Club Polska, Porsche Club Poland, Klub Zabytkowych Mercedesów, Forza Italia, Stowarzyszenie FSO Autoklub, Automobilklub Królewski, Classic Gniezno VMC, Oldtimer Club Poland i wielu innych. Klub Zabytkowych Mercedesów wystawił m. in. Mercedesa 220 SE „Ponton” (foto 1, 2) w wersji cabrio z 1960 r., Mercedesa 280 CE z 1977 r. uczestniczącego w tegorocznym rajdzie Monte Carlo samochodów zabytkowych oraz jedyny na świecie jeżdżący model Mercedes 200 Roadster Sport, gruntownie odbudowany w latach 1994-2000, zdobywca wielu pucharów w konkursach elegancji.


Motoryzację francuską reprezentowały liczne egzemplarze Citroenów, w tym Citroen Traction Avant 11 CV BL z 1938 roku (foto 3), Citroen ID Break z 1975 roku (foto 4), a także kilka Citroenów 2CV wystawionych przez Klub Antycznych Citroenów, m.in. najdroższa i najbardziej poszukiwana wersja 2CV Charleston i najpopularniejsza 2CV6 Club.


W stoisku magazynu Classicauto można było zobaczyć legendarną Lancię Stratos HF w "cywilnej" wersji Stradale. Wyprodukowano tylko 500 sztuk tego samochodu (foto 7). Tuż obok można było podziwiać wierną replikę Fiata X1/9 Abarth Prototipo, który miał być rajdowym następcą Lancii Stratos. Wyprodukowano jedynie pięć egzemplarzy, do dziś zachowały się jedynie dwa oraz kilka replik (foto 8).


Miłośnicy dużych prędkości mogli podziwiać legendarne egzemplarze znanych polskich konstrukcji wyścigowych z kolekcji Roberta Stecia. Tuż obok dumnie prezentowały się samochody rajdowe znane z polskich tras, m. in. Ford Sierra Cosworth RS wielokrotnego mistrza Polski Mariana Bublewicza. Nie zabrakło oczywiście rodzimych konstrukcji samochodów i motocykli z czasów PRL. Wśród licznych eksponatów wyróżniały się: Mikrusy, Syrena 105 i jeden z niewielu egzemplarzy Syreny 110, jeden z siedmiu prototypów Poloneza Analog (foto 13), Warszawa 223(foto 14), Maluszki i Polski Fiat 125p w barwach WPT z numerem bocznym 1313, znany z serialu „Zmiennicy” (foto 16).


Polskie konstrukcje motoryzacyjne uzupełniały motocykle, w tym wiele egzemplarzy Junaków, SHL-ek, WFM-ek oraz pieczołowicie odrestaurowana Osę (foto 17). Stowarzyszenie Posiadaczy Motocykli Sokół wystawiło kilka egzemplarzy Sokoła 1000, najbardziej znanego przedwojennego polskiego motocykla.


Nie brakowało również samochodów produkowanych w drugiej połowie XX wieku w krajach socjalistycznych. Wśród wielu egzemplarzy Wartburga, Zastavy i Łady wyróżniał się biało-niebieski P-70, odrestaurowany przez p. Romana Gawędę, lekarza z Lublina, jeden z ok. 20 jeżdżących egzemplarzy na świecie. (foto 20)


Jedną z największych atrakcji wystawy był najstarszy samochód zarejestrowany w Polsce - Rambler 1903 Typ E. W tym roku jako pierwszy i jedyny samochód z Polski weźmie udział w rajdzie London-Brighton (foto 21). Tuż obok Ramblera zaparkował stuletni Brush Runabout typ E. Bardzo konserwatywny i oszczędny kształt nadwozia a także długa historia samochodu sprawiają, że koneserzy są w stanie zapłacić za niego naprawdę duże pieniądze. Wartość tego modelu została wyceniona na ok. 120 tys. zł. (z opisu wystawcy) (foto 22).


Nieopodal można było podziwiać wóz strażacki American LaFrance z 1927 roku. To jeden z nielicznych ocalałych samochodów strażackich tego typu na świecie. American LaFrance Fire Engine Company to firma, która od 139 lat buduje wyłącznie pojazdy dla straży pożarnej. (foto 23, 24)


Jedną z atrakcji wystawy były dwa pojazdy, które woziły Papieża Jan Pawła II w czasie pielgrzymek do Polski. Uwagę zwiedzających zwracał pieczołowicie odrestaurowany Star cabrio na podwoziu Stara 660 z pierwszej wizyty Papieża w Ojczyźnie. Nadwozie zniszczone natychmiast po pielgrzymce po ponad 30-tu latach zostało odbudowane przy współpracy inżynierów z PIMOT (foto 25).


ella


 


 

redaktor felietonista z działu
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0