Strategia wyparcia

  • Działanie na obszarze rynku malejącego wymaga odwagi, determinacji i analizy- z pewnością nie usprawiedliwiania niepowodzeń czynnikami zewnętrznymi.
  • „Musimy wziąć na siebie odpowiedzialność za swój biznes”, twierdzi Aleksander Sienkiewicz- doradca sprzedaży i marketingu, gość programu Porozmawiajmy o Branży.

„Zdarza się, że przedsiębiorcy unikają osobistej odpowiedzialności za wyniki swojego biznesu. Mówią, że wszystko się zmienia „przez nich”, „przez system”, „przez zmianę”, „przez nowe pokolenie”. Można to nazwać mechanizmem wypierającym, który w konsekwencji może być bardzo niebezpieczny. Może skutkować „przespaniem” zmian i nowych uwarunkowań”.

Sienkiewicz zauważa, że zupełnie inną postawą jest przyjęcie założenia, że coś się zmienia wokół nas i rozważanie aktywne w jaki sposób nowa sytuacja wpłynie na prowadzone przez nas przedsiębiorstwo. Jak zminimalizujemy stratę, jak zmaksymalizujemy zysk, zmienimy model funkcjonowania, poszukamy nowych możliwości poprzez analizę zasobów i zastanowienie się w jakie nowe obszary działalności można wejść. Trzeba zadawać pytania i wykorzystywać wiedzę uzyskaną w odpowiedziach na te pytania.

„Warto dokonać analizy kosztów, procesu marżowania. Ale to wszystko zależy od tego, czy przyjmiemy postawę odpowiedzialną za wynik swojej firmy. Jeśli to zrobimy, taka analiza sytuacji jest po prostu próbą zrozumienia otoczenia”,