Mimo, że seniorzy stanowią liczną grupę kierowców to zdają sobie sprawę z tego, że wolniejsza jazda jest po prostu bezpieczniejsza. Jeżdżą wolniej, unikają jazdy nocą i finalnie powodują znacznie mniej wypadków śmiertelnych niż osoby młode.

  • Im lepsza droga tym wypadków jest więcej.

  • Co ciekawe to właśnie zimą podczas złej pogody wypadków jest najmniej.

  • Kierowcy wiedząc, że jest kiepska pogoda bardziej uważają. Świadomość rośnie także z wiekiem.


Gorszy wzrok i wolniejszy czas reakcji to główne trudności seniorów na drodze. Jak wynika z analizy Centralnego Instytutu Ochrony Pracy PIB seniorzy stronią od ryzyka za kółkiem.

Dr Anna Łuczak z CIOP-PIB wnioskuje, że największą trudnością dla seniora jest pokonywanie skrzyżowań. Wiek kierowcy 85+ to 10-krotnie wyższe ryzyko wypadku niż w przypadku kierowcy, który ma w okolicach 40lat.
W Norwegii przeprowadzono badania kierowców na symulatorach. Okazało się, że kierowcy 65+ mają o około 27% gorszy czas reakcji w porównaniu do kierowców 35-45lat przy prędkości 60-80km/h na obszarze wiejskim. Jeszcze gorzej kierowcy 65+ radzą sobie w mieście - średnio ich czas reakcji jest gorszy o 46% w stosunku do osób 35-45lat.

Według szacunkowych prognoz w 2030 roku 25% kierowców będzie w wieku 65+. Dr Anna Łuczak twierdzi, że wraz z wiekiem kierowca staje się bardziej doświadczony, a zarazem świadomy swoich gorszych możliwości od młodszego pokolenia. Jeździ wolniej, jest bardziej ostrożny i bezpieczny dla pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Nie bez powodu wszystkie firmy ubezpieczeniowe pobierają wyższe opłaty od najmłodszych kierowców niż od tych starszych, bardziej doświadczonych.

Albin Sieczkowski, bloger motoryzacyjny

 

 
Albin Sieczkowski felietonista z działu Felietony
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0