Publiczne doskonalenie techniki jazdy

doskonalenie techniki jazdy

Już nie tylko WORD-y w Zielonej Górze i Lublinie mają własne ośrodki doskonalenia techniki jazdy. W lipcu dołączył do nich Gdańsk. ODTJ zamierza także budować WORD w Łodzi. Z kolei Olsztyn jeszcze się waha.

Najnowsza inwestycja Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku nazywa się Autodrom Pomorze. ODTJ został wybudowany w Pszczółkach kosztem 12,5 mln zł. Prace trwały krótko, bo niecały rok.

Kompleks został rozlokowany na 8 ha. Na tym terenie znajdują się m.in.: ponadkilometrowy tor kartingowy, półkilometrowy tor quadowy, płyty (poślizgowa prostokątna i w formie pierścienia), plac manewrowy, wzniesienia z łukiem i nawodnione, budynki biurowe wraz z halą garażową oraz sala wykładowa dla dwudziestu osób.

Oficjalne otwarcie obiektu nastąpiło 25 lipca. Autodrom Pomorze jest czynny codziennie od godz. 8 do 20. Jaka jest jego oferta? W Pszczółkach można sprawdzić swoje podstawowe umiejętności, począwszy od zajęcia prawidłowej pozycji za kierownicą przez hamowanie awaryjne z ABS i bez systemu aż po panowanie nad samochodem podczas nadsterowności i podsterowności. Ośrodek oferuje zróżnicowane szkolenia, prowadzone przez doświadczonych instruktorów techniki jazdy, nazwane bezpieczna flota, szkolenie przed zimą, oraz szkolenie z jazdy dynamicznej.

– Nasz ośrodek w porównaniu z innymi jest dość specyficzny, bo postawiliśmy także na rekreację – mówi Roman Nowak, kierownik ODTJ w Pszczółkach. – Był to krok w dobrym kierunku. Widać to po liczbie osób, które korzystają choćby z naszego toru gokartowego. Nie znaczy to jednak, że zainteresowaniem nie cieszą się nasze szkolenia. Wręcz przeciwnie. Dobrze jest patrzeć na rosnącą świadomość kierowców, którzy nie uważają się za mistrzów kierownicy i chcieliby się u nas czegoś pożytecznego nauczyć.

Falstart

Autodrom Pomorze nie jest pierwszym ośrodkiem doskonalenia techniki jazdy, który został wybudowany przez WORD. Wcześniej podobne kompleksy otworzyły ośrodki w Zielonej Górze i Lublinie. Dlaczego jednostki budżetowe, podlegające urzędom marszałkowskim, postanowiły poszerzyć swoją ofertę o działalność związaną z doskonaleniem techniki jazdy? Po 1 stycznia 2013 roku miały wejść w życie nowe przepisy dotyczące młodych kierowców. Istotnym elementem nowych regulacji powinien być obowiązek przejścia przez nich praktycznego szkolenia z bezpiecznej jazdy. Miało się to odbywać właśnie na ODTJ-ach.

Dlatego przedsiębiorcy prywatni oraz WORD w Zielonej Górze postanowili wybudować kompleksy, z których później mogliby korzystać m.in. młodzi kierowcy. ODTJ w Tomaszowie (gmina Żagań) powstał już w 2011 roku na terenie byłego lotniska wojskowego. Teren liczy aż 16 ha, przed budową nie miał nawet przyłącza energii elektrycznej ani wody.

Jak możemy przeczytać na stronie internetowej ośrodka, ODTJ Tomaszowo jest ośrodkiem stopnia wyższego, co oznacza, że jest uprawniony do szkolenia kierowców wszystkich kategorii. Ponadto przeprowadzane są tam egzaminy państwowe dla kandydatów na instruktorów techniki jazdy. W Tomaszowie odbywają się także szkolenia z jazd w warunkach specjalnych kwalifikacji wstępnej kierowców, doskonalące technikę i taktykę jazdy oraz imprezy motoryzacyjne. Firmy i fani motoryzacji korzystają również z możliwości wynajęcia infrastruktury ośrodka na imprezy zamknięte. Problem jednak w tym, że w 2013 roku nie weszły w życie przepisy nakazujące młodym kierowcom m.in. odbycie praktycznego szkolenia dotyczącego bezpiecznej jazdy. Znaczy to, że ODTJ Tomaszowo nie może zarabiać tyle, ile na początku zakładano.

Lublin poczekał

Teraz ma się to zmienić. Nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami dotycząca młodych kierowców została przesunięta o trzy lata. Przepisy mają wejść w życie na początku przyszłego roku. Dlatego też Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Lublinie, idąc tropem Zielonej Góry, także postanowił wybudować ODTJ. Stało się to w połowie ubiegłego roku, choć początkowo inwestycję planowano zakończyć dwa lata wcześniej. Koszt budowy ODTJ-u wyniósł 12 mln zł, z czego 2 mln pochodziły z funduszy unijnych.

Obecnie ośrodek doskonalenia techniki jazdy w Lublinie oferuje specjalistyczne kursy dla osób prywatnych, które pozwalają im podnieść umiejętności na przykład w skrajnych warunkach pogodowych. Z usług ODTJ-u korzystają również ośrodki szkolenia kierowców, prowadzące tzw. kwalifikację wstępną, a także kierowcy pojazdów uprzywilejowanych i przewożących wartości pieniężne, którzy muszą przejść dodatkowe szkolenia.

– Nasze obiekty są też wynajmowane na szkolenia i eventy – mówił w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” wicedyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Lublinie Adam Banaszkiewicz. – Mieliśmy nawet jeden wieczór kawalerski, oczywiście bez alkoholu! Jak najbardziej czekamy na młodych kierowców, którzy zaczną się pojawiać od 2016 roku. Jednak przy obecnym zainteresowaniu będzie to wymagało od nas dużej mobilizacji, ponieważ już teraz nie narzekamy na brak zajęć. Szczególnie jeśli sąsiednie województwa nie będą dysponowały odpowiednimi obiektami, możemy spodziewać się napływu kierowców również stamtąd. Choć i teraz przyjeżdżają szkolić się u nas osoby między innymi z podkarpackiego.

Łódź się szykuje

Okazuje się, że liczba ODTJ-ów, których właścicielami są wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, wkrótce się powiększy. Inwestycję planuje WORD w Łodzi. Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy ma powstać na Olechowie.

– Na razie prowadzone są badania geologiczne gruntu – mówi Łukasz Kucharski, szef łódzkiego WORD-u. – Następnie będziemy zastanawiali się nad wielkością planowanej inwestycji. Budowa ODTJ-u musi nam się spiąć finansowo, nie możemy pozwolić sobie na przeinwestowanie. Zakładamy kilka wariantów inwestycji. Od tego, który przyjmiemy, zależą koszty budowy ODTJ-u. Wstępnie liczyliśmy, że chodzi o kwotę w granicach 12 – 25 mln zł.

Decyzji co do budowy swojego ośrodka doskonalenia techniki jazdy nie podjął jeszcze WORD w Olsztynie. Ma się to stać w ciągu najbliższych miesięcy.

– Taka inwestycja była już planowana wcześniej przez mojego poprzednika – wyjaśnia Stanisław Szatkowski, dyrektor olsztyńskiego WORD-u. – Ale ze względu na przesunięcie wejścia w życie przepisów dotyczących młodych kierowców do budowy kompleksu nie doszło. Teraz musimy na spokojnie zastanowić się, czy gotowy już projekt jest racjonalny (szacowany koszt to 30 mln zł), a miejsce wystarczająco atrakcyjne.

Gdzie będzie szkolił się młody kierowca?

Zakładając, że WORD-y w Łodzi i Olsztynie wybudują ośrodki doskonalenia techniki jazdy do połowy przyszłego roku (wtedy mogą zacząć się zgłaszać młodzi kierowcy, którzy zdobyli uprawnienia na początku 2015 roku), praktycznych szkoleń z zakresu bezpiecznej jazdy nie zrealizują w swoim województwie mieszkańcy: zachodniopomorskiego, podlaskiego, śląskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego. W innych regionach istnieje już co najmniej jeden ODTJ, więc z przeszkoleniem młodych kierowców nie będzie tam problemów. Ale sytuacja może się jeszcze poprawić. Bo potencjalni inwestorzy, którzy rozważają budowę ODTJ, w każdej chwili mogą zacząć działać.

Jakub Ziębka

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.