Trochę czasu już minęło odkąd pojawiły się na polskich ulicach pierwsze hulajnogi elektryczne, ale w końcu użytkownicy UTO będą mieli swoje prawa i obowiązki.
- Hulajnogami elektrycznymi będzie można jeździć po chodnikach, ale tylko wtedy gdy nie będzie obok ścieżki rowerowej
- Kierujący UTO jadąc po chodniku będzie musiał jechać wolno oraz ustępować pierwszeństwa pieszym
- Maksymalna prędkość hulajnogi elektrycznej nie będzie mogła być większa niż 25km/h
- Kierujący UTO będą mogli jeździć po ścieżkach rowerowych, drogach dla rowerów, przejazdów dla rowerów oraz pasach ruchu dla rowerów posiadając kartę rowerową
- Kierujący UTO w przypadku braku drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów będą mogli poruszać się jezdnią drogi jeżeli obowiązująca prędkość na tej drodze wynosi nie więcej niż 30km/h
- Minimalny wiek do korzystania z UTO to minimum 10lat. Zabrania się korzystania z UTO dzieciom młodszym niż 10lat, nawet pod opieką osoby dorosłej
- Zabronione jest parkowanie gdzie popadnie. UTO musimy zaparkować w miejscu w którym nie będzie utrudniać ono ruchu ani zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym
Projekt ustawy o zmianie Ustawy Prawo O Ruchu Drogowym oraz Ustawy O Elektromobilności I Paliwach alternatywnych został opublikowany w minioną środę 7.08.2019 przez Rządowe Centrum Legislacji. Projekt trafił do konsultacji publicznych, które potrwają do 9.09.2019 roku.
Nowe przepisy wprowadzają do ustawy definicję UTO (urządzenie transportu osobistego).
Zgodnie z nowymi zmianami:
- art. 2 pkt 47b) urządzenie transportu osobistego – urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9m, długości nieprzekraczającej 1,25m, masie własnej nieprzekraczającej 20kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25km/h
- art.2 pkt 12a) pojazd elektryczny lekki – pojazd w rozumieniu art. 2 pkt 47, wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny, oraz pkt 47b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania;
W ustawie jasno jest określone, że UTO może mieć tylko silnik elektryczny, który jest ekologiczny i nie zanieczyszcza powietrza tak jak w przypadku silnika spalinowego. Jeżeli urządzenia UTO nie będą spełniać warunków z nowych przepisów to sprzedawcy oraz firmy wypożyczające taki sprzęt będą miały pół roku od dnia wejścia ustawy w życie do tego aby dostosować swoje urządzenia do obowiązujących przepisów.
Ponadto nowela przewiduje także nową definicję roweru:
- 47) rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h; określenie to obejmuje również urządzenie transportu osobistego;
Obecnie w Polskim prawie nie ma żadnych regulacji dotyczących UTO stąd też użytkownicy tych mobilnych gadżetów traktowani są jeszcze jako piesi. Hulajnogi stały się już hitem głównie wśród młodzieży i już prawie 10% Polaków korzysta z takich urządzeń.
Albin Sieczkowski, bloger motoryzacyjny
Pingback: LSM99 คือ ผู้ให้บริการ เว็บตรง อันดับ 1
Pingback: ดูซีรี่ย์ออนไลน์
Pingback: Best universities in Africa
Pingback: UFAPIG Login
Pingback: ปลูกผม
Możliwość komentowania została wyłączona.