Kursanci, którzy pojawiają się w OSK, mają różne oczekiwania, aspiracje, każdy na swój sposób angażuje się w szkolenie. W tej części naszego cyklu zaprezentujemy najbardziej typowe postawy młodych, sklasyfikowanych w tzw. plemiona. Ciekawe, czy rozpoznacie wśród nich swoich kursantów.

Cykl artykułów „Poznaj swojego kursanta” został opracowany specjalnie dla czytelników „Szkoły Jazdy” przez firmę IQS, która od 11 lat bada kolejne pokolenia młodych Polaków. Nasze artykuły mają przybliżyć Państwu obraz dzisiejszych młodych kursantów w różnych aspektach. Warto wiedzieć, czego chcą od życia, jakie mają aspiracje, po co im prawo jazdy, w jaki sposób potrafią i chcą się uczyć. Najbardziej liczące się firmy w Polsce, które kierują swoją ofertę do młodych klientów, korzystają z wyników badań firmy IQS. Przy projektowaniu i wdrożeniu nowych e-kursów „Teoria w domu” my również mieliśmy je na uwadze. Dzięki temu stworzyliśmy najbardziej atrakcyjne i najpopularniejsze wśród kursantów narzędzie do nauki teorii, czego dowodem są doskonałe opinie w Internecie oraz szybko rosnąca liczba użytkowników.


 


Co oznacza określenie „statystyczny millenials”? To marketingowy slogan, świetnie wkomponowane hasło w świecie pełnym skrótów i uproszczeń. Ponad 10-letnie doświadczenie w przeprowadzaniu badań osób między 16. a 29. rokiem życia pokazało nam, że nie ma typowego millennialsa.


W badaniu „Świat młodych” w wyniku analizy zachowań i postaw, potrzeb i pragnień dokonaliśmy podziału millennialsów na plemiona. Wyróżnione przez nas grupy - choć w ich skład wchodzą ludzie w tym samym wieku - znacznie się od siebie różnią.


Ziomki - grunt to dobra zabawa


Najliczniejszą grupą są ziomki, osoby z mocno wyostrzonym instynktem stadnym. Hedonistycznie nastawieni do życia, potrzebują paczki znajomych, żeby z niego korzystać „na maksa”, żeby był wspólny „fun”, czyli zabawa. Co ciekawe, jest to plemię zamieszkujące miejscowości różnej wielkości, także wsie. Sieci społecznościowe - Facebook, Instagram, Snapchat - to dla nich środowisko naturalne. Lubią tam być, pokazać się - nawet jeśli tylko smażą jajecznicę. Za to raczej mało interesują się tym, co dzieje się wokół nich. Polityka, kariera - na to jeszcze przyjdzie czas. Dorośli często oskarżają ich o lenistwo, samouwielbienie, brak odpowiedzialności. Na ziomków to nie działa!


Domisie - rodzina, przyjaciele, dom


Zupełnie inne wartości charakteryzują domisiów. To drugie pod względem liczebności plemię młodych, z przewagą dorosłych w wieku 25-29 lat, zarazem najbardziej konserwatywne. Domisie potrafią i chcą cieszyć się z tego, co mają. Co więcej, nie lubią się wyróżniać, raczej wolą podążać za innymi. Domisiowy świat ideałów koncentruje się wokół rodziny i najbliższych. Dlatego znacznie chętniej niż inne grupy osób pozostają w domach rodzinnych. Nie z powodów finansowych, a sentymentalnych. Ich krąg znajomych również jest ograniczony. Ponad 93 proc. domisiów przyznało, że woli mieć jednego dobrego przyjaciela niż szerokie grono znajomych. Ma to bezpośrednie przełożenie na świat, który konsumują. Nie interesuje ich, za jakimi markami szaleją ich rówieśnicy. Ważne jest za to zdanie najbliższych.


Regreci - a wokół wrogi świat


Są też regreci. Trzon plemienia stanowią ci, którzy boleśnie zderzyli się z dorosłością. Co prawda nie pamiętają czasów PRL-u, ale są przekonani, że żyłoby im się w tym „klimacie” znacznie lepiej. Rozczarowani sytuacją w kraju nie czują się z nim związani. Wielu z nich to jednocześnie „kanapowi aktywiści”. Ich zaangażowanie społeczne ogranicza się bowiem do wirtualnego świata, gdzie można coś „podlajkować”, umieścić profilowy znaczek i wirtualnie wesprzeć szczytną inicjatywę. W rzeczywistości wysoką pozycję w ich hierarchii wartości zajmują pieniądze, choć często brakuje im odwagi lub inicjatywy, żeby coś w tym obszarze zmienić. Świat w ich mniemaniu jest pełen niesprawiedliwości, więc najlepiej byłoby wszystko „zacząć od początku”.


Lajfhakerzy - ambicja, rozwój, kasa


Kolejne plemię to lajfhakerzy. Dla nich także ważne są pieniądze. Jednak blisko połowa lajfhakerów ocenia swoją sytuację materialną jako bardzo dobrą. Nawet nie ze względu na to, że ma dużo wyższe przychody niż przedstawiciele innych plemion, co raczej na możliwość wydawania tylko na siebie. Dla lajfhakera ogromnie ważny jest rozwój. To typ zadaniowca, więc z łatwością wyznacza sobie cele i je realizuje. To jedyne plemię, w którym przeważają mężczyźni i single. W Polsce jest ich 19 proc.


Hipsterzy - wyróżniaj się albo giń


Hipsterzy to z kolei osoby, które najbardziej cenią indywidualizm. Swoją tożsamość budują na wyróżnieniu się, byciu alternatywnym. Co ważne, są najzamożniejsi, więc mogą realizować się zgodne ze swoimi ideałami. W życiu codziennym szanują marki, które nie są popularne. Im bardziej niszowe, oryginalne, wyjątkowe, tym fajniejsze. Im większa możliwość wyrażenia siebie w inny sposób, tym lepiej.


 


Nietrudno sobie wyobrazić, że lajfhaker i domiś codziennie mijają się na ulicy, może nawet mają wspólne grono znajomych. Ale to, co dla jednego jest oczywistością, dla drugiego może już być awangardą. To, co lubi i akceptuje jeden, odrzuca drugi. Każde plemię to jednak inny świat, podejście do życia, konsumpcji i marek. To zróżnicowany świat młodych. Pewnego rodzaju przedszkole, w którym każdy przedszkolak jest jednak trochę inny.


Aneta Jaworska, IQS


W artykule wykorzystano dane z badania „Świat młodych”, przeprowadzonego przez agencję badawczą IQS.



felietonista z działu
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0