Polacy i ich miłość do aut

Polacy wyrastają na największych entuzjastów samochodów w Europie. Są zainteresowani zakupem najnowszych modeli i nie martwią się o koszty. Aż 62 proc. deklaruje gotowość wydania oszczędności na zakup nowego samochodu. Relatywnie częściej chcą też kupować najnowsze modele aut – wynika z raportu L’Observatoire Cetelem, przygotowanego przez BNP Paribas Personal Finance.

Polscy kierowcy uwielbiają prowadzić auta. Aż 88 proc. kierowców stwierdziło, że auto jest źródłem przyjemności, a 91 proc. lubi nim jeździć. Niemal wszyscy respondenci (95 proc.) mają pozytywną opinię o samochodach jako środkach transportu, a 94 proc. ankietowanych nie wyobraża sobie bez nich życia. We wszystkich tych wskaźnikach Polacy prowadzą bądź są w czołówce badania, przeprowadzonego w piętnastu krajach świata, głównie w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji.

Na co wydajemy oszczędności? Na zakup auta

– Z naszych analiz jasno wynika, że Polacy są entuzjastami samochodów. W 2015 roku sześciu na dziesięciu naszych rodaków posiadało auto, podczas gdy jeszcze dziesięć lat wcześniej na dziesięciu dorosłych mieszkańców przypadały zaledwie cztery samochody. Warto dodać, że wskaźnik ten jest jednym z najwyższych w Unii Europejskiej – mówi Artur Gaj, dyrektor ds. kluczowych klientów Personal Finance w Banku BGŻ BNP Paribas. – Przeciętny Polak na zakup auta o wartości 25 tys. euro musiałby wydać około 25 średnich miesięcznych pensji, podczas gdy Włoch około dziesięciu, a Niemiec ośmiu. Nasi zachodni sąsiedzi muszą więc znacznie krócej oszczędzać na nowy samochód. Nienasycenie rynku nowymi autami, skłonność do zakupu aut z wyższych segmentów oraz rosnąca zamożność Polaków sprawiają, że aż 62 proc. kierowców w Polsce deklaruje gotowość wydania oszczędności na zakup atrakcyjnego samochodu. Jest to najwyższy odsetek wśród badanych w raporcie europejskich krajów.

Komfort to sprawa najważniejsza!

Z raportu wynika, że Polacy częściej niż respondenci w innych krajach są zainteresowani kupnem najnowszych modeli aut. 73 proc. polskich kierowców stwierdziło, że jest to istotne kryterium przy zakupie samochodu. Jednocześnie odsetek tych, którzy zgadzają się ze stwierdzeniem, że samochody są drogie, jest w Polsce niższy niż w trzynastu z piętnastu badanych krajów. Takiego zdania jest 82 proc. polskich kierowców w porównaniu do średniego wyniku na poziomie 89 proc.

Polscy kierowcy coraz bardziej cenią komfort podróży. Chętniej decydują się na zakup SUV-ów. W 2015 roku takie pojazdy stanowiły już 1/4 nowych rejestracji pojazdów lekkich, w porównaniu z 17 proc. w 2011 roku. To wciąż niewiele, biorąc pod uwagę dane ze Stanów Zjednoczonych, gdzie w  2015 roku udział samochodów typu SUV to ponad 50 proc. rejestracji pojazdów lekkich. Wzrostową tendencję widać również w markach premium. W 2015 roku rejestracje samochodów tych marek w Polsce wynosiły 11 proc. wszystkich rejestracji nowych aut (7 proc. w 2010 roku). Obie wartości wciąż są jednak poniżej średniej dla badanych krajów (odpowiednio 29 proc. i 12 proc.).

Wyrozumiałość

Co ciekawe, kierowcy w Polsce wykazują się także największą wyrozumiałością wobec producentów, którzy zawyżali wskaźniki efektywności ekologicznej swoich samochodów. Aż 59 proc. z nich stwierdziło, że fałszowanie testów ekologicznych przez producentów nie wpłynęło negatywnie na postrzeganie marek, które przyznały się do tego procederu. Podobny odsetek badanych (60 proc.) uważa, że nie wpłynęłoby to na ich decyzję o wyborze marki kolejnego samochodu. Najbardziej kategoryczni pod tym względem okazali się Włosi (64 proc.), Chińczycy (63 proc.) i Turcy (61 proc.). Jednocześnie Polacy wciąż bardzo dużą wagę przywiązują do kwestii zużycia paliwa. 96 proc. kierowców uznało kryterium spalania benzyny za ważne przy kupnie samochodu, z czego aż 60 proc. uważa to kryterium za jedno z trzech najistotniejszych przy wyborze nowego samochodu.

Prognozy autorów raportu L’Observatoire Cetelem wskazywały, że w 2016 roku sprzedaż nowych samochodów w Polsce wyniesie ok. 385 tysięcy, odnotowując tym samym wzrost o 8,5 proc. rok do roku. Tymczasem rzeczywiste rezultaty osiągnięte w sprzedaży napawają znacznie większym optymizmem producentów aut. Według najnowszych danych rynkowych w 2016 roku sprzedano w Polsce ok. 409 tys. nowych samochodów, co oznacza wzrost o 16 proc. rok do roku. Szacuje się, że liczba ta wzrośnie o kolejne 18 proc. w 2017 w roku, osiągając poziom 480 tys. samochodów. Polska odpowiada za 2 proc. rynku samochodów w Unii Europejskiej (UE-27).

Badania L’Observatorie Cetelem przeprowadzono w piętnastu krajach: Belgii, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Polsce, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Chinach, Meksyku, Turcji oraz Republice Południowej Afryki. Łącznie przepytano ponad 8,5 tys. właścicieli samochodów.

Jakub Ziębka

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.