Wiemy, że aby zadbać o poszczególne części swojego ciała i je usprawnić, należy biegać, pływać, ćwiczyć na siłowni, rozciągać się, jeść zdrowo. A co z naszym mózgiem? 

  • O mózg, tak jak o inne narządy, trzeba dbać: właściwie odżywiać, dotleniać i nieustannie trenować.

  • Zupełnie jak mięśnie!

  • Wprowadź do swojego życia kilka elementów - niezależnie od tego, czy walczysz o lepszą koncentrację, łatwość w uczeniu się, poprawę kreatywności czy dobre samopoczucie.


Pokarm dla szarych komórek. 

Pewnie słyszałeś niejednokrotnie, że orzechy mają bardzo dobry wpływ na pracę naszego mózgu. To za sprawą tłuszczów nienasyconych: Omega-3 i Omega-6. Tłuszcze nienasycone chronią neurony i przyśpieszają przewodzenie impulsów. Mózg jest zbudowany w 60% z tłuszczu i do sprawnego funkcjonowania musi mieć jego regularne dostawy. Upewnij się, że w Twojej diecie nie brakuje ryb (szczególnie morskich), pestek i orzechów. 

Zadbaj też o antyoksydanty - substancje, które opóźniają procesy starzenia się komórek i pozytywnie wpływają na pamięć. Szukaj ich w owocach takich jak truskawki, jagody, maliny, borówki, wiśnie, morele czy cytrusy. Znajdziesz je też w brokułach, szpinaku, marchwii, natce pietruszki. 

Włącz do diety także zdrowe źródła cynku, którego brak powoduje senność i spadek koncentracji (fasola, migdały) oraz magnezu odpowiedzialnego za prawidłową pracę układu nerwowego (pełnozianiste pieczywo, suszone owoce). 

Podlewaj umysł!

Mózg w większości składa się z wody. W stanie odwodnienia to właśnie on jest atakowany jako pierwszy. Twój poziom koncentracji obniża się, mózg oszczędza zasoby, pamięć już nie ta sama, nie reagujesz tak szybko na bodźce. Nie trudno o deficyt wody o poranku - śpimy w końcu kilka godzin i nie mamy wtedy dostępu do płynu. Niech pierwszą czynnością jaką wykonasz po przebudzeniu będzie wypicie kilku łyków wody lub izotonika. Od razu wskoczysz na wyższe obroty!

Wyśpij się!

No to idąc za ciosem: na nic drogie suplementy i najnowsze technologie jeśli zaniedbamy podstawę, czyli sen. Odpowiednia ilość snu w ciągu doby, a także - co równie istotne - jego jakość, to połowa sukcesu. Kiedy śpimy mózg regeneruje się. Sen przywraca połączenia między komórkami nerwowymi i oczyszcza z toksyn. Jeśli źle sypiasz, będziesz miał kłopoty z pamięcią i koncentracją. I najpewniej zły humor! Dorosły człowiek powinien spać około 7 godzin dziennie. Warto również powstrzymać się od korzystania z elektroniki na co najmniej godzinę przed snem. Telefony, laptopy i tablety emitują białe i niebieskie światło, które powoduje, że mózg nie wydziela melatoniny, czyli hormonu snu. 

Gimnastyka dla mózgu.

Badania potwierdzają, że ćwiczenia o charakterze aerobowym (bieganie, pływanie, jazda na rowerze i inne) jednocześnie powodują lepsze utlenienie mózgu i sprawniejsze dostarczenie substancji odżywczych do komórek mózgowych. Co więcej, podczas aktywności fizycznej ludzki mózg wytwarza nowe neurony i komórki nerwowe w obszarze odpowiedzialnym za procesy poznawcze, pamięć, uczenie się, skupienie i podzielność uwagi. Uprawianie sportu wykazuje także, podobnie jak morfina, działanie przeciwlękowe. Oznacza to, że wycisza emocje i negatywne odczucia. Żegnaj stresie!

Paulina Zygadlik:  trenerka personalna/ konsultantka fitness

tel (+48) 502541414

e-mail: [email protected]

Facebook: @trenerkabezsciemy
Szymon Janicki felietonista z działu Język angielski dla instruktorów
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0