Odpowiednie nawodnienie, istotne nie tylko w upalne dni, to bardzo często ignorowany aspekt naszego życia.  Nawet niewielki niedostatek wody zmniejsza objętość i zwiększa gęstość osocza krwi, odpowiada za bóle głowy, osłabienie apetytu i  może zaburzać procesy warunkujące utrzymanie stałej ciepłoty ciała. Wydaje Ci się, że pijesz wystarczającą ilość płynów? Sprawdź to!

  • Mózg ludzki składa się w 83% z wody, co za tym idzie, stan odwodnienia może wpływać na jego funkcje motoryczne i sprawność.

  • Warto wiedzieć, że uczucie pragnienia pojawia się, gdy organizm jest już odwodniony i może oznaczać nawet 2% odwodnienie.

  • Wydaje Ci się pewnie, że to niewiele ale już tak niski procent niesie za sobą katastrofalne skutki dla naszego organizmu: wzmaga zmęczenie, obniża koncentrację, osłabia czas reakcji, pogarsza nastrój, zdolność uwagi, pamięć...  


Brak wody w diecie może doprowadzić nawet do infekcji dróg moczowych lub kamieni nerkowych! Negatywnych skutków braku odpowiedniego nawodnienia jest cała lista. Szokujące, prawda?

No to teraz w drugą stronę: jakie płyną korzyści z dbania o odpowiednie nawodnienie? 

Na pierwszym miejscu: lepsze samopoczucie! Odpowiednie nawodnienie sprawia, że substancje toksyczne usuwane są z organizmu w niskich stężeniach - odpuść sobie więc wymyślne diety oczyszczające i postaw na butelkę wody. Spodziewaj się przy tym dużo bardziej elastycznej skóry, pełnej blasku i świeżości. 

Osoby, których dotyczy problem z nadwagą powinny szczególnie dbać o nawodnienie. Wypicie dużej szklanki chłodnej wody rano podkręci Twój metabolizm, a jeśli na stałe wybierzesz picie wody zamiast słodkich napojów znacząco obniżysz ilość kcal spożywanych w ciągu dnia. 

To ile tej wody należy pić?

Najlepszą formą kontroli nawodnienia jest... kolor naszego moczu. Jasnożółty mocz: wypijamy wystarczającą ilość płynów. Ciemniejszy żółty: należy spożyć więcej wody, gdyż organizm jest już lekko odwodniony.
Dorosły człowiek w zależności od płci powinien przyswajać 2 - 2,5 litra wody dziennie, z czego 20% pochodzi z pokarmów stałych (owoce, warzywa), tak więc do wypicia pozostaje ok 1,5 - 2 litry. Gdy zwiększa się temperatura, zmienia stan fizjologiczny, jesteśmy bardziej aktywni fizycznie, to zapotrzebowanie na wodę również ulega zwiększeniu. Nie żałujmy sobie więc wody latem lub po intensywnym treningu.

Co oprócz wody?

Poza wodą warto także sięgać po naturalne soki czy owocowe i  zielone herbaty (najlepiej bez ich dosładzania). Nie musimy też odmawiać sobie czarnej kawy, ale warto pić ją z umiarem. 

W sezonie letnim zadbaj o to, aby jeść świeże owoce i warzywa, które pomogą ci uzupełnić utracone płyny. Arbuz, melon, truskawki i zielone warzywa to idealna propozycja na smaczny posiłek, który w upalne dni doskonale uzupełni nie tylko płyny, ale również wypłukane wraz z potem minerały i witaminy.

Paulina Zygadlik:  trenerka personalna/ konsultantka fitness

tel (+48) 502541414

e-mail: [email protected]

Facebook: @trenerkabezsciemy
Szymon Janicki felietonista z działu Język angielski dla instruktorów
Shopping Cart
Brak produktów w Twoim koszyku.
Razem
0,00 
0