Choć problem kojarzy się bezpośrednio z kontuzjami powstałymi na skutek nieprawidłowego ruchu, przyczyną często może być właśnie... jego brak. Ból w obrębie stawu kolanowego to coraz częstszy problem wśród osób, które są skazane na spędzanie czasu w bezruchu.

  • Producenci prześcigają się w konstruowaniu nowoczesnych, ergonomicznych samochodów, które mają polepszyć komfort kierowcy.

  • Firmy stawiają na coraz to nowsze rozwiązania dla swoich pracowników, którzy całymi godzinami pracują przy biurkach lub w kabinach pojazdów.

  • Niestety nawet najlepsze zabiegi nie pozwolą maksymalnie zredukować ryzyko dolegliwości wynikających z wielogodzinnego pozostawania w tej samej pozycji.


Unikanie aktywności fizycznej oraz siedzenie przez dłuższy czas bez ruchu ze zgiętymi kolanami to prosta droga do bólu.

Ból u osób nieaktywnych pojawia się w obrębie stawu rzepkowo-udowego. Jeśli na co dzień nie jesteś aktywny fizycznie, za ból mogą być odpowiedzialne zbyt słabe mięśnie czworogłowe uda lub dwugłowe uda. 

Rady?
Będę powtarzać w nieskończoność: wierć się, ruszaj, zmieniaj pozycję.

Podczas dnia pracy czy jazdy samochodem warto zrobić sobie przerwę, żeby rozprostować nogi. Kiedy jest to możliwe, lepiej siedzieć w pozycji z wyprostowanymi kolanami lub zwyczajnie postać.

Zadbaj także o aktywność fizyczną - skup się na wykonywaniu ćwiczeń wzmacniająco - rozciągających, które polepszą działanie mięśni, ścięgien i więzadeł w obrębie stawu kolanowego. Dzięki temu kolano będzie bardziej odporne na przeciążenia i kontuzje. 

Jazda na rowerku stacjonarnym to świetna opcja zarówno w kontekście rozgrzewki, jak i treningu głównego. Poleca się także ściskanie nogami poduszki ułożonej między kolanami, naprzemienne unoszenie wyprostowanych nóg w pozycji leżącej czy wymachy nóg w klęku podpartym. UWAGA: ćwiczeń nie należy stosować w fazie ostrego bólu. Można przystąpić do nich, gdy ból wyraźnie się zmniejsza, a najlepiej po tym, gdy zupełnie ustąpi.

Wspomóż się dietą i suplementacją. Spożywaj więcej ryb morskich i produktów bogatych w kwasy omega-3, sięgaj po produkty roślinne, zwiększ spożycia błonnika. Upewnij się, że nie brakuje Ci witaminy D, witaminy C i witaminy E. Ta ostatnia ma działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Niedobór witaminy C natomiast zaburza proces produkcji kolagenu, co wpływa bezpośrednio na dolegliwości stawów. 
Ostatecznie możesz sięgnąć po stabilizator kolana lub opaskę uciskową. Oba warto zakładać do jazdy samochodem lub podczas treningów. Pamiętaj jednak, że nie jest to recepta na zdrowe kolana, a jedynie drobny 'wspomagacz' kuracji. 

Kiedy zwrócić się do lekarza?

Obrzęk powinien być bezwzględnym wskazaniem do wizyty u ortopedy. Bez wątpienia dolegliwości bólowe, zwłaszcza silne, powtarzające się np. po aktywności fizycznej i utrudniające funkcjonowanie, również powinny wzbudzić czujność.
W nocy budzi Cię ból? Nie zwlekaj i wybierz się do specjalisty!

Często zdarza się, że osoby odczuwające ból jednego kolana mimowolnie zaczynają je oszczędzać, przez co obciążają drugą nogę. W konsekwencji może to doprowadzić do pogorszenia postawy, asymetrii i pojawienia się bólu pleców.

Jedno jest pewne: „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Zatem jeśli ból kolana nie jest jeszcze Twoim problemem, aby uniknąć kłopotów w przyszłości, już dziś zacznij dbać o stawy.
Szymon Janicki felietonista z działu Język angielski dla instruktorów
Shopping Cart
Koszyk jest pusty
Razem
0,00 
0