Motoryzacja w polskim wydaniu

autobus

Z rankingu „TOP 30 największych producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem”, przygotowanego przez Bank Zachodni WBK we współpracy z Polską Izbą Motoryzacji i Bisnode Polska, wynika, że polską specjalnością obok wytwarzania części i podzespołów samochodowych jest produkcja naczep, przyczep i zabudów do samochodów ciężarowych oraz autobusów i pojazdów specjalnych.

Wśród trzydziestu sklasyfikowanych w rankingu polskich producentów z branży motoryzacyjnej, ponad połowa (szesnaście) to firmy wytwarzające części i podzespoły. Znaczny udział w rankingu mają producenci pojazdów innych niż samochody osobowe i dostawcze. Są to dwie firmy produkujące autobusy, siedem firm produkujących naczepy, przyczepy i zabudowy do samochodów oraz dwie produkujące pojazdy specjalne. Są też trzy spółki, które specjalizują się w produkcji akumulatorów.

Najwięcej sklasyfikowanych firm reprezentuje województwo wielkopolskie (siedem), śląskie (sześć) oraz mazowieckie (cztery). Trzy firmy działają w Małopolsce, po dwie w Łódzkiem, na Dolnym Śląsku i Podkarpaciu, a po jednej w województwach kujawsko-pomorskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim.

Produkcja na trzech kontynentach

Listę TOP 30 otwiera Grupa Boryszew, której działalność opiera się na czterech głównych filarach. Wśród nich, obok segmentów metali nieżelaznych, chemicznego i dystrybucyjnego, znajduje się właśnie automotive. Jest to jedyna polska firma, która przekroczyła próg 2 mld zł przychodów ze sprzedaży w segmencie motoryzacyjnym w 2015 roku (przy przychodach całej grupy wynoszących 5,7 mld zł). Mocną pozycję w tym obszarze osiągnęła dzięki przejęciom firm na rynku europejskim. W tej części biznesu grupy największe przychody generuje Grupa BAP, wytwarzająca części plastikowe do samochodów, a w dalszej kolejności Grupa Maflow, jeden z największych producentów przewodów do klimatyzacji, wspomagania kierownicy oraz aktywnego zawieszenia dla przemysłu motoryzacyjnego. Swoje zakłady produkcyjne Maflow ma aż na trzech kontynentach. Istotne przychody w segmencie motoryzacyjnym Boryszewa pochodzą też z produkcji łożysk.

Niemieccy pasażerowie w polskich autobusach

Drugie miejsce w rankingu zajął Solaris Bus & Coach SA. Podpoznański producent autobusów miejskich, międzymiastowych i specjalnych oraz niskopodłogowych tramwajów uzyskał w 2015 roku roczny przychód ze sprzedaży w wysokości 1,8 mld zł. Solaris nieprzerwanie od wielu lat jest liderem rynku autobusowego w Polsce. Firma prowadzi aktywną działalność eksportową. Autobusy Solaris jeżdżą po drogach 29 krajów, a w Niemczech spółka należy do grona największych dostawców autobusów miejskich.

Podium rankingu zamyka Wielton SA, wieluński producent naczep, przyczep i zabudów do samochodów ciężarowych z przychodem w wysokości 613 mln zł w 2015 roku. Produkty Wieltonu trafiają m.in. do firm transportowych, budowlanych i produkcyjnych z aż 35 krajów. Poza rynkiem europejskim także do Azji i Afryki. Spółka posiada zakłady produkcyjne w Polsce oraz we Francji oraz montownie we Włoszech i Rosji.

Ekspansja szansą na rozwój

Jak podkreślają przedstawiciele Banku Zachodniego WBK, którzy współtworzyli ranking, wysokie miejsca zajmują te firmy, które dokonały udanej ekspansji na rynki międzynarodowe. I nie chodzi już tylko o kraje europejskie. Coraz więcej producentów eksportuje lub lokuje swoje fabryki także na innych kontynentach.

– Automotive jest branżą, w której łańcuchy produkcji są mocno umiędzynarodowione. To w naturalny sposób powoduje, że sektor działa w oparciu o handel zagraniczny. Polscy producenci części i podzespołów czy pojazdów potrafią wykorzystać tę specyfikę – mówi Roman Maciejewski, dyrektor departamentu bankowości korporacyjnej w Banku Zachodnim WBK. Co więcej, zaczynają sięgać naprawdę daleko, np. do Meksyku.

Również prezes Polskiej Izby Motoryzacji zwraca uwagę, że funkcjonowanie polskich firm z sektora automotive tylko na terenie Polski powoduje ograniczenia biznesowe, dlatego firmy z kapitałem krajowym już jakiś czas temu rozpoczęły ekspansję zagraniczną.

– Za kooperacją międzynarodową naszych firm z pewnością przemawiają takie czynniki, jak: szeroka oferta dostawców części i komponentów, atrakcyjne ceny przy dobrej jakości i terminowości wykonania. Ponadto polscy inżynierowie i dostawcy w swoich działaniach wyróżniają się fachowością, rzetelnością, elastycznością i co ważne – kreatywnością. Spodziewam się, że polska branża motoryzacyjna będzie z roku na rok coraz bardziej widoczna na mapie Europy, gdyż sektor produkcji samochodów jest po prostu sektorem globalnym i właśnie w skali makro należy na niego patrzeć i w takiej skali również działać – mówi Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

Miejsca w rankingu zostały przydzielone według wielkości rocznych przychodów ze sprzedaży za ostatni dostępny okres. Informacje o przychodach ze sprzedaży powyższych firm są danymi publicznymi, pochodzącymi z legalnych i ogólnodostępnych źródeł, m.in. sądów gospodarczych i monitora gospodarczego, gromadzonymi w bazach danych przez Bisnode Polska. Z zestawienia zostały wyeliminowane firmy, które mają dominujący kapitał zagraniczny.

Jakub Ziębka 

3 komentarze do “Motoryzacja w polskim wydaniu”

  1. Pingback: ufabtb

  2. Pingback: casinos not on gamstop

  3. Pingback: https://participa.gencat.cat/profiles/HolyMolyCas

Dodaj komentarz