Lutowy numer “Szkoły Jazdy” już w sprzedaży

miesięcznik " Szkoła jazdy "

Pierwsze efekty funkcjonowania nowych przepisów, warsztaty dla instruktorów, turystyka egzaminacyjna, fotoradary, kamery w autach podstawianych przez OSK na egzaminy – to tylko kilka tematów, które zostały poruszone w najnowszym numerze miesięcznika “Szkoła Jazdy”. Naszych czytelników jak zwykle czeka sporo czytania!

Temat numeru: Nowe przepisy w praktyce

Rewolucji (na razie) nie widać

Możliwość uczenia się teorii bez udziału w zajęciach organizowanych przez OSK nie jest na razie przez kandydatów na kierowców często wykorzystywana. Szkoły jazdy nie obserwują spadku liczby osób zapisujących się na kursy.

Ekojazda to nie problem

Od 1 stycznia elementem każdego egzaminu jest sprawdzenie, czy przyszły kierowca umie jeździć ekologicznie. Na podstawie kilku pierwszych tygodni stosowania nowych przepisów widać, że spadku zdawalności praktyki nie będzie.

Co z tą nieobowiązkową teorią?

Zmiany w prawie zawsze rodzą wątpliwości. Ludzie często zastanawiają się, jak poszczególne zapisy stosować w praktyce. Postanowiliśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych Czytelników, opublikować listę najczęściej zgłaszanych wątpliwości oraz pytań dotyczących braku obowiązkowego szkolenia teoretycznego i na nie odpowiedzieć.

 

Nieobowiązkowe trzy dni

W ostatnim czasie sporo wątpliwości narosło wokół warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów. Dokładniej chodziło o czas ich trwania. Wątpliwości rozwiało jednak Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Info-Car.pl się zmienia, czyli nowe funkcjonalności systemu

Zainstalowanie terminalu płatniczego na stanowisku obsługi klientów w urzędzie nie zawsze jest możliwe. Teraz ten problem został rozwiązany. PWPW stworzyła dodatkową, całkowicie darmową aplikację, umożliwiającą pobieranie opłat w kasie, przy jednoczesnym dostępie do funkcjonalności Info-Car.pl w systemach Pojazd i Kierowca oraz WORD.

Turystyka egzaminacyjna kwitnie

W Polsce egzamin na prawo jazdy za pierwszym razem zdaje niespełna 40 procent kierowców. Pozostali próbują wielokrotnie, czasem nawet po kilkanaście razy. Najbardziej zdeterminowani decydują się na robienie kursów za granicą. Czasem nielegalnie. Ale skutecznie.

Zmiana warty

Po ostatnich wyborach samorządowych z szefowania WORD-ami zrezygnowało kilku dotychczasowych dyrektorów. Jest już znana część ich następców. Okazuje się, że wcześniej pracowali w ośrodkach egzaminacyjnych.

Strategia kluczem do sukcesu

Dzięki naszej długofalowej strategii rozwoju i sumiennemu jej wdrażaniu wyprzedzamy często przepisy i mamy wobec siebie większe wymagania, niż oczekują tego nawet instytucje kontrolujące. Naraża nas to niekiedy na zmniejszenie zysku, ale tylko krótkofalowo – mówi Marcin Sęk, prezes zarządu ośrodka WPPU „Motos” ze Stalowej Woli.

Rodzice uczą złych nawyków

Jakim wzorem dla przyszłych kierowców są ich rodzice? Badania przeprowadzone przez Goodyeara pokazują, że zdaniem instruktorów nauki jazdy są słabo wyszkolonymi kierowcami, którzy nie dają swoim dzieciom dobrego przykładu.

Jak ulepszyć egzamin praktyczny?

To realne umiejętności kierowcy powinny decydować o wyniku egzaminu, a nie indywidualna psychiczna odporność na obecne procedury – uważa Wiesław Lustyk.

Problematyczne nagrania

Aktualnie obowiązujące przepisy dają możliwość przeprowadzenia egzaminu na prawo jazdy z wykorzystaniem samochodu ośrodka szkolenia kierowców. Kwestią sporną stały się kamery w pojazdach.

Zrozumieć istotę zarządzania

Mamy połowę drugiej dekady XXI wieku, a nasze metody zarządzania, planowania biznesu nie są poparte profesjonalną, a może nawet podstawową wiedzą biznesową. W dzisiejszych czasach, przy takiej różnorodności szkoleń, warsztatów edukacyjnych, kursów internetowych możemy powoli i sukcesywnie uczyć się podstaw ekonomii. Przecież to nie tylko domena księgowych – pisze Paweł Żuraw.

Nie wszystko złoto…

Z roku na rok samochody stają się coraz doskonalsze. Inżynierowie poprawiają właściwości jezdne i zwiększają sprawność zespołów napędowych, informatycy przygotowują dodatkowe funkcje dla systemów multimedialnych, a specjaliści od designu pracują nad przykuwającą wzrok stylizacją oraz innowacyjnymi materiałami wykończeniowymi. Rosnące oceny samochodów w testach nie powinny więc dziwić.

Z nową twarzą. Opel corsa E

Do salonów Opla dotarła nowa generacja corsy. Znakiem rozpoznawczym modelu E stał się niezwykle bogaty katalog wyposażenia, w którym pierwsze skrzypce grają elektroniczne gadżety.

Maszyny o wysokich osiągach

Szczegółowy opis ponad 45 fantastycznych samochodów siłowych, klasycznych i współczesnych – od AMC do Shelby – oraz atrakcyjne ilustracje – to wszystko znajduje się w najnowszej przetłumaczonej na język polski publikacji Craiga Cheethama.

Z wędką na koncert

– Ponieważ korzystam z LPG, zawsze wożę z sobą koło dojazdowe. No i najczęściej trochę sprzętu wędkarskiego, żeby między koncertami połowić w różnych miejscach Polski – mówi Liber.

Jak pogodzić interesy pieszych i kierujących?

Proponowane obecnie wersje kolejnych poprawek do ustawy Prawo o ruchu drogowym mogą nie spełnić oczekiwań społecznych w zakresie poprawy bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu drogowego, a jedynie znacznie skomplikować ruch na polskich ulicach – uważa Tadeusz Styczewski.

Uważaj na paparazzich. Czają się wszędzie!

Zimą z horyzontu dość szybko schodzi słońce. Zaraz po zmroku wyjeżdżają na drogi paparazzi, którzy chcą mieć fotkę każdego spotkanego auta – pisze Albin Sieczkowski.

Kolizje, wypadki, zdarzenia drogowe i ubezpieczenia

Po moich ostatnich artykułach dotyczących funkcjonowania OSK i instruktorów nauki jazdy (a dokładnie ich wiedzy) postanowiłem rozpocząć nowy cykl „Co instruktor wiedzieć powinien”. Zamierzam poruszać kwestie, które w mojej ocenie są bardzo ważne, niestety często przez koleżanki i kolegów z branży bagatelizowane – pisze Marek Kukawka.

Plan na drogi krajowe

„Program budowy dróg krajowych na lata 2014 – 2023” zakłada budowę lub dokończenie kolejnych siedemnastu odcinków dróg ekspresowych i autostrad oraz budowę 35 obwodnic w sieci dróg krajowych za łączną kwotę blisko 155,9 mld zł, przy czym około 107,3 mld zł pochodzić ma z Krajowego Funduszu Drogowego. Czy to się uda? – zastanawia się Marek Wierzchowski.

Płaca minimalna uderzyła w polski transport

Wedle nowych przepisów, każda firma transportowa, która zatrudnia kierowcę jadącego do Niemiec albo przez ten kraj tylko przejeżdżającego, musi płacić mu 8,5 euro za godzinę pracy. Polscy transportowcy są oburzeni, nasz urząd uważa, że regulacje stoją w sprzeczności z prawem unijnym.

Przeklęta teoria

Śmiem twierdzić, że brak obowiązku prowadzenia zajęć teoretycznych to dar z niebios dla 80 proc. szkół jazdy. To oszczędności na sali wykładowej, podręcznikach i innych materiałach dydaktycznych oraz instruktorze prowadzącym zajęcia – pisze Marcin Zygmunt.

Wzrasta bezpieczeństwo, ale do optymizmu daleko

Rok 2014 może być znowu postrzegany jako czas poprawy stanu bezpieczeństwa na naszych drogach. Maleje liczba wypadków i ich ofiar, ale do optymizmu jeszcze daleko… – uważa Marek Rupental.

Trzy tysiące za jazdę bez prawka?

Poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego Józef Racki złożył marszałkowi Sejmu projekt zmian, które mają dotkliwie uderzyć w ludzi, poruszających się po polskich drogach samochodem i bez prawa jazdy.

Emil na tropie

– Rola fotoradarów została wypaczona. Czasami myślę sobie, że strażnicy miejscy działają jak w XVI wieku. Otóż pobierają opłatę za wjazd i wyjazd z miasta. Oczywiście teraz w postaci zdjęć robionych przez fotoradary. Czyli stara idea, która wróciła do łask – mówi w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” Emil Rau, bardziej znany jako „Emil – łowca fotoradarów”.

Pomocny migacz

Program przygotowany przez grupę pasjonatów pomaga niesłyszącym przygotować się i zdać egzamin na prawo jazdy. Na razie dobiega końca jego testowanie.

Bohaterowie cyklu

W nowym roku kalendarzowym chciałbym podzielić się spostrzeżeniami, jak kurs nauki jazdy widzi kandydat na kierowcę. Dlatego też zapraszam do lektury pierwszego artykułu z cyklu „Okiem kursanta”! – pisze Marcin Zygmunt.

Używane koreańczyki

Japońskie samochody są w cenie. Zbliżone pod względem technicznym, podobnie stylizowane i równie solidne okazują się produkty koreańskich marek. Z racji szybszej utraty wartości są jednak w zasięgu finansowym większej grupy nabywców.

(Nie)śmiały eksperyment, czyli nic nowego

Jak zapewne wszyscy wiemy, od 1 stycznia istnieje możliwość przystąpienia do egzaminu państwowego bez uczestnictwa w zajęciach teoretycznych. Czy mamy do czynienia z nieznanym dotychczas w polskim szkoleniu kierowców śmiałym eksperymentem? – zastanawia się Wojciech Szemetyłło.

Wasze komentarze (2)

  1. Nie ma co płakać po nieobowiązkowych wykładach. Małe i średnie szkoły i tak robiły wszystko, aby wykłady obowiązkowe były tylko "oficjalnie". Przy obecnie niskich cenach robienie wykładu dla 5-8 osób jest nieopłacalne. Młodzi przepisów mogą się spokojnie nauczyć w domu z elearningu lub z książki. To nie są skomplikowane rzeczy, wystarczy trochę dobrych chęci.
    • Mogą się uczyć w domu, ale nie zawsze rozumieją, czego się uczą. Już 3 osoby douczam prywatnie, jako kierowca, a nie jako instruktor. Czy dobrze, to się okaże na egzaminie. Po prostu nie da się nauczyć przepisów ruchu drogowego z kodeksów. Owszem, można wspomagać się materiałami dostępnymi w necie, filmikami na youtoubie, ale instruktor najlepiej wytłumaczy, narysuje. Teraz ta nauka została przerzucona do auta, a kierując pojazdem kursant już powinien wiedzieć, jak poruszać się zgodnie z przepisami. Czas spędzony na kursie teorii uważam za cenny i przyjemny. Moje OSK też żałuje, że nie jest to element obowiązkowy i nie ze względu na dodatkowy zarobek, bo jak widzę, cena za kurs nie uległa obniżeniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.