Projekt nowelizacji przepisów ruchu drogowego tyczący się korytarzy życia oraz jazdy na suwak został już przyjęty przez Radę Ministrów i podąża na obrady Sejmu. Wszystko wskazuje na to, że i tam zostanie przegłosowany. Nadchodzi ustawowy koniec ,,szeryfów drogowych”?
Głównym celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania dla kierowców w sytuacjach istotnych dla brd oraz płynności ruchu na drogach. Nowe przepisy mają konkretnie precyzować odpowiednie zachowanie, które będzie obowiązkiem każdego kierowcy.
![]()
fot. MI
Tworzenie wolnej przestrzeni dla pojazdów ratunkowych inaczej tzw. korytarza życia to ustępowanie im pierwszeństwa poprzez umożliwienie dalszego przejazdu. W tym celu kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami – na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd odpowiednim służbom ratunkowym.
![]()
fot. MI
Kolejna nowość to zmiana zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje korek drogowy. Tutaj MI tak samo jak w przypadku korytarza życia zaczerpnęło sprawdzonej wiedzy z krajów zachodnich jak np. Niemcy, gdzie te przepisy sprawdzają się doskonale. W nowych przepisach będzie także precyzyjnie określona zasada naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu. Wszystko po to aby jak najlepiej upłynnić ruch na drodze.
Przepisy dotyczące obowiązkowego tworzenia korytarza życia wchodzą w życie 1 listopada 2019. Jeśli chodzi o obowiązkową jazdę na suwak to musimy poczekać 60 dni od ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw.
Być może po zmianach kierowca tzw. ,,szeryf drogowy” będzie bardziej chętny do tego, aby nie spowalniać ruchu. Wprawdzie ,,szeryfowie” na zwężeniach i tak już teraz popełniają szereg wykroczeń jak zmiana pasa bez użycia kierunkowskazu, wymuszenie pierwszeństwa, jazda dwoma pasami ruchu oraz tamowanie ruchu – już teraz za te przewinienia jest odpowiednia stawka w taryfikatorze, ale jest to przepis rzadko egzekwowany na drodze. Wciąż nietrudno o spotkanie z ,,nauczycielem” na drodze. Może taka kultura na siłę, odpowiednią ustawą w końcu coś zmieni.
Albin Sieczkowski, bloger motoryzacyjny
Pingback: Get More Info
Pingback: รับทำ SEO สายขาว
Pingback: Psilocybin truffles Europe online
Możliwość komentowania została wyłączona.