Jak świecisz, tak widzisz! Na co zwrócić szczególną uwagę?

ruch drogowy

Mam kilka uwag o oświetleniu zewnętrznym samochodów i motocykli. W szczególności skoncentruję się na reflektorach oświetlających drogę przed pojazdem.

Producenci pojazdów, nie tylko najbardziej prestiżowych, ale również popularnych, instalują w pojazdach coraz nowocześniejsze źródła światła. Można już chyba powiedzieć, że klasyczne oświetlenie i lampy ksenonowe są passe. Wypierają je światła w technologii LED. Mimo to również klasyczne reflektory, wykorzystujące najczęściej żarówki halogenowe, mogą być dobrym źródłem światła. Bardzo istotne jest jednak to, żeby właściwie zadbać o oświetlenie. Na co więc warto zwrócić szczególną uwagę?

Właściwa regulacja

Klasyczne reflektory mają możliwość regulacji strumienia światła, co wprost przekłada się na to, jak oświetlają drogę przed pojazdem. Dotyczy to nie tylko wysokości świecenia, która finalnie przekłada się na zasięg światła, ale również kierunku padania strumienia światła.

Właściwa regulacja reflektorów samochodowych i motocyklowych to jeden z najbardziej zaniedbanych tematów związanych z obsługą pojazdu. Dlaczego o tym zapominamy? Można przecież śmiało postawić tezę, że odpowiednio wyregulowane reflektory zapewniają bezpieczeństwo. Zarówno nam, jak i innymi użytkownikom dróg.

Jak więc je regulować? Oczywiście możemy udać się do stacji kontroli pojazdów. Niestety, często okazuje się, że diagności dość niechętnie lub niechlujnie podchodzą do regulacji reflektorów. Jestem jednak przekonany, że każdy instruktor wie, na jaką odległość powinny oświetlać drogę światła mijania oraz drogowe. Nic zatem prostszego, wystarczy odszukać dwie śruby regulacyjne, które z reguły poskręcane są kluczem imbusowym i znajdują się przy reflektorze.

Doskonałym miejscem do wykonania regulacji będzie pusty plac manewrowy lub inne podobne miejsce, gdzie będziemy mogli bezpiecznie pozostawić pojazd z uruchomionymi światłami mijania i drogowymi. Po zmroku wystarczy wówczas wyznaczyć sobie (np. pachołkami) odległość 40 metrów (właściwą dla świateł mijania), wyregulować zasięg i kierunek światła. Pamiętajmy przy tym, że w Polsce i w każdym innym kraju, gdzie obowiązuje ruch prawostronny, reflektory powinny lepiej oświetlać prawą część jezdni i pobocze niż lewą.

Należy również pamiętać o tym, żeby regulacji dokonywać w nieobciążonym pojeździe i regulator położenia świateł mijania ustawić na pozycję 0. Po co? Taka regulacja ma ścisły związek z tym, w jakim stopniu zostaje w czasie jazdy załadowany samochód. Im większy ładunek, tym wyżej znajdzie się przód pojazdu. To wymaga korekty. Światła mają przecież oświetlać drogę cały czas tak samo, a nie świecić na wierzchołki drzew!

Światła muszą być czyste

Niesłychanie ważna jest czystość reflektorów. Brud oraz ewentualne uszkodzenia (zarysowania) rozpraszają światło i przestaje ono być już tak skuteczne, jak powinno. Pamiętajcie zatem również o częstym czyszczeniu szkieł reflektorów. Co jakiś czas, podczas gruntownej pielęgnacji samochodu, można je także poddać regeneracji. Polega ona na wypolerowaniu i nałożeniu np. lakieru bezbarwnego, który zabezpieczy szkło przed działaniem czynników atmosferycznych, milionów kamyczków oraz innych zanieczyszczeń.

Nowoczesne systemy oświetlenia

Nie należy bać się nowoczesnych systemów oświetlenia. Także technologii LED, która jest obecna w motoryzacji. Światła LED-owe są już nie tylko w najbardziej prestiżowych autach, ale nawet samochodach osobowych i motocyklach segmentu B i C. Co ważne, charakteryzują się one tym, że oświetleniem steruje komputer. Na podstawie informacji zbieranych przez kamery śledzące przestrzeń przed pojazdem tak kieruje wiązką światła, żeby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka i jednocześnie zapewnić jak najlepsze oświetlenie całej drogi. Jeżeli ktokolwiek z was będzie miał okazję kierować samochodem z aktywnymi światłami LED, niech koniecznie wybierze się na nocną przejażdżkę nieoświetlonymi drogami!

Jestem przekonany, że każdemu naszemu kursantowi należy wpoić, że dobre i sprawne oświetlenie pojazdu to bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników drogi. Jak kierujący ma odpowiednio wcześnie zauważyć pieszego, jeżeli jego reflektory będą posyłały światło w korony przydrożnych drzew? Myślę, że warto też nauczyć regulacji świateł mijania w zależności od załadowania pojazdu, żeby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka!

mgr inż. Marcin Kukawka, instruktor techniki jazdy, rzeczoznawca samochodowy

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.