Dwa plus jeden

Dwa pasy w jedną stronę, a jeden w drugą. Po przejechaniu kilku kilometrów zmiana: jeden pas w jedną stronę i dwa w drugą. To rozwiązanie rodem ze Skandynawii. Czy przypadło do gustu polskim kierowcom?

Takie rozwiązanie od kilku lat wdrażają drogowcy z Warmii i Mazur. Przez wiele lat zmorą specjalistów od bezpieczeństwa ruchu drogowego był odcinek drogi krajowej nr 7 Warszawa ? Gdańsk na odcinku Olsztynek ? Ostróda. W pobliżu miejscowości Rychnowo kręta droga biegnie lekko pod górkę i przez gęsty las. Wielu kierowców, mając złudne wrażenie, że istnieją sprzyjające warunki do wyprzedzania, przystępowało do tego manewru. Pojazdy mające sporą prędkość wjeżdżały w zakręt, a tam z przeciwka pędził inny samochód. W sumie na tym niebezpiecznym odcinku, oznaczonym jako czarny punkt, z podwójną linią ciągłą i obstawiony atrapami fotoradarów, przez kilka lat zginęło ponad dwadzieścia osób. Na początku XXI w. w jednym wypadku podczas wakacji zginęło osiem osób.

Swoboda ruchu i mniej wypadków

Drogowcy postanowili z tym walczyć. Na odcinku biegnącym pod górkę wytyczyli dwa pasy w jednym kierunku, zaś jadący w dół mają do dyspozycji tylko jeden. Po kilku kilometrach układ drogi zmienia się. Natomiast na względnie równym odcinku drogi na środku stanęły metalowe słupki, które uniemożliwiają zjechanie na przeciwny pas ruchu i wyprzedzanie. Podobna organizacja ruchu jest na fragmencie tej samej drogi w pobliżu Ostródy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie uznała, że rozwiązanie jest dobre i stosuje je na kolejnych drogach, także nowo budowanych.

Pierwszą tego typu inwestycję ukończyli w 2010 r. Była nią licząca 5,6 km obwodnica Gołdapi. Rok później do ruchu został oddany objazd Mrągowa (6,5 km), a na początku tego roku Olecka (7,6 km).

? Rozwiązanie 2+1 ma sens wyłącznie poza terenem zabudowanym i przede wszystkim tam, gdzie natężenie ruchu nie przekracza 25 tys. pojazdów na dobę ? mówi Mirosław Nicewicz, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie. ? Jeśli natężenie jest większe, trzeba budować drogi o przekroju 2 na 2, czyli dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Na wszystkich trzech obwodnicach w woj. warmińsko-mazurskim ruch na przeciwnych pasach ruchu został oddzielony słupkami i barierami, co uniemożliwia wyprzedzanie w miejscu innym niż pas przeznaczony do wykonania tego manewru.

? Dzięki dodatkowemu pasowi można wyprzedzić wolno poruszające się pod górę samochody ciężarowe ? dodaje Nicewicz.

Obwodnica Olecka jest trzecią w województwie, po obwodnicy Gołdapi i Mrągowa, obwodnicą o przekroju 2+1. To przekrój drogi, który wyposażony jest naprzemiennie raz w jeden, raz w dwa pasy ruchu, co umożliwia sprawne wyprzedzanie wolniejszych pojazdów. Drogi w przekroju 2+1 zapewniają zdecydowanie wyższy poziom swobody ruchu oraz wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w odniesieniu do dwupasmowych dróg dwukierunkowych. Dzięki powtarzającym się co kilka kilometrów dwóm pasom ruchu w jednym kierunku, rozdzielonych barierą lub słupkami, łatwiej bezpiecznie wyprzedzać wolniejsze pojazdy. Kierowca nie musi się obawiać, że w przypadku błędnej oceny odległości zderzy się czołowo z nadjeżdżającym z przeciwka innym użytkownikiem drogi. Poprawia się bezpieczeństwo ruchu drogowego, maleje liczba oraz ciężkość wypadków, eliminowane są nieprawidłowe manewry wyprzedzania, ulega zmniejszeniu poziom agresji kierowcy, a także zwiększenie poziomu swobody ruchu poprzez poprawę warunków ruchu oraz oszczędność czasu przejazdu.

Niebezpieczne skrzyżowania

Praktyka pokazuje, że podróżowanie obwodnicami w Mrągowie, Olecku i Gołdapi jest wygodne, a wyprzedzanie bezproblemowe. Droga w wariancie 2+1 miała też być o wiele bezpieczniejsza.

Rysę na tym idealnym obrazku wskazała jednak drogowcom warmińsko-mazurska policja. Statystyki pokazały, że na nowych obwodnicach wcale tak bezpiecznie nie jest. Widać to po danych zebranych w ciągu dwóch lat przed wybudowaniem wspomnianych obwodnic oraz dwa lata po ich oddaniu do ruchu. Przykładowo na trasie wokół Gołdapi odnotowano ostatnio osiemnaście kolizji. Tymczasem zanim obwodnica powstała, na odcinku drogi krajowej nr 65 biegnącym przez miasto doszło do sześciu kolizji i jednego wypadku.

Czyżby zawiodły rozwiązania, które się sprawdziły w znanej z bezpieczeństwa na drogach Szwecji, gdzie trasy 2+1 są na każdym kroku? Nie, system 2+1 się sprawdza. Do wypadków dochodzi na skrzyżowaniach obwodnic z drogami lokalnymi, gdzie pędzące, często z nadmierną prędkością, samochody wpadały na pojazdy wyjeżdżające z drogi podporządkowanej.

Na skrzyżowaniach tych można postawić sygnalizację świetlną. Jest jednak lepsze rozwiązanie. ? Drogowcy powinni się zastanowić, czy nie lepiej budować w tych miejscach ronda ? mówi Krzysztof Walaszczyk z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie.

Drogowcy przyznali, że wcześniej nie znali tych statystyk. I są one sygnałem, że muszą jeszcze pomyśleć o innych sposobach na poprawę bezpieczeństwa niż tylko budowa dróg 2+1.

Problem jest tym większy, że na nowych obwodnicach łapanie piratów drogowych nie jest łatwe. Wzdłuż jezdni nie ma bowiem miejsc, gdzie policjanci mogliby stanąć z radarem do mierzenia prędkości. ? Pozostaje nam kontrola w nieoznakowanych radiowozach ? dodaje Krzysztof Walaszczyk. ? To nie jest wystarczające.

? Kierowcy są przyzwyczajeni do stania w korkach, więc gdy widzą kawałek szerokiej i równej drogi, czasem przeceniają swoje możliwości, co kończy się tragicznie ? mówi Kuba Bielak, ekspert motoryzacyjny i szef Akademii Bezpiecznej Jazdy. ? Ale nie można wszystkiego zwalać na kierowców. W XXI w. trzeba stosować nowoczesne rozwiązania na drogach. Zdaję sobie sprawę z ograniczonych budżetów na inwestycje, ale budowanie obwodnicy z kolizyjnymi skrzyżowaniami to droga na skróty. Czy jest sens takie w ogóle budować?

Olsztyńscy drogowcy przymierzają się do budowy kilku kolejnych dróg o przekroju 2+1, w tym obwodnicy Dobrego Miasta, Bartoszyc, Szczytna oraz Nowego Miasta Lubawskiego.

Anita Urszula Małecka

 

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.