Diagności sprawdzą parametry świateł do jazdy dziennej

W przesłanym do Sejmie projekcie zmian dotyczących funkcjonowania stacji diagnostycznych znalazły się zalecenia dotyczące sposobu sprawdzania świateł: szczególnie świateł do jazdy dziennej. Diagności zostaną zobowiązani do używania wyłącznie certyfikowanych urządzeń pomiarowych 

Do tej pory nie sprawdzano skuteczności działania świateł diodowych do jazdy dziennej, szczególnie montowanych we własnym zakresie przez kierowców starszych samochodów. Niejednokrotnie kupowane w Internecie od nieznanych producentów, przyklejane po prostu na elementach samochodu nie spełniają wymaganych parametrów. W uzasadnieniu projektu czytamy, min.

W ostatnich latach obserwuje się bowiem bardzo dużą liczbę montowanych dodatkowo świateł do jazdy dziennej (m.in. światła LED). Światła te często są nienależytej jakości, jeśli chodzi o intensywność świecenia. Np. świecą bardzo słabo albo przeciwnie, nawet oślepiają. Jednocześnie, z upływem czasu, w przypadku świateł wykorzystujących diody LED, zwłaszcza niskiej jakości, stopniowo zmniejsza się intensywność świecenia. 

Ponadto, urządzenia do sprawdzania parametrów świateł będą ponownie certyfikowane. Obowiązek certyfikacji został zniesiony w 2005 roku i od tego czasu nie kontrolowano

  • skuteczności pomiarowej
  • właściwości metrologicznych urządzeń.

Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego (ITS) i policję jakość wiązki świetlnej reflektorów pojazdów znajdujących się w ruchu drogowym znacząco odbiega od minimalnych wymagań. Dotyczy to szczególnie ustawienia świateł, które najczęściej jest nieprawidłowe.

 

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Brak produktów w koszyku.